E-handel med tungan rätt i mun

När man ska skapa en webshop nämns ofta vikten av att ha bra produktbeskrivningar och andra texter. På varje produkt- och innehållssida bör det finnas en egen text, den bör vara av en viss längd och innehålla rätt nyckelord. Genom att följa dessa råd kan man nå långt och hamna högt upp i resultaten hos sökmotorerna. Och grammatiken i texterna? Det är viktigt - eller är det ens det?

VARFÖR SKA MAN FOKUSERA PÅ SPRÅKET?

Hur orättvist det än låter så förknippas ofta korrekt grammatik med expertis och allmän intelligens. Faktum är att dessa faktorer inte nödvändigtvis korrelerar med varandra. Du kan vara den största experten inom ditt område och ändå göra enkla stavfel och särskrivningar. Ändå kan potentiella kunder helt utan att tänka på det fördöma en tjänst eller produkt som opålitlig om texten som beskriver den innehåller irriterande fel. Bra texter kan jämföras med bra bilder: om en webshops produktbilder är otydliga och man ser fotografens tumme i ena hörnet ger det inte direkt någon professionell bild av företaget. Grammatiskt korrekta texter är en av byggstenarna i byggandet av en professionell image.

Grammatiskt korrekta produktbeskrivningar är bra kundservice och minskar risken för missförstånd. När språket är bra blir det enklare att läsa och förstå en text. I värsta fall avstår kunden från att beställa produkten eller returnerar den på grund av en dålig produktbeskrivning. Ibland kan stavfel t.o.m leda till skillnader i betydelsen.

Som man ofta kan se på olika internetforum blir många irriterade på stavfel och misstag. Speciellt särskrivningar brukar få mycket stark kritik. Ibland ignoreras originalinläggets innehåll i kommentarerna och de börjar istället fokusera på författarens grammatiska fel och ifrågasätta dennes intelligens. Samma irritation kan uppstå i en webshop och leda till att kunden himlar med ögonen och istället väljer att handla någon annanstans.

SE VARJE FALL TILL ATT DESSA ÄR UNDER KONTROLL

Om man tycker att skrivandet inte känns naturligt beror det ofta på flera olika saker än bara en sak. Problemen kan vara grammatiska, som t.ex. skiljetecken och särskrivning, textens flöde eller kanske ordvalet. När det finns många saker som behöver uppmärksamhet kan det kännas tungt att komma igång med mycket innehåll i webbutiken. Börja t.ex. med dessa:

  • Sammansatta ord kan ofta särskrivas av misstag. Sammansatta ord som t.ex. sportskor skrivs ihop och inte isär som sport skor. Om du känner att du inte alls vet om ett ord ska skrivas ihop eller inte finns det många sidor på nätet med mer information, som t.ex. Sammansatt och särskrivet eller Sammansatta substantiv.

    När det gäller produktnamnen är det speciellt viktigt att vara vaksam med sammansatta ord.

  • Stora och små initialer. Egennamn, som t.ex. Martin skrivs med stor initial, medan allmänna ord som t.ex. stol skrivs med liten initial. Både namnet på din webshop och produktnamnen är egennamn och bör därför skrivas med stor initial. Kom också ihåg att länder skrivs med stor initial, medan nationaliteter skrivs med liten initial. Om t.ex. din produkt produceras i Sverige (stor bokstav) så är produkten svensk (liten bokstav). Lite mer information finns t.ex. här och här.
  • Var konsekvent. När man kan reglerna så kan man också bryta dem för stilens skull. Om din butik dock heter Birgers blombutik i webbutiken, BirgersBlomButik i nyhetsbreven, Birgers Blom-butik på Facebook och i fönstret till den fysiska butiken står det Birgers Blommor butik så kan man kanske fundera på hur man ska driva verksamheten om man inte ens vet vad butiken faktiskt heter.

HJÄLPEN ÄR INTE LÅNGT BORTA

Om din tid helt enkelt inte räcker till att studera grammatik och stavning, finns det lyckligtvis väldigt många verktyg och tjänster för korrekturläsning av texter nu för tiden.

  • Både företag och freelansare erbjuder korrekturläsningstjänster. Genom att googla hittar man en massa aktörer som erbjuder sina tjänster. Även branschens studenter kan ibland hjälpa till med korrekturläsning mot en ersättning. Man kan t.ex. prova kontakta universitetens studentföreningar.
  • Word och andra ordbehandlingsprogram erbjuder automatiskt verktyg för korrekturläsning som även ger förslag på ändringar och man kan då enkelt hitta stavfel som man kanske missat. Dock är det bra att ändå vara kritisk mot dessa förslag. Många av dessa verktyg kan tyda ord och stavning, men språkets uppbyggnad behärskas inte riktigt än och ibland kan förslagen på ändringar vara onödiga.
  • Två hjärnor är alltid bättre än en. Visa texten för t.ex. en kollega eller kompis innan du publiserar den. Även en erfaren författare kan göra misstag. Om det inte finns någon som kan hjälpa, se då varje fall till att läsa igenom texten själv ett par gånger när den är färdig.
  • På nätet finns en massa olika sidor med bra information om svensk grammatik. Kom ihåg källkritiken bara.

 

KOM IHÅG VEM DU SKRIVER FÖR

Som med andra saker ger övning färdighet även inom skrivande. Haka inte upp dig för mycket på att allt ska vara perfekt, men ha alltid grammatiken i åtanke när du producerar text.

Kom ihåg att även om Google inte nödvändigtvis bryr sig om hur dina produktnamn är skrivna eller om texterna i din webshop inte är grammatiskt korrekta så kan dessa saker ha en stor inverkan på vilken typ av bild dina besökare får av din webshop.

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

3 enkla sätt att förbättra konverteringen i din webbutik

Obs! Författaren av texten jobbar inte i en hamn, utan i supporten hos Vilkas!

E-handlare, hur sticker man ut från sina konkurrenter?

Expandera din e-handel i Norden med hjälp av marknadsplatser

I början känns ofta marknadsföringen av webbutiken svårt och dyrt. Och det känns oftast ännu...