Domänstrategi när man ska starta e-handel

Ska man välja en helt ny domän för webbutiken eller borde man slå ihop den gamla webbplatsen med den nya webbutiken? Knepig fråga med flera svar som har olika konsekvenser.

ÄNNU EN WEBBTJÄNST ELLER E-HANDEL OCH WEBBPLATS I ETT

Om du ska starta en webbutik för ett etablerat företag som har funnits en längre tid så finns de säkert redan på nätet med en webbplats så som www.företaget.se. Den har säkert byggts upp under en längre tid och samlat in värdefull synlighet i sökmotorerna. I en sådan situation är en enkel lösning att bygga webbutiken separat och ge den en ny egen domän som t.ex. www.företaget-butik.se eller en subdomän som butik.företaget.se.

En del väljer den här lösningen även om den gamla webbplatsen bara är en produktkatalog och den enda skillnaden blir att i webbutiken kan kunden även beställa produkterna. Att bygga webbutiken separat känns kanske som den enklaste lösningen men det finns även flera problem med det.

Man behöver inte vara rädd för att endast en webbutik skulle göra produkterna mindre attraktiva (ja, en del tror faktiskt det) eller att det skulle skrämma iväg återförsäljare. Om företagets mål är att sälja så mycket som möjligt är webbutiken en utmärkt kanal och då borde man inte gömma möjligheten att beställa bakom en länk till subdomänen.

ETT MER ANVÄNDARVÄNLIGT ALTERNATIV

Även om webbutiken inte skulle vara den viktigaste försäljningskanalen kan det ändå vara värt att byta ut den gamla webbplatsen mot en webbutik. Att ha produktinformationen på två olika ställen och två olika domäner (subdomänen räknas som en egen domän) gör ingenting för att förbättra sökmotorsynligheten eller användarvänligheten på dina sidor. Dessutom blir det svårare att underhålla eftersom man blir tvungen att uppdatera produktinformationen i två olika system.

Om du ändå funderar på att bygga webbutiken separat, fråga dig då först:

  • Hur vill dina kunder använda dina webbtjänster?
  • Vilken lösning vore bäst för att sälja dina produkter?
  • Vilken lösning vore enklast att underhålla och mest prisvärd?

Om en webbutik som byggts separat sedan växer och får en större betydelse för företaget så kan man såklart flytta den under huvuddomänen då. Men att byta domän är omständigt om den gamla domänen redan har samlat in en massa synlighet i sökmotorerna. För att underlätta både för dig och för kunderna kan det vara värt att öppna webbutiken under en domän med företagets namn redan från början.

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Hur väljer man rätt produktgrupper?

Det är viktigt att tänka igenom och planera webbutikens produktgrupper. När en ny besökare kommer...

E-handel som ett sätt att uttrycka sig själv

En del hävdar att webbutiker framöver kan komma att bli mer som konst eller till och med som mode:...

Separata mobilsidor eller responsiv design?

Kundernas första kontakt med webbutiker sker mer och mer via mobilen, så webbutikerna borde ge en...