E-handel som ett sätt att uttrycka sig själv

En del hävdar att webbutiker framöver kan komma att bli mer som konst eller till och med som mode: webbutiken blir en del av det personliga varumärket. En webbutik är ett sätt att förmedla sina värderingar till andra och det fungerar som en naturlig fortsättning på att bygga sitt eget personliga varumärke.

Redan nu uttrycker vi oss genom att t.ex. klä oss i kläder från märken som står för värden som vi som konsumenter (eller personer) kan identifiera oss med. Traditionellt har folk sett arbetet som ett sätt att försörja sig och sin egen passion är något man gör på fritiden som en hobby. Med undantag för t.ex. konstnärer och artister vars fria livsstil många kanske i hemlighet beundrar.

De som jobbar med marknadsföring brukar ofta tänka på sina målgrupper och försöka nå fram med ett talande budskap. Ett talande budskap kan man skapa om man har en tillräckligt djup förståelse för målgruppen. Vad är det som motiverar den här gruppen, vad är deras grundläggande behov? Maslows behovshierarki kan vara till hjälp här. Många människor balanserar sig genom livet på det andra steget i Maslows behovshierarki "trygghetsbehov". Många människor i västvärlden tror sig vara på det högsta steget (alltså steget "självförverkligande behov"), men upprepande beteendemönster och problem visar på något annat: att trygghetskänslorna behöver uppmärksamhet om och om igen.

Det betyder såklart inte att man ska glömma sig själv och sina drömmar. Snarare en förhoppning att alla ska kunna hitta sin "egen sak" och våga löpa linan helt ut med vilken passion det än må vara. Så du, kreativa person, frilansare, konstnär, artist, lifestyle-bloggare eller Mr Nobody! Om du har något eget "statement" du vill förmedla till världen, varför inte öppna en egen webbutik!

Man skulle kunna börja med att bara sälja ett få antal produkter som passar det personliga varumärket t.ex. i sin WordPress-blogg (läs mer här), eller varför inte skapa en helt egen webbutik med sitt egna statement.

Är det kanske dags för dig att fundera på att öppna en webbutik som ett verktyg för att uttrycka dig eller som en naturlig fortsättning på ditt personliga varumärke? Perfekt för freelansare, konstnärer, artister eller vem som helst egentligen! Har du tänkt på att du också skulle kunna sälja dina tjänster som produkter i en webbutik? Om din karriär känns tråkig, säg inte upp dig direkt, prova istället att öppna en webbutik! Man kan varje fall leka med tanken i 30 dagar... och helt kostnadsfritt! Starten på ett nytt år är en perfekt anledning till att börja följa sina drömmar, så skynda på och öppna din testbutik här!

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Hur väljer man rätt produktgrupper?

Det är viktigt att tänka igenom och planera webbutikens produktgrupper. När en ny besökare kommer...

Separata mobilsidor eller responsiv design?

Kundernas första kontakt med webbutiker sker mer och mer via mobilen, så webbutikerna borde ge en...

Domänstrategi när man ska starta e-handel

Ska man välja en helt ny domän för webbutiken eller borde man slå ihop den gamla webbplatsen med...