Betydelsen av sökmotoroptimering i marknadsföringen av webbutiken

Social media har gett e-handlare tillgång till många prisvärda och till och med kostnadsfria marknadsföringskanaler. Ett annat kostnadsfritt sätt att marknadsföra sig är sökmotoroptimering, alltså SEO, som på vissa sätt är enklare än social media.

VARFÖR SKA JAG SÖKMOTOROPTIMERA?

Den grundläggande skillnaden mellan marknadsföring på sociala medier och sökmotoroptimering är tidsramen; annonsering i sociala medier är snabb, det kan t.o.m. handla om kommunikation med kunder i realtid. Om man som företag inte publicerat något på sin Facebooksida eller Snapchatprofil på två månader kan folk lätt tro att företaget inte längre är aktivt. Sökmotoroptimering är däremot en långsiktig uppgift, mycket av arbetet görs bara en gång och om det är väl genomfört kan man bära frukt efter t.o.m flera år.

Bara i Sverige görs över 50 miljoner sökningar varje dag på Google. Där söker man efter information och jämför priser. 89% av Googles användare öppnar bara länkar från den första resultatsidan. Om man inte hittar din webbutik minst på andra sidan så betyder det att du går miste om en stor del av potentiella besökare.

HUR BEHAGAR MAN BÅDE SÖKMOTOR OCH KUND?

Varje webbplatsansvarig vill att ens egen sida ska hamna högst upp bland Googles sökresultat, men hur är det om man först och främst vill ta hänsyn till kunderna, inte sökmotorn? Dessa två utesluter lyckligtvis inte varandra. När det kommer till sökmotoroptimering uppskattar både sökmotorn och kunderna i stor utsträckning samma saker:

  • Användarvänlighet och bra tekniskt genomförande
  • Pålitighet
  • Mångsidigt, aktuellt och relevant innehåll

INGEN VILL GÅ VILSE

Dagens människor är otåliga, och Google vet om det. Google värderar webbplatser som fungerar bra, högre än webbplatser som fungerar dåligt. Tänk på alla gånger man själv lämnat en sida eller åtminstone svurit för att man inte orkat vänta ens några sekunder till för att sidan ska ladda. Långa laddningstider försämrar användarvänligheten på sidan och därför också resultaten i sökmotorerna. I vårt tidigare blogginlägg finns några bra tips på hur du kan snabba upp din sida.

En tydlig navigering är en annan viktig sak som påverkar webbplatsens användarvänlighet. Ingen vill gå vilse och gå runt i cirklar, varken i den fysiska världen eller den digitala. När en person letar efter information på nätet spenderas i genomsnitt bara några sekunder per sida för att hitta informationen. Om man inte hittar det man letar efter på den tiden fortsätter personen till nästa sida. Därför bör man tänka på tydligheten i webbutiken och speciellt navigeringen.

IGENKÄNNINGSFAKTOR OCH AUKTORITET ÖKAR PÅLITLIGHETEN

Som med alla slags affärer så utvärderar potentiella kunder också pålitligheten hos sina handelspartners på nätet. Detsamma gäller när de söker efter information. I användarens ögon ökar pålitligheten webbutikens igenkännedom och auktoritet. När du väl uppnått bra resultat i sökmotorerna så ökar ingenkänningsfaktorn automatiskt när webbutiken visas upprepade gånger på förstasidan av resultaten och det då försäkrar användaren att det är en känd, eftertraktad och tillförlitlig informationskälla.

Igenkännedom och auktoritet går hand i hand. Webbplatsen, eller egentligen vad som helst, ses att ha en högre auktoritetsposition när den hänvisas till ofta. Oftast hänvisar man till något genom att rekommendera det eller nämna det som en källa. På nätet innebär hänvisning att man länkar till något. När någon frågar något i ett forum eller på sociala medier så blir ofta svaret en länk till en sida där man kan läsa mer om ämnet. I blogginlägg och nyhetsartiklar länkas källan till informationen i texten. Även samarbetspartners brukar länka till varandras sidor. T.ex. kan tjänsteleverantörer också länka till sina referenser för att visa sitt tidigare arbete.

NYTT INNEHÅLL REGELBUNDET

Man kan även få auktoritet genom sidans innehåll. För att sidan ska få en auktoritetsposition och många länkar så behöver innehållet på sidan vara relevant för användarna och uppdateras ofta. En webbplats som har intressant innehåll gör att besökarna spenderar mycket tid på sidan och detta uppskattar Google. Google jämför också sökordet med innehållet på webbplatsen. Om webbplatsen handlar om något som användaren letar efter så ökar också värdet på webbplatsen i Googles ögon. Det lönar sig alltså inte att försöka få besökare till webbutiken som egentligen letar efter något helt annat. Sådana besökare lämnar oftast sidan direkt och höjer då bounce raten, vilket i sin tur är en indikator för Google om hur relevant webbplatsen är.

De viktigaste sidorna i webbutiken bör åtminstone ha beskrivningar och titlar i sin ordning, men vad mer lönar det sig att publicera? Google uppskattar innehåll som uppdateras. Därför lönar det sig att lägga till nya texter i webbutiken då och då. Ett sätt att få nytt innehåll på sidan är att låta kunderna skapa innehåll, som t.ex. produktrecensioner och olika forum. Ett annat sätt är att skapa innehållet själv. Ett naturligt sätt att tillhandahålla regelbundet innehåll på en webbplats är en blogg, där kan man skriva om nästan vad som helst som rör webbutiken eller dess bransch. I en blogg kan man t.ex. presentera nya produkter, berätta om erbjudanden, instruera om hur man använder vissa produkter, visa vad som händer bakom kulisserna eller berätta om kundernas erfarenheter av produkterna. Bloggtexter kan också dra in fler besökare till butiken om de t.ex. delas i sociala medier.

MAN BEHÖVER INTE GÖRA ALLT SJÄLV

Sökmotoroptimering i sig är ingen raketforskning, speciellt inte med de verktyg som finns tillgängliga. T.ex. i Vilkas webbutiker finns en SEO-assistent som är ett bra verktyg när man ska komma igång med sökmotoroptimeringen.

Dock ska man inte sticka under stolen med att sökmotoroptimering och speciellt att lära sig om det, tar ett bra tag. Om man känner att man inte har tillräckligt med tid så finns det som tur är hjälp att få. Här på Vilkas har vi nyligen börjat erbjuda SEO-tjänster som är till för att hjälpa stressade e-handlare. Det finns även en massa olika företag som är specialiserade på just SEO.

Att flytta sig uppåt i sökresultaten är inte något som är helt omöjligt, men det kräver arbete. Vilkas support hjälper gärna till med information och tips. Tillsammans får vi din webshop att stiga mot topparna.

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

5 heta SEO-tips för din webbutik

E-handeln fortsätter att växa på den globala marknaden. Under 2019 lär den globala...

Vad har Billackering.eu lärt oss om marknadsföring? Del 3 av 3

I denförsta delen "Vad har vi lärt oss om Billackering.eu"diskuterades hur allt började med...

Handlarens förståelse är avgörande vid försäljning och marknadsföring

En ny e-handlare bör först och främst lägga sina tankar och energi på försäljning och...