5 tips inför julsäsongen

Årets mest hektiska tid närmar sig med stormsteg. Här kommer fem tips på hur man kan få sin butik redo inför julsäsongen.

1. DESIGN OCH INNEHÅLL

Med det här menar vi inte att man behöver lägga till en massa julgranar och blinkande ljus i webbutiken. Istället kan det vara smart att kolla igenom innehållet igen och anpassa det med uppmuntrande, positivt innehåll som passar de viktigaste datumen: Black Friday, Cyber Monday, julen och nyår. Mest av allt så gillar kunderna innehåll som lyfter produkterna och ger en känsla om varför mottagarna kommer att bli glada av att få dem som julklapp.

2. ERBJUDANDEN

Det är nästan ett måste att ha erbjudanden under julsäsongen nu för tiden. Ett kul sätt att ge försäljningen en boost är att skapa en virtuell julkalender. Kolla upp vilken som är den sista dagen för kunderna att lägga sin beställning för att hinna få hem den i tid. För julafton kanske det kan vara t.ex. 20 december, man skulle kunna skapa en nedräknare för det datumet samtidigt som man varje dag fram tills dess erbjuder någon slags rabatt, på en specifik produkt eller kanske ett produktpaket. Dessa erbjudanden kan sen lyftas fram på t.ex. Facebook, Twitter, Instagram och även direkt i butiken. Detta kan både uppmuntra till ett köp direkt och en nyfikenhet om vilka erbjudanden som kommer näst.

 3. MERFÖRSÄLJNING

Merförsäljning är ett perfekt sätt att få ut det mesta av julförsäljningen och många har en tendens att vilja spendera lite mer än vanligt under julen. I webbutiken lägger man till kompletterande produkter som man vill ska visas tillsammans med en specifik produkt. T.ex. om man säljer tekoppar så skulle man kunna rekommendera några fina tekannor som passar ihop. Vilkas erbjuder också en funktion för automatisk merförsäljning där produkter som köps samtidigt automatiskt visas på varandras produktsidor. Med hjälp av funktionerna för merförsäljning kan man öka genomsnittsköpet.

4. PRESENTKORT

Presentkort är alltid populärt vid den här tiden på året. Kanske dina kunder vet att någon kompis eller familjemedlem verkligen vill köpa något från din butik, men dom är inte säkra själva vilken produkt de ska köpa. Då kan ett presentkort vara lösningen. Lyft fram presentkort med olika värden, t.ex. 100, 200 och 500kr lite överallt i butiken så slipper kunderna lämna butiken tomhänta.

5. PRESENTINSLAGNING

Alla vet att det kan vara en riktig börda att slå in alla paket, speciellt om man har en stor familj. Därför kan presentinslagning verkligen skilja din butik från dina konkurrenter, speciellt för shoppare med lite tid. Du kan erbjuda det här som en kosnadsfri extratjänst eller ta ut en mindre avgift för att täcka kostnaderna. Se till att lyfta fram den här möjligheten i hela webbutiken, speciellt om den är kostnadsfri.

 

Om du har några frågor när det gäller de olika funktionerna och hur du använder dem i din butik, tveka inte att kontakta supporten hos Vilkas!

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

NXT – The transformation of retail

Vi begav oss till Norge för att ta tempen på den norska e-handelsscenen. Det var ett...

Varför klarar sig e-handel bättre än fysisk handel?

Varför märks inte en lågkonjunktur lika mycket hos e-handlare som den gör i den fysiska handeln? Av...

Nya dimensioner för webbutiken med vår nya WordPress-plugin!

När webbutikens design börjar kännas omodern eller man har någon ny designidé man vill göra så är...