Kostnadsfri synlighet för din webbutik - del 2/2

I den första delen tog vi upp några av de populäraste webbplatserna runt om i världen som erbjuder kostnadsfria tjänster och synlighet för e-handlare. Och nu i den här andra delen kommer vi titta närmare på vad man kan göra lokalt för att få en bättre synlighet. Att lyckas med e-handel ligger dock i händerna på e-handlaren själv och det här är bara några idéer av vilka aktiviteter man som e-handlare kan göra.

SÖKMOTOROPTIMERING AV WEBBUTIKEN

Sökmotoroptimering eller SEO (Search Engine Optimisation) som det kallas är en långvarig aktivitet som oftast har en stor betydelse för huruvida man lyckas med webbutiken. Speciellt för konsumenthandel är den organiska synligheten av webbutiken i sökmotorer en viktig faktor om man vill få konstandsfri synlighet. På nätet kan man googla sig till en massa information om SEO, så det kan löna sig att plugga på litegrann. Glöm inte heller att Vilkas e-handelsplattform har ett SEO-verktyg som guidar dig till att sökmotoroptimera din egen webshop på rätt sätt. När du får en bra position i sökresultaten för din webshop (helst på första sidan) så har du verkligen lyckats med det bästa möjliga sättet att få kostnadsfri synlighet och därigenom också trafik till din webshop.

BLOGG

Den kanske största fördelen med en blogg är att den påverkar webbutikens synlighet. I en blogg bör man skriva artiklar som kan vara intressanta för potentiella kunder. Sökmotorerna identifierar snabbt intresset för artikelns innehåll vilket ger en bättre synlighet för din webshop via bloggen. Man bör även tänka på innehållet från ett sådant perspektiv att folk tycker om att dela intressanta artiklar i sociala medier. Så tänk på vilka saker som är intressanta inom din egen kunskap och expertis och var dig själv. Man kan även använda sig av gästbloggare som kanske kan ge ett lite annat perspektiv på saker än en själv som e-handlare kan. Det lönar sig att skriva kvalitativt innehåll regelbundet och långsiktigt vilket gör att sökmotorerna tolkar webbutiken som en expert inom sin bransch.

NYHETSBREV

E-postmarknadsföring av bra kvalitet är ett av de mest effektiva sätten att få omedelbara resultat. Detta är också ett av de mest använda marknadsföringsmetoderna. Först bör man som e-handlare fundera ut en metod för att samla in kvalitativa e-postadresser. Metoderna kan skilja sig åt för konsument- och företagsbutiker, men målet för båda är att samla in adresser dit man kan skicka innehåll som mottagaren kommer tycka är intressant. Om innehållet inte passar tillräckligt för mottagarna är risken stor att de ser e-postmarknadsföringen som spam/skräppost. Ett effektivt sätt att samla e-postadresser kan vara att erbjuda något kostnadsfritt men som kräver att man anger sin e-postadress. T.ex. är en kostnadsfri guide ett effektivt sätt att få e-postadresser till potentiella kunder. Ett exempel är Billackering.eus Billackeringsmanual som har laddats ned över 10 000 gånger, så webbutiken har alltså fått kontaktuppgifter till över 10 000 potentiella kunder.

KOM BORT FRÅN DATORN OCH VAR NÄRVARANDE

Kunder tycker om att handla från någon de träffat eller på något sätt känner. E-handlare sitter ofta hemma eller på ett kontor och väntar på kunder, men varför skulle man inte kunna vara där potentiella kunder är. Bra platser för detta kan t.ex. vara mässor, möten eller seminarier inom just din bransch. Så på med din stiligaste outfit och ut och möt dina kunder, var öppen och lyssna på vad de har att säga. Den här gamla metoden att träffas ansikte mot ansikte är underskattad i vår digitala värld, men kan ibland vara det bästa sättet att nätverka. Kom ihåg att ta med visitkort och att ha någonting synligt på dig med din webbutiks adress. Oroa dig inte för vad du ska prata om, diskussioner med kunder startas oftast av sig själva.

PR-KAMPANJER

Originella evenemang, händelser och tävlingar på sociala medier har gjorts av många e-handlare. Det gäller att försöka få fram butiken på ett sådant sätt att potentiella kunder kommer ihåg den och att media får upp ögonen för kampanjen och kanske skriver om den och butiken kostnadsfritt. Detta kräver ett mod från e-handlaren att våga öppna upp sig för allmänheten, men där resultaten kan bli riktigt bra jämfört med storleken på insats. Detta fungerar samtidigt positivt för det egna varumärkesbyggandet som också kan ge synlighet för webbutiken.

NÖJDA KUNDER SOM REKOMMENDERAR

Det bästa sättet att få ut sitt namn är nöjda kunder. I onlinevärlden sprids ryktet från nöjda kunder väldigt snabbt och från missnöjda kunder ännu snabbare än normalt. Ta väl hand om dina nöjda kunder och ge dem verktyg för att kunna rekommendera din webshop. T.ex. kan man använda sig av webbutikens egna produktbetyg eller olika sociala medier som t.ex. Facebook.

SAMARBETE MED LEVERANTÖRER OCH ANDRA WEBBUTIKER

Först och främst, se till att det finns länkar till din webshop från olika partners webbsidor. En av de kanske viktigaste sakerna för sökmotorsynligheten är korslänkning och inlänkar från andra sidor när sökmotorn utvärderar kvaliteten på webbsidorna. Ju större partner eller ju större synlighet partnern har desto bättre fungerar det för att få ut adressen till din webshop på ett eller annat sätt. Dessutom kan samarbeten med andra webbutiker vara ett annat alternativ, med korslänkning får båda kostnadsfri synlighet samt en bättre kundupplevelse för kunderna. Se till att webbutiker du samarbetar med är pålitliga och att båda parterna drar nytta av korslänkningen.

Listan kan göras lång, men med dessa två blogginlägg så får du redan gott om kostnadsfri synlighet för din webshop. Dock måste erkännas att dessa metoder tar en del tid, men oftast är det ju så att entreprenörers tid inte räknas som pengar, tyvärr.

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Nya konsumentregler för e-handeln träder i kraft den 13 juni 2014

Den 13 juni 2014 införs förändringar i lagen som rör distanshandel på direktiv av EU. Målet med de...

Webbutikens design - vinner det visuella eller konverteringsoptimeringen?

När man designar webbutikens utseende måste man försöka hitta en balans mellan det visuella och...

Vad har vi lärt oss av Billackering.eu? Del 1 av 3

Förutom att vara VD för Vilkas Group så är jag även CTO förBillackering.eu. När jag nämner detta...