Vilka metoder ger webbutiken bättre synlighet?

När det kommer till marknadsföring så kan man tänka att vi kommit till en ny era. Nuförtiden letar köparen efter säljare. Tidigare letade säljaren efter köpare. En utmaning för e-handlare nuförtiden kan alltså vara att kunderna inte hittar butiken, speciellt om man inte har rätt verktyg för att synas.

E-handlare undrar ofta hur de ska göra för att få sin webbutik att synas så att försäljningen ökar. Det finns ett oerhört brett utbud av verktyg för e-handlare och det är ofta svårt att hitta de bästa. För att hitta de marknadsföringsverktyg som passar bäst för just din webbutik är nog det enda sättet att testa olika tjänster och följa resultaten ordentligt för att se vad som fungerar bäst. Det är svårt att säga generellt vilka verktyg som är bättre eller sämre än andra, men här har vi varje fall försökt lista några av de verktyg som kan användas för att öka webbutikens synlighet och försäljning.

 

Verktyg Beskrivning Kort analys Rekommendationer
Affiliate-marknadsföring Affiliate-marknadsföring betyder att företagets partners vidarebefordrar besökare från sin webbplats till webbutiken och får betalt per besök eller beställning. Partners kan vara t.ex. en blogg eller en prisjämförelsesida. Erbjuder ett färdigt nätverk, men ofta ett ganska kostsamt alternativ för att öka trafik och försäljning. Är inte en snabb marknadsföringskanal, utan tänkt för långsiktig marknadsföring. Investera försiktigt och mät resultaten noga. Vanligtvis tar det en ganska stor del av försäljningsmarginalen, så det passar kanske inte för alla webbutiker. Om du hittar en populär blogg som t.ex. kan göra en recension på någon av dina produkter kan det här mycket väl vara en värdefull kanal.
Blogg En blogg är en webbsida där en eller flera bloggare (författare) skriver om olika saker inom sin bransch. Bloggen kan ligga i webbutiken eller på en separat webbplats som länkar till webbutiken. En blogg passar bra även för en webbutik. Med hjälp av bloggen kan man dela intressanta texter med kunderna. Blogginläggen syns även i sökmotorerna och kan därför hjälpa till att öka webbutikens sökmotorsynlighet. Satsa på bloggen och försök bli ett namn inom din bransch. En blogg kan vara ett bra tillägg för att få bättre synlighet och mer trafik. Skriv regelbundet. Undvik att bara skriva om dina produkter utan försök istället framhäva din expertis inom branschen.
Display-annonsering Display-annonsering är grafiska annonser på andra webbplatser. Man kan även kalla det banner-annonsering. Oftast förväntar man sig inte en så stor ökning i försäljningen med banner-annonser, men det kan vara bra för att öka kännedomen för ditt varumärke. Även om man inte klickar på bannern så lämnar den ändå ett intryck som man kanske kommer ihåg vid senare tillfällen. Välj noggrant målgrupp och design för annonsen. Använd inte detta som din enda marknadsföringskanal utan som ett komplement till andra kanaler.
E-post-marknadsföring Man kan skicka nyhetsbrev till tidigare kunder och personer som anmält sig att prenumerera på nyhetsbrevet, antingen via webbutikens funktion eller från något annat nyhetsbrevssystem. Det är bevisligen enklare att få en tidigare kund att handla igen än att få en helt ny kund. Med rätt innehåll och planering är nyhetsbrev ett extremt kostnadseffektivt marknadsföringssätt. Skicka nyhetsbrev regelbundet och uppmuntra nya kunder att prenumerera. Gör innehållet intressant och informativt så att kunderna faktiskt läser meddelandena.
Facebook På Facebook kan man skapa en företagssida för sin webbutik och dela inlägg med de som gillar sidan. Med sponsrade inlägg kan man även visa inläggen för t.ex. vännerna till de som gillar sidan. På Facebook spenderar man tid och roar sig snarare än letar efter information och produkter. Inläggens stil och språk bör följa detta och inte vara för officiella eller ge ett intryck av att man försöker tvinga fram något. Facebook känner sina användare mycket väl och det är därför möjligt att marknadsföra sig med en demografisk eller geografisk inriktning. Intressant och i många fall kostnadseffektivt verktyg för marknadsföring av webbutiken. Definitivt värt att skapa en sida för webbutiken och prova hur det fungerar. Men gör inte detta till din enda kanal, utan marknadsför även på andra sätt.
Företagsregister och länkportaler Företagsregister och länkportaler samlar företags kontaktuppgifter och försöker länka användarna till företagens tjänster. Företagsregister och länkportaler är listor med länkar som redan har ett tvivelaktigt rykte bl.a. på grund av oklarheter i avtalen. Det är svårt för e-handlare att undvika deras agressiva försäljning. Länkportaler är ofta svartlistade på Google och det ger heller ingen fördel för sökmotorsynligheten. Undvik kategoriskt.
Instagram Ett socialt nätverk för att dela foton. Används oftast på mobila enheter. På Instagram kan webbutiken dela bilder på t.ex. nya produkter, inspiration eller visa verksamheten “bakom kulisserna”. Om du redan känner till och använder Instagram så kan det vara värt att använda det även för webbutiken, speciellt om din målgrupp finns där.
Merförsäljning Med merförsäljning menas produktrekommendationer som görs i själva webbutiken. Som t.ex. tillbehör eller relaterade produkter. Kan göras manuellt eller automatiskt. På produktsidan kan man erbjuda alternativa produkter, tillbehör eller produkter som andra kunder köpt. Vi rekommenderar att använda detta. Ett bra sätt för extra försäljning.
Pinterest Socialt nätverk för att dela foton. Man kan dela webbutikens produktbilder via Pinterest till kontots följare. Genom att klicka på bilden kommer man till webbutikens produktsida, vilket ger en positiv inverkan på sökmotorsynligheten. Som med Instagram rekommenderar vi att använda Pinterest om din målgrupp använder det och om du känner till hur det fungerar.
Portaler och marknadsplatser En portal är en webbtjänst som utöver sin egen verksamhet också erbjuder tillgång till flera andra webbtjänster. Med en portal kan webbutiken hitta kunder där de redan letar efter eller jämför produkter/tjänster. De här portalerna erbjuder oftast ett kostnadseffektivt sätt att synas där dina kunder redan finns. Passar bra för de flesta produktkategorierna. Länkarna från portalen till webbutiken förbättrar också sökmotorsynligheten. Prismodell och kostnad varierar beroende på portalens popularitet och produktkategorier.
Radioreklam Reklamplats på kommersiella radiokanaler som oftast varar runt 5-30 sekunder. För att öka medvetenheten om webbutiken funkar radio helt okej. Radiokanalerna är oftast riktade mot en speciell målgrupp. Utöver det här sättet behöver webbutiken bra synlighet på nätet och i sökmotorer. Investera i radioreklam när du vill öka medvetenheten. Radioreklam behöver upprepas och ha ett bra innehåll.
Re-marketing/ Re-targeting Man kan visa re-marketing/ re-targeting annonser för tidigare besökare i webbutiken. De flesta reklamplattformarna (Google, Facebook m.fl.) erbjuder möjligheten att marknadsföra webbutiken för tidigare besökare. T.ex. om en besökare tidigare tittat på en speciell produkt i webbutiken så kan man då visa annonser om just den produkten på reklamplattformen. Ett bra sätt om det görs rätt och optimerat. Ett slarvigt genomförande blir ofta dyrt och irriterar mest kunderna.
Rekommendationer Andra kunders erfarenheter om produkten eller tjänsten är ofta avgörande för nya kunder som inte helt bestämt sig. Produktrekommendationer kan visas på webbutikens produktsidor, i sociala medier eller på andra webbplatser. Produktrekommendationer ökar även sökmotorsynligheten. Gör det möjligt att betygsätta dina produkter och uppmuntra dina kunder att lämna rekommendationer. Manipulera aldrig svaren.
Sökmotor-marknadsföring, SEM Med sökmotormarknadsföring menas sponsrade länkar i sökmotorernas sökresultat. Erbjuder e-handlare en genväg för att synas i sökmotorerna. Annonserna kan riktas väldigt noggrant mot specifika målgrupper. Effektiva verktyg speciellt för nystartade webbutiker. Slarvigt genomförda kampanjer kan bli kostsamma, men detaljerad rapportering gör det möjligt att optimera kampanjerna. Vi rekommenderar att använda detta. Lär dig att analysera rapporterna och optimera annonseringen efter det eller hyr in någon utomstående med kunskap.
Sökmotor-optimering, SEO Sökmotoroptimering betyder att man optimerar innehållet i webbutiken så att webbutikens sidor visas så högt upp som möjligt i sökmotorernas resultat. Sökmotoroptimering är det viktigaste och mest kostnadseffektiva sättet att marknasföra sin webbutik och därför bör man investera i det därefter. Det är ett effektivt sätt att nå potentiella kunder. Webbutikens konvertering är oftast högre än för andra sätt. Kräver välskrivet och rikt innehåll i webbutiken. Bra innehåll skapas bäst av handlaren själv. Skriv egna produkttexter, kopiera dem inte från annat håll. Skapa texter som inte innehåller branschslang och som ger all den information en kund kan tänkas behöva. Skaffa länkar in till din webbutik från andra webbsidor och sociala medier.
Tryckt annonsering Reklam eller annonser i olika slags tidningar. Ett traditionellt sätt att synas för handlare är tryckt reklam. För e-handlare är det här dock ett lite onaturligt sätt, vägen från pappret till nätet är för lång och kunden försvinner oftast på vägen. Det är mycket svårare att mäta effektiviteten för en kampanj än det är med digital reklam. Fungerar inte som den primära marknadsföringskanalen för e-handel, men kan definitivt stödja den digitala marknadsförningen och uppbyggnad av varumärket.
TV-reklam Reklam som visas på kommersiella TV-kanaler som oftast varar runt 10-40 sekunder.

TV-reklam är fortfarande ett effektivt sätt att få uppmärksamhet för webbutiker. T.ex. Zalando gjorde det här med bravur och blev snabbt en av de mest populära webbutikerna. På nät-TV är det även möjligt att länka reklamen direkt till webbutiken.

Rekommenderas om budgeten tillåter en tillräkligt professionell reklamfilm som visas tillräkligt många gånger. Samtidigt är det dock viktigt att även synas i digitala kanaler.
Twitter Socialt nätverk för att dela korta meddelanden, länkar och bilder samt föra dialoger med andra “twittrare”. För webbutiker erbjuder Twitter en snabb kanal för att möta och prata med kunder och intressenter. Passar inte för att bara dela rena försäljningsmeddelanden, men ett närvarande kan öka igenkänningen av webbutiken. Använd Twitter om du känner till hur det fungerar. Om du ansluter till Twitter, se då till att alltid vara tillgänglig och reagera snabbt på frågor från kunder. Spamma inte.
YouTube Utöver att publicera egenproducerade filmer på YouTube kan man även annonsera genom att visa en reklamfilm innan uppspelningen av en video eller visa en banner under uppspelningen. Googleägda YouTube känner sina användare och deras sökhistorik så det går att rikta annonseringen. Om du producerar egna filmer är YouTube ett passande verktyg. Man kan även bädda in video i webbutiken, t.ex. demonstrationsfilmer för produkter. Om du annonserar på TV så är det värt att även lägga upp reklamfilmerna på YouTube.

 

Kom ihåg att alltid analysera trafiken i din webbutik med hjälp av t.ex. Google Analytics. Titta på var dina kunder kommer ifrån och vilka kanaler som genererar försäljning i din webbutik. Satsa mer på de kanalerna som generar försäljning och sluta använda de som inte ger någon försäljning. Steg för steg kommer du lära dig vad som är en effektiv blandning av marknadsföringssätt för att få bra synlighet och försäljning i just din butik. Det att du har en egen webbutik är ett bra marknadsföringssätt i sig självt. Du behöver bara bygga upp ett bra marknadsföringsnätverk runt butiken som drar in det livsviktiga kundflödet.

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Vad är en rimlig fraktkostnad i en webbutik?

Nya e-handlare frågar ofta vad en rimlig fraktkostnad är. Det här är såklart en viktig fråga...

De tre viktigaste tipsen för en professionell webbutiksdesign

Designen är inte det viktigaste i din webbutik, men det är definitivt något som dina potentiella...

Amazon.se – Topp 5 risker och möjligheter för nordiska e-handlare

Amazon är sannolikt på väg till Norden och Sverige. En mer detaljerad tidsplan är fortfarande...