De tre viktigaste tipsen för en professionell webbutiksdesign

Designen är inte det viktigaste i din webbutik, men det är definitivt något som dina potentiella kunder först lägger märke till. Ett bra första intryck lockar användaren till att lära känna din butik och dess produkter, medan ett sämre intryck kanske gör att de direkt stänger ned sidan. Så här är tre tips som hjälper dig att övertyga dina besökare med hjälp av webbutikens utseende.

1. BILDERNA

Produkt- och innehållsbilder lockar och påverkar kundens köpbeslut. Bra produktbilder ökar butikens tillförlitlighet. Naturligt ljus eller effektiv, mjuk belysning vid fotograferingstillfället är grunden till allt.

Bakgrundsfärgen för en e-handel är ofta vit, så att fotografera produkterna mot en vit bakgrund får dem att se bäst ut. Du kan skapa en vit bakgrund, till exempel med egen kartong eller genom att köpa ett bakgrundstyg eller kartong specifikt för fotografering. När belysningen och bakgrunden är i sin ordning kan du till och med ta produktbilderna med din mobiltelefon om det behövs.

Mjuk belysning innebär att bilden inte har tagits med en direkt blixt och att det finns någon slags dimmer framför ljuskällan. Dimmern sprider ljuset så att det inte träffar motivet direkt. Det mjuka ljuset gör skuggorna nästan osynliga och skapar effekten av att produkterna ser ut som om de svävar mot bakgrunden i webbutiken. Du kan använda verktyg avsedda för professionella fotografer eller göra dimmern själv av t.ex. bakpapper. Internet har ett överflöd av instruktioner på hur man kan göra. Det finns också färdiga fotoboxar för att fotografera små produkter, där bakgrundsduk, lampor och dimmer är inbyggda i ett paket. Detta är den enklaste lösningen för en e-handlare som säljer till exempel kosmetika eller små föremål, som smycken eller inredningsartiklar.

Kom ihåg att optimera filstorlekarna på dina innehållsbilder. Stora filstorlekar saktar ner laddningen av din butik, så om du vill ha en snabb och snygg butik, optimera dina bilder. Ett bra, kostnadsfritt verktyg för att optimera bildstorleken på bilder är till exempel TinyJPG.

2. RESPONSIVT TEMA

Det är viktigt att designen fungerar också på mobilen. Responsiva teman utan separat mobilvy är en enkel lösning på detta. Responsivt betyder att temat ser likadant ut på alla slags enheter. Elementen ändrar plats beroende på hur bred skärm kundens enhet har. I Vilkas Now-butiker är alla teman responsiva. För Suite-butikerna kan du ladda ner responsiva teman byggda av Vilkas från temabutiken.

3. ENIGHET

Bestäm riktlinjer för ditt företags stil och följ dem. Välj den huvudfärg och de accentfärger du vill använda. Kombinera inte olika teckensnitt eller teckensnittsstorlekar i texten för att skapa uppmärksamhet, det kommer att göra designen förvirrande. Skapa uppmärksamhet på andra sätt, till exempel med spektakulära bilder.

En snabbguide till en bra och konsekvent design:

  • 1 huvudfärg
  • 1-2 accentfärger
  • 1-2 teckensnitt, olika för brödtext och rubriker om det behövs
  • Innehållsbilderna är av samma kvalitet
  • Produktbilderna har samma storlek och form
  • Produktbilderna är fotograferade i bra ljus
Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Skydda din webbutik med SSL-certifikat

VAD ÄR DET DÄR SSL EGENTLIGEN? SSL är en teknik som används för att skydda anslutningen mellan...

Kuponger - beprövad marknadsföringsteknik som kunderna älskar

Genom att erbjuda kuponger ger du dina kunder ett attraktivt incitament för att beställa i din...

Amazon.se – Topp 5 risker och möjligheter för nordiska e-handlare

Amazon är sannolikt på väg till Norden och Sverige. En mer detaljerad tidsplan är fortfarande...