Många av dina kunder använder sig av sökmotorer, som Google eller Bing, för att hitta en webbutik att handla från. Därför är det viktigt för dig att vara synlig på resultatsidorna hos dessa sökmotorer.

Förutom att använda sökmotoroptimering för att hittas, kan du också placera annonser där. Denna marknadsföringsmetod kallas sökmotorannonsering (SEA).

Genom sökmotorannonsering visas länkar till din butik tydligt på sökmotorns resultatsidor. Dessa länkar har vanligtvis en hög klickfrekvens, vilket innebär att många användare klickar på dem.

På grund av Googles höga marknadsandel är detta förmodligen den viktigaste sökmotorn för SEA. Men det kan också vara lönsamt att placera annonser via andra sökmotorer, som Bing eller Yahoo.

Sökord

 

Du kan se till att bara de mest relevanta kunderna ser dina annonser med hjälp av rätt sökord. Om du säljer t.ex. baskettröjor, kan du välja att bara visa dina annonser för kunder som söker efter "Chicago Bulls tröja". På så sätt har du total kontroll över dina målgrupper och du kan också rikta kunder direkt till rätt sida i din butik - t.ex. produktsidan för en Chicago Bulls-tröja.

Vad är ett bra sökord?

I de flesta fall är det lämpligt att välja sökord som inte är för tekniska eller speciella. De flesta använder vanliga ord när de söker på webben. Dina sökord måste också anpassas till din målgrupp. Om du riktar in dig mot tonåringar kan du behöva använda andra sökord än vad man kanske skulle använda för äldre målgrupper.

Ett bra sökord bör kunna generera trafik till din webshop, vara mycket konkurrenskraftigt och vara relevant för att ge dig kvalificerade besökare som är mer benägna att köpa något. Du kan också använda sökordsfraser med en kombination av 3 eller 4 ord, som ofta har en mindre konkurrens än enskilda sökord. Denna princip kallas ofta för den långa svansen.

 Verktyg för att hitta rätt sökord

 

Google Suggest

Detta knep avslöjar några av de sökord som folk använder oftast. Skriv bara ett ord i Googles sökfält och du får se en lista med uttryck som ofta används vid sökningar.

Associerade sökord från Google

När du gör en sökning på Google kan du se en lista med associerade sökord allra längst ner på sidan.

Google Ads Keyword Planner

Sökordsplaneraren är ett av de mest användbara verktygen när det gäller SEO. Du kan leta upp sökord och se hur ofta de används av Google-användare. Du kan också hitta bra förslag på relaterade sökord.

Användbara länkar

 

Du hittar mer information om SEA på sökmotorernas webbplatser: