På den här supportsidan beskrivs Klarna Checkout-tjänstens registrering i detalj. För en allmän beskrivning av Klarna Checkout och hur det fungerar, gå till sidan Klarna Checkout.

 

OBS! Om du säljer produkter som faller inom följande produktkategorier: tobak, resor, e-cigaretter, vapen och/eller ammunition, läkemedel, event, biljetter, resor, tjänster, cbd, vouchers, presentkort, medlemskap, prenumerationer, eller om du agerar som en marknadsplats eller ett auktionshus, kan det hända att Klarna inte godkänner ett avtal för din handel. I dessa fall bör du kontakta Klarnas säljavdelning innan du använder tjänsten.

Källa: https://www.klarna.com/se/foretag/butikssupport/finns-det-nagra-restriktioner-pa-vad-jag-far-salja-med-klarna/

 

 

Följ dessa steg för att börja använda betalsättet Klarna Checkout:

  1. Gå till Inställningar >> Betalning >> [öppna Klarna Checkout] i butiksadministrationen.

  2. Välj Jag har läst och godkänner Klarna tjänstevillkoren och klicka sedan på Beställ Klarna Checkout.

  3. Fyll i informationen i formuläret.

    • Använd företagets officiella information som användes vid registrering av företaget.

    • Se till att organisationsnummer och momsregistreringsnummer är helt korrekta.

    • Ange momsregistreringsnumret endast om ditt företag är momsregistrerat. Låt det annars vara tomt.

  4. När informationen har fyllts i korrekt klickar du på Beställ Klarna Checkout.

Genom att göra detta kommer Klarna att tillhandahålla dina användaruppgifter för betalsättet.

 

Slutför Klarna Checkout-registreringen

 

I huvudmenyn i butikens administration, gå till Inställningar >> Betalning och öppna sedan betalsättet Klarna Checkout. På fliken Inställningar hittar du en länk Öppna formulär som öppnar ett formulär där du behöver fylla i ytterligare information som Klarna behöver.

När informationen om företagets ägande och bankuppgifter har fyllts i Klarnas formulär kommer Klarna att behandla den och efter godkännande kommer betalsättet att börja fungera. Det tar normalt inte så lång tid, men Klarna meddelar inte heller om godkännandet. På butikens kundsida är det värt att testa hur betalsättet fungerar för att se om Klarnas betalningsformulär öppnas normalt.

En liten stund efter godkännandet av din registrering kommer Klarna också att skicka information om deras Klarna Online-portal och hur man loggar in där. Klarnas butiksportal behöver inte användas för daglig betalningshantering, men du kan till exempel ladda ner rapporter om betalningskostnader för bokföringsändamål.

 

När du testar betalsättet i din butik och...

  • Om Klarnas betalningsformulär öppnas och inte säger att det är i testläge, så är det operativt.

  • Om formuläret visar "Snabbkassan är inte tillgänglig" så är betalsättet ännu inte aktivt.

 

 Klarnas butikssupport

 

Om all ovanstående information är korrekt men Klarna Checkout-aktiveringen inte verkar utvecklas inom några arbetsdagar, kan dess status kontrolleras direkt från Klarnas butikssupport:

Ring 08 120 120 30 eller skicka ett email.

 Om du är i kontakt med Klarnas butikssupport och de uppger att Vilkas kan skapa användaruppgifter för säljaren till Klarna Checkout, så görs det enligt beskrivningen ovan, dvs. genom att registrera Klarna Checkout-tjänsten för betalsättet. Vilkas anställda har inte tillgång till Klarnas system för att skapa användaruppgifter eller se information om dem.
 
 

Om aktiveringen av Klarna Checkout inte verkar utvecklas med ovanstående medel kan du fråga om mer hjälp från Vilkas supportteam: https://www.vilkasgroup.se/kontakta-oss