Varför klarar sig e-handel bättre än fysisk handel?

Varför märks inte en lågkonjunktur lika mycket hos e-handlare som den gör i den fysiska handeln? Av någon anledning klarar sig e-handeln bättre i dåliga tider. Detta pekar på att kunderna mer och mer väljer att handla på nätet på bekostnad av den traditionella handeln. Varför? Har e-handeln lyckats bättre med något än vad den fysiska handeln gjort?

10 ANLEDNINGAR VARFÖR E-HANDELN KLARAR SIG BÄTTRE ÄN DEN FYSISKA HANDELN:

1. Lägre priser

Kunderna är mer uppmärksamma och betalar inget extra i onödan. Priserna är ofta lägre på nätet eftersom utbudet och konkurrensen är hårdare.

2. Bredare och mer varierat utbud

På nätets globala marknad finns allt att köpa, varje kunds behov kan mötas av flera olika butiker och även specifika önskemål kan uppfyllas.

3. Längre öppettider

Varför stressa och skynda till butikernas öppettider i en redan hektisk värld? Kunderna kan handla precis när och var det passar dem bäst. Nuförtiden kan man handla från mobilen till och med om man skulle sitta ute i skogen vilket verkligen har frigjort tid och plats för handeln. Kunder vill inte längre springa runt i stressiga miljöer.

4. Bekvämare service

Varför började folk använda internetbanker? Det var enklare och man fick en bättre och jämnare service. Det är samma känsla för kunderna i webbutiker.

5. Enklare att jämföra produkter

Skulle man välja att springa runt i en massa fysiska affärer för att hitta den produkten man vill ha till rätt pris eller att istället jämföra och handla på nätet? Hmm...

6. Enklare att få reda på erfarenheter från andra kunder

Hur tar man reda på vad andra kunder tycker om produkten man är intresserad av i en fysisk butik? I webbutiker och sociala medier är det enkelt att hitta andra kunders berättelser och betyg. De bästa butikerna erbjuder till och med kundrecensioner direkt på produktsidan.

7. Fler betalsätt

I fysiska butiker kan man endast betala med kontanter eller kort. I webbutiker kan man dessutom välja bl.a. faktura, Bitcoin, delbetalning, postförskott. Man behöver inte ens ha med sig plånboken. Okej, det går inte direkt att betala med kontanter i en webbutik, en poäng till den fysiska handeln.

8. Effektivare och bekvämare kundrelationer

En e-handlare kan enkelt kontakta sina kunder med nya erbjudanden. Om man inte längre är intresserad av erbjudandena kan man enkelt avsluta prenumerationen på e-postmeddelandena. Fysiska butiker skickar pappersreklam på posten vilket både naturen och många kunder inte tycker om.

9. I den globala konkurrensen är kunden kung

Om kunden inte är nöjd med en webbutik finns en annan bara ett klick bort. Man är inte längre bunden av de närliggande affärerna och deras begränsade utbud.

10. Bättre logistik

Produkterna kommer skickade direkt i brevlådan eller de lite större paketen via ett bud. Eller så hämtar man det från ett utlämningsställe när man handlar mjölk eller på väg hem från jobbet.

Vem vinner kunderna - e-handeln eller den fysiska handeln? Sanningen är den att handeln inte riktigt är "antingen/eller" utan båda formerna behöver varandra - än så länge. Men om man tittar en bit in i framtiden så är det nog så att e-handeln kommer ta över mer och mer. Handeln är just nu mitt uppe i en förändring.

Det handlar dock inte om någon massiv förändring utan om att fortsätta uppfylla kundernas behov och önskemål.

Eller tror du på ett uppsving för den traditionella handeln och att e-handeln kommer minska i framtiden?

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

E-handel, marknadsföring och varumärke

E-handeln har gjorts till syndabock för många olika branschers nedgång, även fast det i praktiken...

Finns det en e-handelsplattform som är både enkel och mångsidig?

En enkel och samtidigt mångsidig e-handelsplattform är ett mål som också vi här på Vilkas Group har...

Sluta bromsa

Miljoner små e-handlare över hela världen bildar tillsammans en armé för förändring, en armé som...