NXT – The transformation of retail

Vi begav oss till Norge för att ta tempen på den norska e-handelsscenen. Det var ett välorganiserat event med fullt hus i Oslo, tisdagen den 30 maj. Programmet bestod av två delar med 4 specialiserade ämnen var, så att besökarna kunde välja vad som var mest intressant för dem.

I den första delen var vi med på B2C-presentationen. Det var Arnulf Refsnes från www.brødboksen.no som började. Han har hittat en niche inom livsmedel på nätet och levererar färskt bröd och juice till sina kunder, tidigt på morgonen. Han betonade att det krävs mycket arbete och stor prioritering för att lyckas. En annan anledning som gjort hans koncept framgångsrikt är att det ger mersmak. Hans kunder fortsätter att använda hans tjänst eftersom produkterna/upplevelsen har en hög kvalitet. Detta gör också att kunderna berättar för andra om tjänsten, den ultimata marknadsföringen.

Den andra sessionen vi var med på var ett forum om marknadsplatser. Några av de största marknadsplatserna i Norden (komplett.no, CDON.com, finn.no och miinto.no) var på plats och pratade om deras olika tillvägagångssätt för tjänsterna. En av de viktiga frågorna är om de mindre webbutikerna kommer att överleva den ökade användningen av marknadsplatser. På marknadsplatserna konkureras det oftast med priset eftersom det är så enkelt för kunderna att jämföra. De mindre butikerna med unika produkter eller tjänster kommer dock fortfarande att sticka ut och det kommer antagligen fortfarande att finnas plats för specialister och webbutiker med en bra niche.

Efter lunch var det dags för de stora internationella namnen att ta sig an scenen. Dorte Wimmer från retailinstitute.dk började denna insiktsfulla resa med fokus på den nya konsumenten, "digital natives", och några av de trender de upptäckt genom deras omfattande studie från över 30 länder. Mobil såklart, enkel, effektiv och medveten konsumering är några av de trender hon nämnde.

Näst ut var ingen mindre än David Lloyd, regionschef för Alibaba Group med ansvar för Norden, Storbritannien och Irland. Han satte utvecklingshastigheten i ett perspektiv när han visade utvecklingen av den kinesiska livsstilen de senaste 30 åren. Saker händer i en häpnadsväckande hastighet och de kinesiska konsumenterna ligger i teknologins framkant. Två viktiga saker togs upp: kinesiska konsumenter använder inte konventionella sökmotorer när de handlar online, de går direkt till stora marknadsplatser och Alibaba erbjuder en one-stop-tjänst som ska göra det enklare för utländska handlare att sälja online till kinesiska konsumenter.

I debatten om teknologiska trender, internationalisering, konsolidering och omni-kanal som leddes av Eric Sandtrø (Fjellsport.no), Katharina Mosheim (Telia) och innovationsexperten Salvador Baille, pratades det om att prova och misslyckas fortfarande är ett bra sätt att lära och förbättra sig. Dessutom nämndes vikten av att känna sig själv som tjänstleverantör och veta sin plats i värdekedjan.

Efter det var det Brian McBrides tur att gå upp på scenen. Han pratade om att nå kunderna och betonade värdet av big data och att använda sig av den för att skräddarsy kundrelationerna.

Sist ut var Karl Gilis. Han levererade en sprudlande presentation om konverteringsoptimering. Kortfattat kan hans budskap beskrivas som "less is more" och han gav starka argument och visade med siffror att elementen på en webbsida bör alla tjäna företagets bottenlinje. Kundernas uppmärksamhet är kort och elementen bör presenteras med relevant information så snabbt som möjligt. Han tog också upp vikten av att förstå att webbplatsen är en tjänst som är till för kunderna och inte för företaget.

Stort tack till Netthandel.no och Virke som gjorde eventet möjligt!

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Amazon.se – Topp 5 risker och möjligheter för nordiska e-handlare

Amazon är sannolikt på väg till Norden och Sverige. En mer detaljerad tidsplan är fortfarande...

Varför klarar sig e-handel bättre än fysisk handel?

Varför märks inte en lågkonjunktur lika mycket hos e-handlare som den gör i den fysiska handeln? Av...

5 tips inför julsäsongen

Årets mest hektiska tid närmar sig med stormsteg. Här kommer fem tips på hur man kan få sin butik...