Det är inte lätt att starta en webbutik

Om jag hade vetat hur mycket jobb det skulle kräva hade jag förmodligen övervägt om det verkligen var värt det...

 

Så kände en e-handlare efter ett månadslångt startprojekt för sin webbutik. Butiken hade redan funnits länge fysiskt men var nu redo att ta steget in i e-handelsvärlden. Projektet hade en deadline eftersom man redan hade beställt en stor annons i tidningen och webbutiken var tvungen att vara klar innan tidningen publicerades.

Webbutikens utseenade var redan beställt från en grafiker och även andra uppgifter som låg utanför hans egen kunskap hade tilldelats till kvalificerad personal. Ändå överraskades handlaren av mängden arbete och arbetsdagarna sträckte sig in på småtimmarna när dealinen närmade sig.

Denna berättelse är ingen engångsföreteelse, mängden arbete överraskar väldigt många blivande e-handlare. Detta gäller inte bara ensamföretagare utan även stora företag hamnar i den här situationen. Det handlar inte om tekniska svårigheter utan snarare om ett nytt synsätt och nya processer, det tar tid att lära sig och framför allt att planera.

Varför kommer detta som en överraskning för många? Är inte det här ungefär som att det är en överraskning för de som kör bil att vintern kom i december? Om man har erfarenhet av att vara företagare och att driva en fysisk butik, betyder inte det att man kan starta och driva en webbutik utan att behöva så mycket framförhållning?

EN WEBBUTIK FUNKAR ANNORLUNDA ÄN EN FYSISK BUTIK

Att starta en webbutik sägs ske på ett ögonblick, men verkligheten är lite mer komplicerad. Plattformen får du säkert klar på ett ögonblick, men till en webbutik hör även en massa annat än att bara programmera. Kodningen är faktiskt bara en liten del av en fungerande webbutik.

Utöver webbutikens datasystem behövs även lösningar för åtminstone

  • Logistik
  • Betalningstransaktioner
  • Marknadsföring
  • Ekonomihantering
  • Kundservice

Om den blivande webbutiken redan är en fysisk butik så finns logistik, marknadsföring, ekonomihantering och kundservice åtminstone till hälften färdigt. Produktbeställning och lager finns redan, marknadsföring är åtminstone på nåt sätt bekant och företagets bokföring och kundservice sköts av kvalificerad personal. Ändå behövs mycket planering för att flytta en fysisk butik online. Man kan inte flytta allt precis som det är till webbutiken och för flera processer kan det behövas helt nya lösningar.

VAD ÄR VIKTIGAST NÄR MAN STARTAR EN WEBBUTIK?

Bra planering är viktigt. Jag menar dock inte planering av utseendet, utan tänk först på vilka kategorier och produkter som ska finnas i butiken, vilka leverans- och betalsätt du vill använda och hur leverans och betalning ska fungera i praktiken. Finns ditt marknadsområde i din hemstad, i Sverige, i Europa eller tänker du leverera över hela världen? Tänk på hur din verksamhet skiljer sig från konkurrenternas. Undersök, utöver svenska webbutiker, även utländska butiker som levererar samma eller liknande produkter. Om du inte hittar ett svar på din fråga, fråga någon som är klokare. Läs forum och bloggar. Jämför vad andra har gjort och använd fungerande lösningar. Ifrågasätt allt och tänk sen igenom allt på nytt. När allt det här är klart kan du börja tänka på webbutikens design.

Ofta måste jag bromsa klienter som försöker gå händelserna i förväg. E-handlaren kan ha en klar vision om hur förstasidans flash banner bör fungera eller hur en toppmodern jQuery-effekt ska användas, men de har inte tänkt på vilka betalsätt som ska användas eller vilka produkter och kategorier som ska finnas i butiken. Jag får ofta påminna om att utseendet inte är det viktigaste med en webbutik och att webbutikens design kan ta oändligt med tid att planera (speciellt om det inte finns en kvalificerad grafisk formgivare). Men om det inte finns några produkter i butiken så finns det ingen butik att starta.

 

PS. Butiken som jag berättade om i början finns kvar och går bra. De säljer för ca 8000€ i månaden och har även öppnat en andra webbutik. Till det andra projektet behövdes inte lika mycket arbete eftersom processen redan var klart genomtänkt och samarbetspartners för logistik och betalning redan var valda.

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Vad har vi lärt oss av Billackering.eu? Del 1 av 3

Förutom att vara VD för Vilkas Group så är jag även CTO förBillackering.eu. När jag nämner detta...

Vad har Billackering.eu lärt oss om internationalisering och datasystem? Del 2 av 3

I den första delen avVad har vi lärt oss av Billackering.euberättade jag om hur allt började i...

Planering av webbutikens layout - var placerar man länkarna?

Om du går in i ett mörkt rum så letar dina händer automatiskt efter strömbrytaren bredvid dörren,...