Google Analytics on Googlen tarjoama verkkosivustojen analytiikkatyökalu, jonka avulla verkkosivustojen omistajat ja markkinoijat voivat seurata ja analysoida sivustojensa käyttäjien toimintaa.
Se kerää tietoja sivuston liikenteestä, kuten kävijämääristä, kävijöiden maantieteellisestä sijainnista, käytetystä laitteesta, sivustolla vietetystä ajasta ja siitä, miten käyttäjät ovat löytäneet sivustolle. Tämän datan avulla voit tehdä perusteltuja päätöksiä verkkokauppasi parantamiseksi ja liiketoimintasi kasvattamiseksi.
Google uudisti vuonna 2023 Analytics palvelunsa ja korvasi aiemman Universal Analytics palvelunsa uudella Google Analytics 4 versiolla. Tässä ohjeessa on kuvattu, mitä minimissään kannattaa seurata Vilkas Now kaupassa ja miten sen saa lisättyä kauppaasi käyttöön Google Tag Managerin avulla.
Voit myös halutessasi ostaa Google Analytics asennuksen palveluna Vilkkaan asiantuntijatyönä.
https://www.vilkas.fi/tuotteet/vilkas-go/googleanalytics4
Google Analyticsin käyttöönottoon tarvitset Vilkas Now verkkokaupan lisäksi seuraavat palvelut
Google Tag managerin saat otettua Vilkas Now verkkokaupassa käyttöön lisäämällä sen tarjoamat seurantakoodit kaupan editorista löytyviin Google Tag Manager -liitynnän asetuksiin. Lue tästä lisää tukisivulla Google Tag Manager.
Google Tag Managerin asetuksiin ja toimintaan löydät tarkemmat ohjeet Googlen omilta tukisivuilta, mutta alla olevan mukaisesti saat lisättyä sinne Now verkkokaupan yleisen seurannan ja ostoksien seurannan eli purchase tapahtuman.
GA4 tagin eli yleisen seurannan lisääminen Googlen omassa ohjeessa:
https://support.google.com/tagmanager/answer/9442095?hl=fi
Yleisen seurannan tallentamisen jälkeen kannattaa lisätä vielä vähintään ostotapahtuman seuranta, jotta nähdään verkkokaupan ostoksista tietoa.
Ostotapahtuman seurannalla saat siirrettyä tietoa Googlelle verkkokaupan ostoista.
GA4 ostotapahtuman lisääminen Googlen omassa ohjeessa (parametreja ei tarvita, koska tiedot saa kerättyä automaattisesti Now kaupan Google datakerroksesta):
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm#purchase-gtm
Kun olet tallentanut kaikki muutokset, niin muista vielä julkaista ne oikean yläkulman Lähetä-napista.
Kun tagit on julkaistu, niin voi testata, että näkyykö Google Analyticsissa reaaliaikaisessa seurannassa vierailija kun käy oman kaupan asiakaspuolella vierailemassa eri sivuilla. Tilastolliset tiedot Google Analyticsissa kestää päivän pari, että niitä alkaa näkymään.
Verkkokaupan myyntiin liittyviä tapahtumia on useita erilaisia. Näiden lisääminen tapahtuu samaan tapaan Google Tag Managerissa kuin yllä olevissa tarkemmissa esimerkeissä. Täältä löydät Googlen ohjeistusta näiden lisäämisestä Google Tag Managerissa:
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm
Tässä vielä listaa oleellisimmista tapahtumista ja linkit niiden ohjeisiin.
view_item
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm#view_item-gtm
add_to_cart
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm#add_to_cart-gtm
view_cart
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm#view_cart-gtm
begin_checkout
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm#begin_checkout-gtm
Now kaupassa on mahdollista käyttää Googlen suostumustiloja Google Tag Managerin määrityksillä. Googlen suostumustila v2 (Consent Mode v2) mukaiset suostumuksen signaalit saa määriteltyä Google Tag Managerissa. Käytössä on aina Googlen suostumustilan perusversio (Basic Consent Mode), jossa Google Tag Managerista ei ladata mitään tageja, jos asiakas ei ole antanut suostumustaan seurantaan.
Saat määriteltyä oletussuostumustilan Google Tag Managerissa seuraavasti.
Oletuksena suostumus on aina kielteinen. Tämän lisäksi voidaan lisätä suostumuksen päivitys myönteiseksi seuraavasti. Se voidaan Now kaupassa määritellä aina jokaiselle sivulle myönteiseksi, koska tageja ei ladata lainkaan ilman, että käyttäjä hyväksyy evästeet.
Kun olet tallentanut kaikki muutokset, niin muista vielä julkaista ne oikean yläkulman Lähetä-napista.
Jos lisää kaikki verkkokaupan Google Analytics 4 tapahtumat, niin Google Tag Managerissa tagien listauksessa ne näyttävät tältä. Osa tapahtumista ei ole kovin tärkeitä, mutta dataa verkkokaupasta on hyvä saada riittävästi.
Jokaiselle eri verkkokaupan tapatuman tagille löytyy triggerit kohdasta oma triggeri ja ne näyttävät lisättynä tältä.
Tämän tukisivun ohjeilla saat lisättyä Google Analytics 4 seurannat Vilkas Suite verkkokauppaasi. Jos haluat mieluummin ostaa Google Analytics 4 asennuksen palveluna, niin löydät siitä lisää tietoa täältä:
https://www.vilkas.fi/tuotteet/vilkas-go/googleanalytics4