Asiakastarinat

Kaksi juhlaa – enduro24 10v ja Vilkas 30v verkossa

Kirjoittanut Linnea Orimus | 29.4.2025 10:16:47

Tänä vuonna verkossa juhlitaan tuplasti, sillä enduro24 täyttää 10 vuotta ja Vilkas 30 vuotta. Kun intohimo kaksipyöräisiin kohtaa pitkäjänteisen verkkokaupan kehittämisen, syntyy tarina, jossa tekninen osaaminen ja asiakasymmärrys kulkevat käsi kädessä. Tässä yhteisessä asiakastarinassa kurkistetaan siihen, miten molemmat ovat kasvaneet vuosien varrella, ja miten kumppanuus on pysynyt vahvana jo vuosikymmenen ajan.

Harrastuksesta liiketoiminnaksi – enduro24:n matka huipulle

Tyrnäväläisen enduro24:n tarina sai alkunsa aidosta harrastuksesta sekä intohimosta kaksipyöräisiin. Verkkokauppias ja yrittäjä Seppo Timlin huomasi, että hänen poikansa kiinnostus mopoharrastukseen ei ollut aivan tavanomainen. Skootteri ei riittänyt, sen piti olla enduromopo. Isä ja poika alkoivat tutkia mopojen tekniikkaa yhdessä, ja kun nuoremmatkin pojat tulivat mukaan harrastukseen, niin vähitellen varastoon alkoi kertyä varaosia. Pian heräsikin ajatus: näitähän voisi myydä muillekin.

Helmikuussa 2015 avattiin enduro24:n verkkokauppa. Toiminnan vakiintuessa yritys päätti keskittyä alkuperäisten varaosien myyntiin. Käytetyt osat saivat väistyä laadun ja turvallisuuden tieltä, sillä asiakkaille haluttiin tarjota vain parasta.

 

Päämäärätietoista kehitystä ja asiakaskokemuksen parantamista

Nyt, kymmenen vuotta myöhemmin, enduro24 on Suomen laajin enduromopojen alkuperäisten varaosien verkkokauppa. Se, mikä alkoi isän ja poikien yhteisestä harrastuksesta, on kasvanut menestyväksi verkkoliiketoiminnaksi. Menestys ei kuitenkaan ole ollut sattumaa, vaan sen takana on äärettömän paljon valintoja, joiden yhteinen nimittäjä on tuottaa asiakkaalle mahdollisimman hyvä ostokokemus verkossa. Oikean varaosan löytämisestä on haluttu tehdä helppoa ja nopeaa, ja aina laadusta tinkimättä.

 

"On tärkeää, että tunnemme valikoimissamme olevat tuotteet sekä niiden teknisen käyttöympäristön. Verkkokauppa-alan nopea muutos on vaatinut meitä itseä kehittymään sekä samalla kehittämään verkkokauppaamme entistä paremmaksi. Matka on ollut mielenkiintoinen ja antoisa," kertovat yrittäjät Minna ja Seppo Timlin.

 

Asiakaskokemuksen kehittäminen on ollut enduro24:lle alusta asti keskeinen tavoite. Tuotteiden sopivuus vaatii asiantuntevaa palvelua myös verkossa. Tukea tarjoaa paitsi asiantunteva tiimi, myös tekoälyavustaja Väiski AI, joka oppii jatkuvasti lisää ja auttaa asiakkaita oikean tuotteen löytämisessä kellon ympäri. 

enduro24 onkin hyvä esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun verkkokauppaa ei rakenneta hetken mielijohteesta, vaan pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti. Kehitystyön ytimessä on ollut selkeä visio, vaiheittain eteneminen ja halu kuunnella asiakkaita. Myös yhteistyökumppaneiden valinnoissa on tähdätty siihen, että saadaan rinnalle asiantuntijoita, jotka tukevat liiketoiminnan kasvua.

"Olemme jo alkuvaiheessa ymmärtäneet, että verkkokauppaa ei voi rakentaa fiilispohjalta tai satunnaisilla kokeiluilla. Kehittäminen vaatii suunnitelmaa, vaiheistusta ja kumppanin, joka pystyy tukemaan myös liiketoimintaa, ei pelkästään teknistä toteutusta," Timlinit kiteyttää.

enduro24 yrittäjät Minna ja Seppo Timlin

 

Kumppanuus, joka perustuu luottamukseen ja kehityshaluun

Vilkas on ollut mukana enduro24:n matkassa alusta asti, pääyhteistyökumppanina jo kymmenen vuotta. Kumppanuus on kasvanut vuosien varrella teknisestä yhteistyöstä kokonaisvaltaiseksi kehityssuhteeksi, jossa keskustellaan strategioista, pohditaan suuntaa ja uskalletaan kyseenalaistaa vanhoja toimintatapoja.

Vilkkaan asiantuntijat ovat olleet mukana monessa vaiheessa. Yhteistyö on lähtenyt liikkeelle verkkokaupan konseptin kirkastamisesta ja jatkunut muun muassa ulkoasun uudistuksella sekä asiakashankinnan suunnittelulla. Työtä on tehty asiakkaan tahtiin, ja aina sillä periaatteella, että ensin mietitään mitä kannattaa tehdä, ja sitten vasta miten. 

 

"Muistan, kun Seppo sanoi minulle heti alussa: "Toivottavasti et ole vain myymässä jotain." Sanoin, että en ole myyjä vaan asiantuntija. Tässä ei tarjota valmiita paketteja, vaan mietitään yhdessä, mitä kannattaa tehdä ja milloin. Siinä syntyi heti luottamus," Ari Paksuniemi, Vilkkaan digitaalisen kaupankäynnin asiantuntija, muistelee.

 

Luottamus syveni yhteistyön jatkuessa. Verkkokaupan visuaalinen ilme uusittiin, konseptia kirkastettiin ja markkinointia rakennettiin suunnitelmallisesti. enduro24:n halu oppia ja kehittyä teki yhteistyöstä poikkeuksellisen mielekkään.

"Heillä on ollut alusta asti halu kehittää, kokeilla ja oppia, ja se on asiantuntijan näkökulmasta paras mahdollinen lähtökohta. Kun molemmat osapuolet tuovat osaamisensa rehellisesti pöytään, syntyy pitkäjänteinen kumppanuus," hän jatkaa.

enduro24.fi -verkkokauppa

 

"Ei auta, vaikka olisi minkälainen lääkäri täällä päässä, jos ei halua ottaa lääkettä, mitään ei tapahdu"

Verkkokaupan kehittäminen ei ole yksittäinen projekti, vaan jatkuva prosessi, jossa rakennetaan kestävää kasvua askel kerrallaan. Menestys syntyy harvoin yhdellä uudistuksella, sen sijaan tarvitaan selkeä suunta, halu oppia ja oikeat kumppanit tukemaan matkaa.

Vilkas ei ole pelkkä verkkokauppa-alusta, vaan tarjoaa myös palveluita, kuten konseptointia, joiden kautta kauppias saa käyttöönsä asiantuntijan tuen. Näin kehitystyö saa rinnalleen sparraajan, joka auttaa suunnittelemaan oikeita askelia oikeaan aikaan, juuri siihen kohtaan, missä kauppias kulloinkin on.

Yhteistyö lähtee usein liikkeelle verkkokaupan konseptin kirkastamisesta. Sen avulla voidaan pysähtyä hetkeksi, katsoa missä ollaan ja miettiä minne ollaan menossa ja miksi. Kun pohja on kunnossa, on helpompi rakentaa esimerkiksi markkinointia, asiakashankintaa ja verkkokaupan teknistä kehitystä.

"Moni ajattelee, että meidän osaamisemme rajoittuu teknologiaan. Mutta oikeasti me olemme mukana liiketoiminnan kehityksessä. Meidän tehtävämme on auttaa näkemään kokonaisuus: missä verkkokauppa on nyt, mihin sillä on mahdollisuus kasvaa ja miten se tehdään fiksusti," kuvailee Ari Paksuniemi.

"Yleinen huoli on se, että verkkokaupan kehittäminen tarkoittaisi valtavaa kertarysäystä. Oikeasti kehitystyötä voidaan tehdä rauhassa ja vaiheittain. Parhaat tulokset syntyvät silloin, kun tehdään juuri oikeita asioita oikeaan aikaan, ja siinä me pystymme auttamaan," Paksuniemi jatkaa.

Hyvän yhteistyön pohjana on kuitenkin aina molemminpuolinen sitoutuminen. Pelkkä asiantuntija ei vie pitkälle, jos kehityshalua ei ole.

"On ilo tehdä yhteistyötä sellaisten kumppaneiden kanssa, joilla on aito intohimo kehittää omaa verkkokauppaansa ja halu oppia uutta. Se on paras mahdollinen lähtökohta kasvulle. Ei auta, vaikka olisi minkälainen lääkäri täällä päässä, jos ei halua ottaa lääkettä, mitään ei tapahdu," Paksuniemi kiteyttää hymyillen.

enduro24:n kanssa tehdyt ratkaisut ovat heijastuneet koko yrityksen toimintaan. Verkkokaupan kehittäminen on ollut kiinteä osa koko liiketoiminnan strategiaa.

 

"Jos puhutaan liiketoiminnan kasvusta, niin viime vuosina olemme kasvaneet lähes 20 % vuosittain. Ja sillä en tarkoita vain verkkokaupan euromääräistä kasvua, vaan koko yrityksen kehittymistä ja meitä yrittäjinä. Se, että joku ammattilainen osoittaa suuntaa, on ollut meille valtavan tärkeää. Siitä iso kiitos ennen kaikkea Arille sekä muille Vilkkaan henkilöille," Timlinit kiittävät.

 

Vilkkaan Ari Paksuniemi

 

Katse tulevaan

Verkkokaupan kehittäminen ei pääty onnistumiseen, se jatkuu siitä. enduro24:ssa katse on nyt tulevassa: painopiste on asiakashankinnassa ja näkyvyyden vahvistamisessa. Tavoitteena on palvella asiakkaita entistä paremmin ja kasvattaa toimintaa fiksusti, vaihe vaiheelta.

"Meillä on nyt selkeä suunta. Kehittämisen fokus on asiakashankinnassa, ja siihen liittyvät toimenpiteet tehdään suunnitelmallisesti. On hienoa, että meillä on Vilkas mukana tukemassa tätä kehitystä niin teknisesti kuin strategisesti," Timlinit kertovat.

enduro24:n ja Vilkkaan tarina osoittaa, että verkkokaupan menestys ei synny hetkessä. Se rakentuu pitkäjänteisestä työstä, luottamuksesta ja kumppanuudesta. Siinä missä teknologia mahdollistaa, ihmiset tekevät sen todeksi.

"Verkkokaupan kehittämisessä ei ole kyse vain teknologiasta, vaan ihmisistä. Meidän tehtävänämme on auttaa asiakkaitamme kasvamaan ja onnistumaan, ja siitä tämä kumppanuus enduro24:n kanssa on ollut hieno esimerkki," Paksuniemi summaa.

Yhdessä on rakennettu paljon, ja matka jatkuu. Sekä 10 että 30 vuotta ovat vasta alkusoittoa.