Verkkokauppaa perustaessa helposti lähdetään miettimään enemmän teknisiä asioita, kuten mitä maksu- ja toimitustapoja otetaan käyttöön tai miten hoidan tuotteiden varastoinnin. Nämäkin ovat toki tärkeitä, mutta on hyvä panostaa vähintään yhtä paljon aikaa myös verkkokaupan sisältöjen tekemiseen. Esimerkiksi tuotetekstit, tuoteryhmien kuvaukset, etusivun esittelyt sekä asiakkaan kiinnostusta herättelevät kirjoitukset ovat kaikki itsetehtynä maksutonta markkinointia ja suora panostus verkkokauppasi hakukonenäkyvyyteen. Kirjoituksesi saat jakoon näppärästi myös uutiskirjeellä, Vilkkaalla kumppanina on Creamailer. Sisältöjä voit tehdä joko itse tai ostaa ne ulkopuolelta.
Hyvä sisältö verkkokaupassa auttaa:
Selkeä verkkosisältö houkuttelee asiakkaita verkkokauppaan. Kustannustehokkain keino saada kävijöitä verkkokauppaasi ilman maksettua mainontaa, on orgaanisen näkyvyyden lisääminen eli panostaminen verkkokauppasi sisältöihin. Orgaaninen näkyvyys on ansaittua näkyvyyttä, jolloin sinun tehtäväsi on tuottaa asiakkaillesi mahdollisimman hyvää sisältöä, jonka parissa viivytään ja jota luetaan. Miten sitten voit tietää, mitä verkkokaupastasi luetaan?
Vilkkaan vinkki! Jos sinulla ei vielä ole, niin nyt on hyvä aika ottaa käyttöön Google Analytics. Maksuttomalla Googlen Analytics -palvelulla voit seurata verkkokauppasi sivujen tietoja, mm. sitä, millä sivuilla käydään ja kauanko niillä viivytään. Näin opit ymmärtämään, mikä ja millainen sisältö asiakkaitasi kiinnostaa.
Sisällöntuotannossa pääsee parhaiten alkuun, kun ensin selvität, mitä sanoja ja teemoja sinun kannattaa käyttää. Uudet asiakkaasi eivät osaa suoraan hakea kauppaasi, vaan he hakevat ratkaisua ongelmaansa. Jos epäilet, että verkkokauppasi kaipaa ulkopuolisen näkemyksiä, myös Vilkas tarjoaa verkkokaupan ammattilaisena apua selvittämään mm. mitä sanoja kannattaa käyttää. Tämän jälkeen voit tehdä suunnitelman, milloin tuot sivuille mitäkin sisältöä.
Suosittelemme kuitenkin hyvän sisällön lisäksi tekemään maksettua mainontaa, jolloin hakukonemainonta täydentää verkkokauppasi löydettävyyttä. Maksetulla mainonnalla Googlessa pääset orgaanisen sisällön ohitse, mutta kannattaa huomioida, että kilpailu mainosten avainsanoista voi olla kovaakin ja maksat klikkauksista. Kun nämä kaksi markkinoinnin keinoa yhdistää, seurannalla ja optimoimalla saat verkkokauppaasi varmasti paljon hyvää liikennettä ja iso liikenne näkyy myös myyntimäärissä. Maksettu ja orgaaninen näkyvyys myös tukevat toisiaan, sillä Googlea kiinnostaa kauanko asiakas viipyy sivulla, johon on maksetusta mainoksesta mennyt. Kun olet aloittanut maksetun mainonnan Google ADsissa, saat käyttöösi myös Googlen kätevän avainsanasuunnittelijan.
Blogitekstit palvelevat hyvin päätösvaiheeseen tulevaa asiakasta eli juuri hetkeen ennen ostopäätöstä. Blogitekstien tarkoitus onkin usein herättää kiinnostusta ja vakuuttaa asiakasta ostamaan. Kun päätät aloittaa tekstien lisäämisen kauppaasi, huomioi että siinä menee muutama viikko, että tulokset alkavat näkyä. Vertaa käyntimääriä esimerkiksi 2 kk päästä sisällöntuotannon aloittamisesta. Sisällöntuotannon kautta tuleva myynti on pitkälinjaista tekemistä, jossa ei ole pikavoittoja. Toisaalta hyvät tekstit voivat tuoda kauppaa vielä vuosienkin jälkeen. Sisällöntuottamista voisikin kuvata maratoniksi, joka palkitsee kyllä. Tehtyjä tekstejä on järkevä hyödyntää mahdollisimman monipuolisesti, niitä kannattaa lähettää myös esimerkiksi uutiskirjeenä asiakaslistoille. Tähän työkaluna Vilkkaalla on Creamailer.
Avainsanatutkimuksen avulla voit luoda itsellesi kartan asiakkaasi etsimistä sanoista ja teemoista. Kun vielä yhdistät nämä sanat verkkokauppasi tuotetietoihin ja sisältöihin, voit saada kasvavaa liikennettä kaupallesi. Hyvä lisä tehostamaan hakukoneissa näkyvyyttä, on luoda avainsanojen ja tuotteiden pohjalta erilaisia tekstejä verkkokauppaasi. Usein verkkokaupasta tehdään verkkosivu, jolloin erillistä verkkosivua yritykselle ei enää tarvita.
Avainsanatutkimuksen voi tehdä kevyesti ja sillä voi lähteä liikkeelle ja saada kävijöitä verkkokauppaasi. Jotta avainsanatutkimus voidaan tehdä ammattimaisesti, sitä ennen sinun on tärkeää saada asiakasymmärrys kuntoon. Onko sinulla jo hyvä aito käsitys siitä, ketä asiakkaasi oikeasti ovat? Lue asiakastarinamme, jossa selvitettiin, kuka oikeasti tuotteidesi ostopäätöksen ja oston tekee.
Ideoita verkkokaupan blogiisi:
Sesonkiin liittyvät tekstit tuotteista