Tuki Vilkas Suite

Matkahuolto | Vilkas tuki

Kirjoittanut Vilkas tuki | Sep 19, 2013 9:00:00 PM

Starter
Mini
Active
Pro

Verkkokaupasta löytyy integraatio Matkahuollon järjestelmään, jonka avulla on mahdollista hakea ja tulostaa pakettilaput tilauksille suoraan verkkokaupasta. 

Integraatio tukee seuraavia logistiikkapalveluita. Täältä löydät Matkahuollon tarkempaa kuvausta heidän palveluistaan: https://www.matkahuolto.fi/yritysasiakkaat/pakettipalvelut-ja-rahti-sopimusasiakkaille

  • Bussipaketti (yhdistetty Lähellä-pakettiin 1.4.2023)
  • Pikapaketti
  • Jakopaketti
  • Kotijakelu
  • XXS-luukujakelu
  • Lavarahti
  • Ulkomaan lentoasiakirja
  • Ulkomaan lentopaketti
  • Lähellä-paketti
  • Asiakaspalautus
  • XXS-paketti
  • Ulkomaan asiakaspalautus
  • Ulkomaan Lähellä-paketti
  • Ulkomaan jakopaketti
  • Ulkomaan kotijakelu

Täältä löydät myös Matkahuollon ohjeita toimitustavoista viestimiseen verkkokaupassa
https://www.matkahuolto.fi/yrityksille/ohje-toimitustapojen-viestimiseen-verkkokaupassa 

 

Käyttöönotto

Matkahuollon integraation saa käyttöön, kun kaupan hallinnassa kohdassa Asetukset > Toimitus lisää uuden toimitustavan ja sille valitaan logistiikkakumppaniksi "Matkahuolto". Sen lisäksi toimitustavalle valitaan haluttu toimitustavan tyyppi, joka määrittelee miten toimitustavan hinta määräytyy ja toimitustavalle annetaan nimi.

 

 

Kun kauppaan lisää ensimmäisen Matkahuolto-toimitustavan, niin samalla kannattaa täyttää Toimituksen käsittelyasetukset. Sinne täytetään esim. tunnukset ja lähettäjän osoite.

 

Asetuksiin pääsee myös toimitustapojen listasta napsauttamalla logistiikkapalvelun linkkiä.

 

Täällä saa täytettyä Matkahuollon integraation tarvitseman asiakasnumeron ja muokata lähettäjän osoitteen.

Käyttötila - Valitse tähän aina "Tuotannossa".

Asiakasnumero - Syötä tähän Matkahuollon asiakasnumero.

Bussiennakon asetukset - Nämä voi jättää tyhjäksi, koska Matkahuollon Bussiennakkopalvelu on päättynyt 31.3.2023. 

Luo toimitustilaus automaattisesti - Tällä asetuksella voit valita luodaanko tilaukselle automaattisesti Matkahuollon toimitustilauksen tosite, jolla voi sitten hakea pakettikortin. Normaalisti tämä kannattaa olla päällä.

Tulosta myös palautuskortti - Tällä asetuksella voit valita, että luodaanko Matkahuollon pakettikorttia haettaessa myös palautuksen pakettikortti, jonka voi laittaa pakettiin mukaan. Tämä on hyödyllistä varsinkin, jos kaupan tuotevalikoima on sellainen, että palautuksia tulee normaalia enemmän.

Oletuspaino - Tällä asetuksella voit määritellä pakettikortille oletuspainon. Se tulee pakettikortille, jos tuotteille ei ole määritelty toimituspainoa niiden asetuksiin, josta paino voitaisiin laskea automaattisesti. Toimitustilaukselle voi muokata myös oikean punnitun painon ennen pakettikortin hakua ja tulostamista.

Noutopisteasetukset: Tulosten enimmäismäärä - Tällä voit määritellä montako noutopistettä näytetään enintään toimitustavan valinnassa.

Noutopisteiden API-versio - Tällä voit vaihtaa mitä Matkahuollon rajapinnan versiota käytetään. Normaalisti kannattaa käyttää aina oletusta.

 

Toimitustavan "Asetukset"-välilehdellä voidaan määritellä esim. miten hinta määräytyy. Nämä asetukset ovat erilaiset riippuen mikä toimitustavan tyyppi on valittu. Täällä on kuvattu tarkemmin eri toimitustavan tyyppejä: http://www.vilkas.fi/tuki/toimitustavan-lisaaminen-verkkokauppaan

Toimitustavan asetuksissa "Yleinen"-välilehdellä löytyy asetukset, kuten mitä logistiikkapalvelua kyseinen toimitustapa kaupassa vastaa ja tarvittavat erikoiskäsittelymerkinnät. VAK-koodit eli vaarallisten aineiden kuljetusten koodit jätetään tyhjäksi, jos niitä ei tarvita.

 

Kohdassa Asetukset > Toimitus kannattaa yleensä tehdä erilliset toimitustavat eri Matkahuollon tuotteille, joita asiakkaille halutaan antaa valittavaksi. Tällöin niille voi määritellä eri hinnat ja asiakkaat voivat valita haluamansa palvelun.

 

Huom! Jos testatessa noutopisteet eivät toimi, niin kannattaa pyytää Matkahuollon tukea vamistamaan, että noutopisteet ovat aktivoitu kyseiselle Matkahuollon asiakastunnukselle myös uuteen rajapintaan.

  

Bussiennakko

Matkahuollon Bussiennakkopalvelu on päättynyt 31.3.2023. 

 

Käyttö

Kun kauppaan on tehty ja asetettu näkyviin eri Matkahuollon palveluita vastaavat toimitustavat, niin asiakas saa valittua haluamansa toimitustavan ja riippuen palvelusta sille mahdollisesti määritellyn noutopisteen.

 

Pakettikortin tulostaminen

Kun asiakas on tehnyt tilauksen kauppaan toimitustavalla, jossa Matkahuolto on logistiikkakumppanina, niin tilaukselle määräytyy, että toimitus menee Matkahuollon kautta ja sille muodostuu oletuksena Matkahuolto-toimitustilauksen tosite. Tällöin yksittäistä tilauta käsitellessä tilauksen "Yleinen" välilehdellä on oikeassa reunassa linkki "Hae pakettikortti" (1), jolla voi hakea ja tulostaa pakettikortin. Jos asiakas ei ole tilatessa valinnut Matkahuollon toimitustapaa kaupassa, niin kohta "Toimitus kautta" (2) ei ole valittuna ja "Tositteet" (3) kohdasta ei löydy Matkahuollon toimitustilausta. 

Tilauksen "Yleinen" sivulla voi vaihtaa tilauksen logistiikkakumppaniksi "Matkahuolto" ja sen jälkeen "Tositteet" välilehdellä voi lisätä uuden matkahuollon toimitustilauksen, jolla saa haettua pakettikortin.

 

Matkahuollon tositteen avaamalla löytyy valinnat toimitustyypille ja muille toimitukseen tarvittaville tiedoille. Ne voi tositteen tiedoista tarkistaa ja halutessaan muuttaa ennenkuin Matkahuollolta hakee tilaukselle pakettikortit. Yksittäiselle toimitustilaukselle voi hakea pakettikortit Matkahuollolta sen alareunan napeista.

 

Toinen tapa luoda toimitustilaus on kohdassa Tilaukset > Toimitukset valita uudet toimitustilaukset ja valita "Käynnistä toimitustilaus", jolloin saadaan toimitustilausten mukaiset pakettikortit Matkahuollolta. Lähetetyt toimitustilaukset näkyvät toimitushistoriassa.

 

 

Seurantakoodien lähettäminen

Matkahuollon integraatio käyttää sähköpostitapahtumaa "Tilauksen tila - Toimituksessa" lähettämään seurantakoodit asiakkaalle. Kaupan hallinnassa asetukset löytyvät kohdasta Asetukset > Sähköpostitapahtumat > Tilauksen tila. Siellä kannattaa varmistaa, että "Tilauksen tila - Toimituksessa" sähköpostitapahtuma on merkitty aktiiviseksi.

Kun pakettikortit on tehty ja kun tilauksen tila asetetaan "Toimituksessa"-tilaan, niin tämän sähköpostin yhteydessä asiakkaalle menee samalla seurantakoodit.

 

Palautukset

Matkahuollon integraatiolla on mahdollista luoda myös palautuksien pakettikortit. Tilauksen tositteet lehdellä kun avaa Matkahuollon toimitustilauksen, jolla ei ole vielä haettu pakettikortteja, niin tällä voi valita, että haetaan normaalin pakettikortin yhteydessä palautuksen pakettikortti tai sitten, että haetaan pakettikortti vain palautusta varten.

Matkahuollon integraation yleisissä asetuksissa kohdassa Asetukset > Toimitus > [avaa Matkahuolto logistiikkakumppani] on mahdollista valita, että valinta Hae samalla palautukselle pakettikortti on oletuksena valittuna. Tämä kannattaa asettaa päälle, jos halutaan palautuksen pakettikortti lähettää tilauksen mukana.

Lisäksi jos käytät kaupan peruutuksien toiminnallisuutta, niin kohdassa Tilaukset > Peruutukset > [palautus] > Matkahuolto-palautus kun valitset lähetyksen tyypiksi Aktivoitava palautus ja tallennat. Niin tämän jälkeen järjestelmä luo aktivointikoodin ja ehdottaa sen lähettämistä asiakkaalle.

Pakettipalvelut yrityksille (matkahuolto.fi)