Tuki Vilkas Suite

Googlen palveluiden yleiskuvaus | Vilkas Suite

Kirjoittanut Vilkas tuki | Feb 28, 2022 7:18:53 AM

Googlen palveluista moni liittyy verkkokaupankäyntiin, joten niistä kannattaa olla tietoinen mitä palveluita on saatavilla ja mitä niillä voi tehdä. Alla selitettynä lyhyesti oleellisimpia verkkokauppaan liittyviä Googlen palveluita.

Google Analytics 4

Tällä palvelulla voit seurata kaupan kävijöitä yleisellä tasolla esimerkiksi sitä, että kuinka paljon ihmisiä käy kaupan sivuilla, mistä he tulevat, millä laitteilla ne sivuja katsovat ja moniko niistä tekee ostoksia. Google Analytics kannattaa yleensä ottaa käyttöön heti kaupan avaamisen yhteydessä, jotta se alkaa keräämään kävijätietoja kaupasta heti alusta lähtien.

Tukisivut Suite: https://www.vilkas.fi/tuki/suite/google-analytics-4-seuranta-google-tag-managerin-kautta-suite-kaupassa

 

Google Search Console

Tämän palvelun tiedoista näet sen minkälaisilla hakusanoilla ihmiset päätyvät kauppaan Googlen hausta ja miten Google on indeksoinut sivuja. Tämä palvelu kannattaa ottaa käytöön myös heti kaupan avaamisen yhteydessä ja sinen voi lisätä myös kaupan sivukartan, jolla saa varmistettua, että Google löytää kaikki kaupan yksittäiset sivut varmasti.

Tukisivut Suite:https://www.vilkas.fi/tuki/suite/tuki/google-search-console 

 

Google Merchant Center

Tämän palvelun avulla voit hallita miten verkkokaupan tuotevalikoima näkyy Googlessa. Palveluun voidaan kopioida verkkokaupasta tuotetietoja. Tämän saa tehtyä siten, että kaupassa rakennetaan Google Shopping tuoteportaali eli tuotesyöte. Google Shopping liitynnässä kaupan puolella annetaan erilaisia asetuksia ja kauppa kerää tiettyjä tuotetietoja ja rakentaa tiedoston, jota voi ulkopuolinen palvelu käydä lukemassa. Sitten Google Merchant Centerissä tämän voi lisätä uutena tuotesyötteenä ja määritellä sen asetuksissa mistä se löytyy ja miten sitä voi lukea.

Tukisivut Suite: https://www.vilkas.fi/tuki/suite/tuki/google-shopping 

 

Google Tag Manager

Tämä on ns. tagienhallintajärjetelmä. Sinne voidaan rakentaa erilaisia koodinpätkiä eli tageja ja niitä voidaan sitten eri tilanteissa liipaista (triggeröidä). Palvelulla voi lisätä hyvin monipuolisesti erilaisia seurantoja ja muita koodeja sivuille ilman, että ne muokataan sivustoon itseensä. Sen sijaan ne ovat tallennettuna Google Tag Managerin asetuksissa ja pyörivät sieltä. Google Tag Manageria käytetään yleensä pääosin verkkokaupan markkinoinnin seurantaan liittyen, mutta sen kautta voidaan lisätä myös vaikka chattipalvelun koodi kaupan sivuille.

Tukisivut Suite: https://www.vilkas.fi/tuki/suite/google-tag-manager