Tuki Vilkas Suite

Google Analytics 4 seuranta Google Tag Managerin kautta Suite kaupassa

Kirjoittanut Vilkas tuki | Oct 6, 2022 6:44:40 AM

Tämä ohje koskee Suite Mini, Suite Active, Suite Pro ja Suite Enterprise kauppoja.

Google Analytics on Googlen tarjoama verkkosivustojen analytiikkatyökalu, jonka avulla verkkosivustojen omistajat ja markkinoijat voivat seurata ja analysoida sivustojensa käyttäjien toimintaa.

Se kerää tietoja sivuston liikenteestä, kuten kävijämääristä, kävijöiden maantieteellisestä sijainnista, käytetystä laitteesta, sivustolla vietetystä ajasta ja siitä, miten käyttäjät ovat löytäneet sivustolle. Tämän datan avulla voit tehdä perusteltuja päätöksiä verkkokauppasi parantamiseksi ja liiketoimintasi kasvattamiseksi.

Google uudisti vuonna 2023 Analytics palvelunsa ja korvasi aiemman Universal Analytics palvelunsa uudella Google Analytics 4 versiolla. Tässä ohjeessa on kuvattu, mitä minimissään kannattaa seurata Vilkas Now kaupassa ja miten sen saa lisättyä kauppaasi käyttöön Google Tag Managerin avulla.

Voit myös halutessasi ostaa Google Analytics asennuksen palveluna Vilkkaan asiantuntijatyönä.
https://www.vilkas.fi/tuotteet/vilkas-go/googleanalytics4 

Tarvittavat palvelut

Tarvitset tätä varten verkkokaupan lisäksi seuraavat palvelut

  • Google Tag Manager, jonka kautta seurannan saa tehtyä
  • Google Analytics, jossa on lisättynä GA4 omaisuus ja data stream

Määritykset Vilkas Suite verkkokaupassa

Google Tag managerin saat otettua Vilkas Suite verkkokaupassa käyttöön kohdassa Markkinointi > Google Tag Manager lisäämällä kontin tunnuksen asetuskenttään. Sen lisäksi pitää valita, että käytetään Google Analytics 4 seurantaa. Lue tästä lisää tukisivulla Google Tag Manager.

Määritykset Google Tag Managerissa

Google Tag Managerin asetuksiin ja toimintaan löydät tarkemmat ohjeet Googlen omilta tukisivuilta, mutta alla myös opastettu kohta-kohdalta ohjeena miten saat lisättyä sinne Suite verkkokaupan yleisen seurannan ja ostotahtuman eli purchase tapahtuman.

Yleisen seurannan lisääminen

Yleisen seurannan saa lisättyä ns. Google Tagilla, jonka avulla Googlelle saa siirrettyä yleisiä seurantatietoja, kuten mitä sivuja kävijät ovat katselleen, kuinka paljon kävijöitä on sivuilla ja kuinka pitkään he viihtyvät sivustolla.

GA4 tagin eli yleisen seurannan lisääminen (Googlen oma ohje):
https://support.google.com/tagmanager/answer/9442095?hl=fi

Kohta-kohdalta ohje

  1. Siirry Google Tag Managerissa vasemman reunan päävalikosta kohtaan Tagit
  2. Napsauta Uusi nappia
  3. Anna nimeksi esim. "GA4 yleinen seuranta"
  4. Napsauta kenttää Tagin määritys
  5. Valitse oikeasta reunasta tagin tyypiksi Google-tagi
  6. Syötä Tagitunnus-kenttään Google Analyticsissa olevan GA4 omaisuuden mittaustunnus
  7. Avaa alempi Lisäasetukset
  8. Avaa Suostumusta koskevat asetukset
  9. Valitse Lisäsuostumusta ei tarvita
  10. Sen jälkeen napsauta alempana olevaa Triggerit kenttää
  11. Valitse All Pages
  12. Tallenna

Yleisen seurannan tallentamisen jälkeen kannattaa lisätä vielä vähintään ostotapahtuman seuranta, jotta nähdään verkkokaupan ostoksista tietoa.

Ostotapahtuman seurannan lisääminen

Ostotapahtuman seurannalla saat siirrettyä tietoa Googlelle verkkokaupan ostoista.

GA4 ostotapahtuman lisääminen Googlen omassa ohjeessa (parametreja ei tarvita, koska tiedot saa kerättyä automaattisesti Suite kaupan Google datakerroksesta):
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm#purchase-gtm 

Kohta kohdalta ohje

  1. Napsauta Tagit kohdassa Uusi nappia
  2. Anna nimeksi esim. GA4 ostotapahtuma
  3. Napsauta kenttää Tagin määritys
  4. Valitse oikeasta reunasta tagin tyypiksi Google Analytics: GA4-tapahtuma
  5. Lisää Mittaustunnus kohtaan Google Analyticsissa olevan GA4 omaisuuden mittaustunnus
  6. Lisää tapahtuman nimeksi purchase
  7. Valitse kohta Lisäasetukset
  8. Ruksi valinta Lähetä verkkokaupan data ja valitse datalähde Data Layer
  9. Avaa alempi Lisäasetukset
  10. Avaa Suostumusta koskevat asetukset
  11. Valitse Lisäsuostumusta ei vaadita



  12. Sen jälkeen napsauta alempana olevaa Triggerit-kenttää
  13. Napsauta oikean yläkulman sinistä plus-merkkiä lisätäksesi uuden triggerin
  14. Anna triggerille nimeksi esim. "GA4 ostotapahtuman triggeri"
  15. Napsauta Triggerin määritys -kenttää
  16. Valitse Oma tapahtuma
  17. Kirjoita Tapahtuman nimi kenttään purchase
  18. Tallenna

Kun olet tallentanut kaikki muutokset, niin muista vielä julkaista ne oikean yläkulman Lähetä-napista. 

Kun tagit on julkaistu, niin voi testata, että näkyykö Google Analyticsissa reaaliaikaisessa seurannassa vierailija kun käyt oman kaupan asiakaspuolella vierailemassa eri sivuilla. Tilastolliset tiedot Google Analyticsissa kestää päivän pari, että niitä alkaa näkymään.

Muiden tapahtumien lisääminen

Verkkokaupan tapahtumia on useita erilaisia. Näiden lisääminen tapahtuu samaan tapaan Google Tag Managerissa kuin yllä olevissa tarkemmissa esimerkeissä. Täältä löydät Googlen ohjeistusta näiden lisäämisestä Google Tag Managerissa:
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm

Tässä vielä listaa oleellisimmista tapahtumista ja linkit niiden ohjeisiin.

view_item
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm#view_item-gtm 

add_to_cart
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm#add_to_cart-gtm 

view_cart
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm#view_cart-gtm 

begin_checkout
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm#begin_checkout-gtm 

Google suostumuksen hallinta Suite kaupassa

Vilkas Suite verkkokaupat tukevat Google Consent Mode v2 toimintaa. Google suostumuksen signaalit on rakennettu Vilkas Suite kaupassa Tietosuojasuostumus (GDPR) evästekyselyn ja Google Tag Manager liitynnän yhteistoimintaan. 

Lue lisää ohjeesta: Tietosuojasuostumus (GDPR) - Evästeiden hyväksyntä.

Jotta Google Tag Manageriin rakennetut tagit ottavat suostumuksen huomioon, täytyy niiden asetuksissa asettaa Suostumusta koskevat asetukset samaan tapaan kuin yllä olevissa esimerkeissä.

 

Google Analytics 4 seurannan määritykset asiantuntijapalveluna

Tämän tukisivun ohjeilla saat lisättyä Google Analytics 4 seurannat Vilkas Suite verkkokauppaasi. Jos haluat  mieluummin ostaa Google Analytics 4 asennuksen palveluna, niin löydät siitä lisää tietoa täältä:
https://www.vilkas.fi/tuotteet/vilkas-go/googleanalytics4