Vilkkaalla olemme olleet yhteydessä Vilkas Suite -kauppiaisiimme Myy enemmän -ominaisuuksien tienoilta ja huomanneet, että yllättävän monella verkkokauppiaalla on jäänyt hyödyntämättä eri syistä verkkokaupan asiakasryhmät. Koemme, että asiakasryhmien käyttäminen on asia, johon kannattaa panostaa jo esimerkiksi paremman asiakaskokemuksen vuoksi. Puhumattakaan myynnin kasvusta, kun toimenpiteet huomioi paremmin erilaiset asiakkaat.
Verkkokaupassa kilpailu asiakkaiden huomiosta on kovempaa kuin koskaan. Markkinointiviestit hukkuvat massaan, mutta asiakaslähtöinen, kohdennettu, lähestyminen erottuu edukseen. Yksi tehokkaimmista tavoista ymmärtää ja palvella asiakkaita paremmin on hyödyntää asiakasryhmiä. Tässä artikkelissa kerron, miksi asiakasryhmien käyttö on tärkeää, miten asiakkaat kannattaa ryhmitellä ja kuinka tietoa voidaan hyödyntää verkkokaupan menestyksen tukena.
Asiakkaiden jakaminen ryhmiin tuo verkkokaupalle konkreettisia hyötyjä:
Asiakasryhmien muodostaminen perustuu asiakkaiden käyttäytymiseen ja ominaisuuksiin. Ryhmittelyn voi tehdä esimerkiksi seuraavien perusteiden mukaan:
Tietoa voi kerätä verkkokaupan analytiikasta, asiakaskyselyistä, uutiskirjeiden tilausprofiileista ja CRM-järjestelmistä. Tärkeää on muistaa käytännöllisyys: liian pienet tai päällekkäiset ryhmät tekevät hallinnasta raskasta. Voit lähteä liikkeelle vaikka jakamalla asiakkaat kahteen tai kolmeen ryhmään.
Asiakasryhmät tuovat selkeitä mahdollisuuksia parantaa verkkokaupan toimintaa:
Urheilutarvikkeita myyvä verkkokauppa jakaa asiakkaansa kahteen ryhmään asiakkuuden arvon perusteella:
Kanta-asiakkaat
Ostavat säännöllisesti useita kertoja vuodessa sekä urheiluvaatteita, kenkiä että välineitä
→ Näille asiakkaille lähetetään eksklusiivisia tarjouksia ja ennakkopääsy kausialennuksiin uutiskirjeen ja kupongin myötä. Heille tarjotaan kanta-asiakasohjelman etuja kupongilla, kuten ilmainen toimitus. Viestintä personoidaan asiakkaan suosikkilajin, kuten juoksun tai pyöräilyn, mukaan.
Satunnaisostajat
Tekevät yksittäisiä ostoksia, esimerkiksi lahjaksi tai tarjousten aikana
→ Näille asiakkaille lähetetään muistutuksia ajankohtaisista kampanjoista ja tarjotaan kertaluonteisia etuja, kuten "10 % seuraavasta ostoksestasi". Lisäksi heille suositellaan helposti ostettavia, ajankohtaisia tuotteita kuten lahjakortteja tai kausituotteita. Heitä kannustetaan rekisteröitymään verkkokauppaan, tästä he saavat paluupostina kupongin seuraavaan ostokseen.
Asiakasryhmien hyödyntäminen ei ole kertaluonteinen projekti, vaan jatkuva prosessi. Kun asiakkaiden käyttäytyminen muuttuu, myös ryhmiä tulee päivittää.
Pitkäjänteinen asiakasryhmätyö auttaa rakentamaan asiakasuskollisuutta: asiakas kokee tulevansa huomatuksi ja arvostetuksi. Tämä luo luottamusta ja pidentää asiakassuhteen kestoa.
Samalla on tärkeää toimia eettisesti. Asiakkaiden tietojen hyödyntämisessä on kunnioitettava heidän yksityisyyttään ja tarjottava mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaista viestintää he vastaanottavat.
Vilkkaan Myy enemmän -paketti tarjoaa kolme tehokasta ominaisuutta, joilla saat asiakasryhmistä kaiken irti:
Kupongit
Luo kohdennettuja alennuskoodeja eri asiakasryhmille, esimerkiksi kanta-asiakkaille tai kampanja-asiakkaille.
Bonustuotteet
Tarjoa ostosten yhteydessä houkuttelevia bonustuotteita, kuten ilmainen juomapullo yli 100 € tilauksille juoksutuotteiden ostajille.
Ikonit
Nosta esiin tärkeitä tuotteita asiakasryhmille räätälöidyillä tuotekohtaisilla ikoneilla, esimerkiksi "Kanta-asiakkaiden suosikki" tai "Uutuus". Tai oletko saanut tuotteillesi Avainlipun, jota voisi tässäkin hyödyntää?
Näiden ominaisuuksien avulla voit helposti tehdä asiakasryhmille näkyviä tarjouksia, parantaa ostokokemusta ja kasvattaa myyntiä.
👉 Haluatko kuulla lisää Myy enemmän -paketista ja siitä, miten se voi auttaa sinua hyödyntämään asiakasryhmiä tehokkaammin? Kysy lisää myynti@vilkas.fi
👉 Haluatko ottaa käyttöön asiakasryhmät Suite-kaupassasi? Täältä löydät ohjesivun.
Ota meihin yhteyttä – autamme sinua rakentamaan myyvemmän verkkokaupan!