Verkkokaupan ulkoasun päivittäminen on usein yksi ensimmäisistä asioista, joita verkkokauppias haluaa lähteä kehittämään. Halutaan enemmän myyntiä ja liikennettä verkkokauppaan, enemmän ostoja tai tarjouspyyntöjä. Kuulostaako tutulta?
Jos kaupan päivityksessä keskitytään vain ulkoasun parantamiseen, on todennäköistä, että pitkällä aikavälillä saavutetut tulokset jäävät vähäisiksi. Tämän välttämiseksi on tärkeää panostaa sisältöihin, kampanjoiden nostoihin, korostaa erottuvuustekijöitä suhteessa kilpailijoihin ja ymmärtää asiakkaiden ostopäätöksiin vaikuttavia syitä. Kun nämä elementit on tunnistettu ja otettu huomioon, verkkokaupan suorituskyky paranee.
Verkkokaupan ulkoasuprojektin tavoitteena tulee aina olla parempi asiakaskokemus ja käytettävyys, joiden avulla asiakkaan huomio voidaan visuaalisesti ohjata haluttuihin kohtiin. Verkkokaupan asiantuntija auttaa sinua keskusteluiden avulla löytämään verkkokauppasi kehityskohdat verkkokaupan visuaalisuuden lisäksi. Pelkkä visuaalisuus ei riitä ohjaukseen ja pelkkä sisältö ei riitä hyvään kokemukseen.
Mitä aikaisemmassa vaiheessa perusasiat esitellään verkkokaupan asiakkaalle, sitä parempi. Näin vältetään epäselvyyksiä ja oston esteitä, kun asiakas tietää tuotteiden saatavuuden, kaupan toimitusajat ja toimituskulut sekä tilauksen kokonaissumman.
Kaikki lähtee siitä, että verkkokaupan asiakkaalla on jokin tarve, johon hän etsii ratkaisua. Tärkeää on tehdä tämä prosessi mahdollisimman sujuvaksi ja helppokäyttöiseksi verkkokaupassa. Ulkoasuprojektin aikana designerin tehtävänä on miettiä, miten nämä ratkaisut voidaan selkeästi esittää ja tuoda esiin verkkokaupassa, parantaen siten asiakaskokemusta.
Forssan Huoltopalvelu teki onnistuneen ulkoasun uudistuksen Vilkkaan asiantuntijoiden kanssa. Yksi tärkeimmistä keskusteluissa esille nousseista asioista oli halutun tuotteen helppo ja nopea löytäminen, johon liittyi hakukentän parempi esille tuonti sekä opastus siitä, millä tavalla ja millä tiedoilla asiakas löytää varmasti juuri sen oikean tuotteen tai varaosan. Kyse ei siis ollut pelkästä ulkoasun uudistamisesta visuaalisesti, vaan aidosti asiakaslähtöisesti käyttöliittymän ja käyttökokemuksen parantamisesta. Voidaankin puhua sisällön ja designin yhteisestä harmoniasta, jossa tarvitaan molempia tai toinen kärsii.
Jos tuntuu, että yllä oleviin kysymyksiin tuntuu vaikealta löytää vastauksia tai olet epävarma niistä, ole yhteydessä ulkoasujen asiantuntijaan. Vilkkaan toimintatavassa mietitään sisältö designerin ja asiakkaan kesken, jonka jälkeen design miettii, kuinka sisältö on varmasti nähtävissä ja saavutettavissa loppukäyttäjille. Näin saadaan paras lopputulos.
Jotta puhuttelevaan sisältöön päästään, tulee miettiä millaisia asiakkaat ovat, millaisia lupauksia annetaan ja millä saa asiakkaan tekemään positiivisen ostopäätöksen. Kauppiailla yleensä on kilpailuetuja, mutta niitä ei nosteta verkkokaupassa tai verkkosivuilla esille. Asiakaskokemus on myös parhaillaan yhtenevä, oli asiakas tekemisissä yrityksen kanssa sitten verkossa tai paikan päällä kivijalassa tai vaikka messuosastolla.
- Toki designilla ja sisällön luomisella tuotekuvauksiin ym. voidaan tuoda tunnelmaa, mutta jos halutaan tuoda myyntiä lisää, tulee ymmärtää loppuasiakkaita. Mitä he tarvitsevat ja arvostavat? Vastaako verkkokauppa esimerkiksi kivijalan tunnelmaa? Verkkokaupassa voidaan luoda samaa tunnelmaa, jolloin asiakaskokemus on yhtenevä, kertoo Korvenoja.
Jos yritystä, sen toimintaa ja lupausta asiakkaalle ei ole tuotu esille, tarve kaupallisen konseptin sparraukselle on. Asiantuntijan avustuksella kaivetaan yrityksen liikeidea ja erottuvuus esille, jotta designer voi niitä hyödyntää ja saadaan myyntiä parannettua.
- Design ei ole pelkästään sitä, miltä joku näyttää, vaan siellä on myös paljon toiminnallisia ominaisuuksia. Esimerkiksi joka kuukausi on oma teema, johon kirjoitetaan sisältöjä ja tehdään tuotenostoja teemaan liittyvistä tuotteista, kuvailee Korvenoja.
Edellä mainitut asiat ovat toiminnallisia tarpeita, joita designer ratkaisee ennen ulkoasuprojektin visuaalisuuden toteuttamista. Missä kohdassa mm. kilpailutekijät tulee sivuilla näkyviin, mikä on tärkein juttu kaupassa tai mikä ansaitsee paraatipaikan verkkokaupassa? Kaupallisen konseptin läpikäyminen ennen projektin alkua antaa tärkeitä työkaluja designerille, jolloin lopputulos on aina myyvempi, houkuttelevampi ja kirkkaampi loppuasiakkaalle.
- Lopputulos on aina enemmän brändin mukainen, yhtenäinen ja vaikuttava. Design kärsii hyvän sisällön puutteesta, jolloin alkusparraukset ja asiakkaan ymmärrys omasta yrityksestä takaa aina paremman lopputuloksen, kuvailee Vilkkaan Head of Design Pieta Honkakoski.
- Ulkoasun sekä sisällön kuuluu toimia käsi kädessä. Pelkkä visuaalisuus ei riitä ohjaukseen ja pelkkä hyvä sisältö ei takaa hyvää kokemusta, toteaa Vilkkaan Designer Fansu Janneh.
Kaupallisen konseptin sparraus on nykytilan selvittämistä, mutta jos halutaan löytää esimerkiksi uusia asiakkaita tai asiakasryhmiä, voimme tehdä liikeidean kirkastuksen, jossa pureudutaan syvemmin liiketoimintaan. Liikeidean kirkastuksessa ideoidaan ja innovoidaan kilpailutekijöitä ja kirkastetaan asiakaslupaus kilpailutekijöiden kautta laajemmalla skaalalla.