Tuki Vilkas Now – Vilkas Group

Vilkas Now -tuki - Sanasto

Kirjoittanut Admin | Jul 5, 2020 7:53:54 PM



Tili


Internetissä käyttäjätili (tai tili) tarvitaan pääosin silloin, kun käytetään sähköpostia, verkkosovelluksia ja verkkokauppoja. Käyttäjätilin luomisen jälkeen (rekisteröinti), käyttäjät voivat kirjautua käyttäjätunnuksella (tai vaihtoehtoisesti sähköpostilla) ja  salasanalla. Tämä antaa mahdollisuuden käyttää kyseistä palvelua.


Kaupan hallinta


Verkkokauppasi hallinnassa ylläpitäjät voivat hallita sisältöä, lisätä tuotteita, muokata ulkoasua ja paljon muuta.


Ylläpitäjä


Henkilö, jolla on oikeudet muokata asioita verkkosovellusjärjestelmässä tai verkkokaupoissa kutsutaan ylläpitäjäksi.

Ylläpitäjyys tarkoittaa esimerkiksi, että voit muokata verkkokauppasi ulkoasua, poistaa tuotteita tai käsitellä tilauksia.


Banneri


Banneri on kuva tai animaatio verkkosivustolla, jossa jokin yritys voi mainostaa tarjoamiaan tuotteita tai palveluita.

Verkkosivustojen tekijät voivat tarjota mainostilaa sivuillansa mainostajille ja he normaalisti saavat tästä tietyn verran rahaa jokaisesta mainoksen näytöstä tai bannerin napsautuksesta.

Banneri-termiä voidaan käyttää myös esim. kaupan etusivulla olevasta isosta kuvasta, jossa on yleensä mainos kaupan omista tuotteista tai kampanjoista.


B2C


B2C tarkoittaa myymistä kuluttajille (eng. Business to Consumer), jolloin yrityksen loppuasiakkaina ovat kuluttajat.

Verkkokauppa, joka tekee ainoastaan B2C-myyntiä, ei myy muille yrityksille vaan loppuasiakkaina ovat kuluttajat. B2C vastakkaisena on B2B malli (eng. Business to Business), joka on toisille yrityksille suunnattua myyntiä.


Paluulinkki (back link)


Paluulinkki on linkki toiselta verkkosivustolta toiselle.

Esimerkiksi, jos linkki osoittaa www.sinunkauppasi.fi sivustolta www.facebook.com-sivulle, tämä tarkoittaa, että sivustolle www.facebook.com on paluulinkki (back link).

Jos jollekkin tietylle sivustolle on useita paluulinkkejä, niin hakukoneet, kuten Google, analysoi ne ja luokittelee nämä näkyvyyteen vaikuttavaksi tekijäksi. Paluulinkkien määrä sivustolle on yksi tärkeä tekijä hakukoneoptimoinnissa.

Paluulinkkien lisäksi on myös sisäisiä linkkejä, jotka ohjaavat sivustolla toisille alasivuille.


BCC


BCC tulee englannin sanoista “blind carbon copy“, eli "sokea hiilikopio", joka viittaa vanhan ajan tapaan tehdä kirjeestä hiilipaperilla kopio. Termillä sokea taas viitataan siihen, että kopion ottamista ei nähdä.

Jos haluat lähettää sähköpostin, voit myös lisätä vastaanottajat, jotka saaavat CC-kopion tai BCC-piilokopion viestistä normaalin vastaanottajan lisäksi. Normaalissa CC-kopiossa kaikki vastaanottajat näkyvät toisillensa. BCC-piilokopion vastaanottajat eivät näy.

Kaupassasi voit määritellä sähköpostitapahtumiin CC ja BCC -kopioiden vastaanottajia. BCC-kenttä on erityisen hyödyllinen, kun halutaan ottaa kopio kauppiaalle asiakkaalle lähtevästä postista, kuten tilauksen vastaanottoilmoituksesta.



Bing


Bing on Microsoftin kehittämä hakukone.

Koska Bingillä on vain 5.1 % osuus hakukoneiden markkinoista (tilasto vuodelta 2015), tämä hakukone ei ole kovin merkityksellinen.


Blogi


Blogi on verkkosivu internetissä, jossa internetin käyttäjä (bloggaaja) voi julkaista kirjoituksia.

Alunperin blogeja käyttivät yksityishenkilöt pitämään päiväkirjaa internetissä. Nykyisin on tavallista, että yrityksillä on blogi yhtenä viestinnän välineenä.

Yleisenä sääntönä, blogin tervetuloa-sivu näyttää viimeisimmät postaukset (artikkelit) ajallisesti laskevassa järjestyksessä. Monessa blogissa on mahdollista kommentoida, joka antaa lukijalle mahdollisuuden jättää viesti tai kommentti liittyen artikkeliin ja saada vuoropuhelua aikaan kirjoittajan kanssa.

 

Kirjanmerkki


Termi "kirjanmerkki" viittaa digitaaliseen kirjanmerkkiin internetissä. Internetin käyttäjät voivat tallentaa verkkosivujen osoitteita siten, että he pääsevät helposti uudelleen sivulle selaimellaan.

 

Selain

Selain (tai verkkoselain) on ohjelma, joka antaa käyttäjälle mahdollista päästä ja nähdä verkkosivuja.

Tunnetuimpia selaimia ovat Chrome, Firefox, Internet Explorer ja Safari. Selaimia löytyy tietokoneille kuten myös tableteille ja älypuhelimille.

 

Nappi

Verkkosivulla tai sähköpostissa olevat napit ovat napsautettavia alueita, jotka ohjaavat sinut toiselle sivulle tai eri kohtaan sivulla.

Napsauttamalla nappia tietty toiminto aktivoituu.

Esimerkiksi nappeja voi olla esim. "tykkää"-nappi Facebookissa tai "lisää ostoskoriin"-nappi verkkokaupassa.


CC

CC tarkoittaa “hiilikopiota“ (engl. carbon copy) eli kopiota sähköpostista.

Jos haluat lähettää sähköpostia, voit kirjoittaa myös vastaanottajat, joiden on tarkoitus saada kopio (CC) tai ns. piilokopio (BCC, blind carbon copy), alkuperäisen vastaanottajan viereen. Vaikka yhteisessä CC-kopiossa kaikki vastaanottajat näkyvät toisille, BCC-vastaanottajien sähköpostiosoitteet ovat piilotettuja.

Verkkokaupassasi voit laittaa minkä tahansa määrän CC-vastaanottajia sekä BCC-vastaanottajia sähköpostitapahtumille (esimerkiksi kun lähetät vahvistuksen tilauksen vastaanottamisesta).


Yhteisö

Netissä termi "yhteisö" yleensä kuvaa keskustelufoorumia liittyen tiettyihin asioihin.

Sen jälkeen, kun on rekisteröitynyt keskustelufoorumin nettisivuille, käyttäjät voivat luoda ja kirjoittaa omia aloitusviestejä ja vastata muille.

 

Sisältö

Sisältö yleensä kuvaa kaikkea sisältöä nettisivulla.

Tämä pitää sisällään myös muokatun sisällön ja tuotekuvaukset. Kuvat ja videot luokitellaan myös sisällöksi.


Konversio

Digitaalisessa markkinoinnissa konversio osoittaa tietyn verkkosivun käyttäjän tilan muutoksen.

Haluttu konversio on verkkosivuston ylläpitäjän tavoitteiden mukainen. Jos esimerkiksi haluat saada uusia uutiskirjetilaajia, tärkein konversio sinulle olisi uuden asiakkaan rekisteröinti uutiskirjeeseen. Verkkokaupoissa useimmiten haluttu konversio on tilaus asiakkaalta.

Konversioon osallistuvien verkkosivustojen kävijöiden prosenttiosuus voidaan ilmoittaa konversioprosentteina.


Muutoskurssi


Muutoskurssi kuvaa verkkosivuston kävijöitä, jotka käyvät läpi tietyn muutoksen.

Verkkokauppasi muutosprosentti voidaan määrittää analyyttisillä työkaluilla, kuten Google Analytics tai etracker. Ne auttavat sinua selvittämään, kuinka monta kävijää kaupallasi oli tietyn ajanjakson ajan. Myöhemmin kaupan hallintoalueella voit tarkistaa, kuinka monta tilausta sinulla oli kyseisenä ajanjaksona. Jos jaat tilausten määrän kävijämäärällä ja kerrot tuloksen 100:lla, saat tietyn ajanjakson tulosprosentin lopputuloksena.

Esimerkki: Verkkokaupassasi tärkein muutos on vierailijan muutos maksavaksi asiakkaaksi. Jos kesäkuussa 2015 joka neljäs asiakas tilasi jotain kaupastasi, tämän kuukauden vaihtokurssi oli 25 %.


CSS

CSS, lyhenne sanoista “cascading style sheets“, on ohjelmointikieli, jota käytetään erityisesti nettisivuilla.

CSS:n avulla nettisivun fontin kokoja ja värejä voidaan muuttaa, elementtejä voidaan asetella ja tehdä paljon muuta.

Lisäksi kauppasi suunnittelu perustuu CSS:ään. Tämä tarkoittaa, että jos haluat esimerkiksi tehdä isompia muutoksia kauppaasi, voit kirjoittaa yksittäisiä CSS-koodeja ylläpitoalueella.

Lisätietoa löydät artikkelista CSS-koodilla kustomointi.


Domain

Domain eli verkkotunnus on taustana oleva osoite, josta löydät verkkosivun - esimerkiksi www.sinunkauppa.fi

Yleensä verkkotunnus koostuu kolmesta osasta, jotka erotetaan kolmella asialla:

Kolmostason (Third-Level) Domain: Nettisivuilla tämä on normaalisti "www".

Kakkostason (Second-Level) Domain: Tämä on se varsinainen verkkotunnus, jonka sivun ylläpitäjä valitsee.

Päätason Domain (Top-Level Domain, TLD): Tämä on verkkotunnuksen viimeinen osa ja osoittaa yleensä maan, josta verkkosivusto on lähtöisin - esimerkiksi ".com" on Ison-Britannian tai ".fr" on Ranskan. Käytetyin TLD (Top-Level Domain) ".com" tarkoittaa pääasiassa "kaupallista" (kaupallista tarjousta), mutta nyt sitä voidaan käyttää lähes kaikkiin tarkoituksiin. Viime vuosina markkinoille on tullut paljon uusia aluetunnuksia, kuten esimerkiksi .berlin tai .online.


E-Commerce

E-commerce tarkoittaa "sähköistä kaupankäyntiä". Tähän sisältyy tuotteiden myynti verkkokaupoissa.

 

Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinoinnilla tarkoitetaan kaikkia markkinointitoimia, jotka toteutetaan sähköpostitse.

Sähköpostimarkkinoinnin erittäin suosittu tapa on uutiskirje, joka tiedottaa verkkokauppiaan asiakkaille uusista tuotteista tai erikoistarjouksista.

Sähköpostimarkkinoinnissa on tärkeää, että vastaanottaja suostuu vastaanottamaan tällaiset sähköpostit. Muuten nämä sähköpostit olisivat roskapostia.

 

UKK

UKK tarkoittaa "usein kysyttyjä kysymyksiä", eli kysymyksiä, joita käyttäjät kysyvät usein. Moni verkkosivusto kokoaa kysymykset omalle UKK-sivulleen vastausten kera.

Jos luot UKK-sivun verkkokauppaasi, voit antaa vastaukset esimerkiksi liittyen toimitukseen tai maksuun. Tällä tavoin tukitoiminta vähenee, koska vähemmän asiakkaita kysyy näitä kysymyksiä sähköpostilla tai puhelimitse.


Alatunniste

Alatunniste on nettisivun alaosa.

Se sisältää usein sisäisiä linkkejä, jotka johtavat lakisivuille, kuten käyttöehdot tai tietosuojakäytäntö.

 

Foorumi

Foorumilla käyttäjät voivat vaihtaa ideoita, ajatuksia ja keskustella keskenään.

Rekisteröinnin jälkeen käyttäjät voivat kirjoittaa aloitusviestejä ja vastata muiden käyttäjien viesteihin.



Google

Yhdysvaltalaisyritys Google tuli tunnetuksi samannimisen hakukoneensa ansiosta.

Isossa-Britanniassa Googlella on 90:n prosentin markkinaosuus hakukonealalla (vuonna 2015), ja sillä on melkein monopolistinen asema.

Siksi, jos päätät käyttää hakukoneoptimointia, sinun tulisi keskittyä parantamaan hakukonetulosten sijoitusta erityisesti Googlessa.



Google Ads

Google Ads on Googlen verkkomainontapalvelu. Mainostajat voivat käyttää tätä palvelua mainoksen sijoittamiseen Googlen hakutulossivuille.

Verkkokauppojen tai muiden verkkosivustojen ylläpitäjille Ads-mainosten sijoittaminen on erittäin houkuttelevaa. Tärkein syy tähän on, että mainokset sijoitetaan aina yhdessä erottuvien avainsanojen kanssa. Jos esimerkiksi kauppias myy sukelluslaseja verkkokaupassaan, hän voi varmistaa, että hänen mainoksensa näytetään vain käyttäjille, jotka etsivät avainsanaa "sukelluslasit" Googlessa.



Google Ads Keyword Planner

Googlen suunnittelema työkalu, jonka avulla verkkosivustojen ylläpitäjät näkevät Google-hakua ja Google Adsia koskevat tiedot ja tilastot.

Tämä avainsanojen suunnittelija voi myös auttaa selvittämään, kuinka moni Google-käyttäjä etsii erottuvaa hakutermiä ja kuinka korkeat kustannukset tämän avainsanan Ads-mainoksen sijoittamisesta voivat olla.


Google Analytics

Google Analytics on ilmainen palvelu, jota verkkosivustojen ylläpitäjät voivat käyttää nähdäkseen laajoja tilastoja verkkosivujensa käytöstä.

Google Analyticsilla on esimerkiksi mahdollista määritellä vierailijoiden määrä ja alkuperä tai aika, jonka kävijä oleskelee verkkosivulla.

Verkkokaupassasi voit käyttää Google Analyticsia helposti. Löydät yksityiskohtaiset ohjeet tätä varten Google Analyticsiä käsittelevästä artikkelistamme.

Ylätunniste

Ylätunniste on verkkosivuston yläosa.

Verkkokaupoissa voit yleensä nähdä ylätunnisteessa seuraavat elementit:

  • Logo
  • Päänavigointi
  • Hakukenttä
  • Ostoskori

 

Etusivu

Etusivu on verkkokaupan/nettisivun etusivu, joka tarjoaa yleiskatsauksen sivun sisällöstä.



Sisäinen linkki

Sisäinen linkki on linkki verkkosivuston kahden alasivuston välillä.

Jos laitat linkin esimerkiksi kotisivulta tuotesivulle, tätä voidaan pitää sisäisenä linkkinä.

Sisäisten linkkien avulla käyttäjät voivat navigoida verkkosivustolla ja ne ovat tärkeitä myös hakukoneiden optimoinnissa. Mitä paremmin verkkosivun alisivut on linkitetty toisiinsa, sitä parempi se on sijoituksellesi hakukoneissa.

Useimmissa verkkosivustoissa on sisäisiä linkkejä, mutta myös takaisin johtavia linkkejä, jotka johtavat yhdestä verkkosivustosta toiseen.


Avainsana

Avainsana on hakutermi, jonka Internet-käyttäjä kirjoittaa hakukoneeseen, kuten Google.

Verkkosivustojen ja verkkokauppojen ylläpitäjien tulisi tunnistaa avainsanat, jotka ovat tärkeimpiä hakukoneiden optimoinnissa: Mitkä hakutermit potentiaaliset asiakkaat yleensä kirjoittavat hakukoneissa?

Myöhemmin verkkokaupat ja verkkosivustot olisi optimoitava näiden avainsanojen perusteella - esimerkiksi mainitsemalla kyseiset avainsanat otsikoissa.

 

KPI

KPI, lyhenne sanoista Key Performance Indicator, on avainsuoritusindikaattori.

KPI:t ovat numeroita, jonka mittaavat yrityksen menestystä.

Riippuen yrityksen tavoitteista, erilaisia KPI:ta voidaan määrittää.

Verkkokauppaa ajatellen, KPI:ta voisivat olla:

  • Kävijöiden määrä
  • Tilausten määrä
  • Tuotteiden määrä per tilaus
  • Keskimääräinen tilauksen arvo
  • Palautusten määrä

 

Pitkä häntä

Termi pitkä häntä (engl. long tail) tarkoittaa laajan tuotevalikoiman sitä osaa, josta yksittäisiä tuotteita myydään vähän verrattuna suosituimpiin tuotteisiin. Kuitenkin, jos tarjolla on suuri määrä kyseisiä tuotteita, on mahdollista tuottaa suuri liikevaihto.

Toisin kuin kivijalkakaupassa, verkkokauppiaiden ei tarvitse esitellä tarjoustaan rajoitetulla kauppapaikalla ja siksi ne voivat pikemminkin hyötyä "pitkästä hännästä".

Pitkän hännän teoriaa käytetään myös hakukoneoptimoinnissa. Pitkähäntäisillä avainsanoilla tarkoitetaan hakutermejä, joita ei usein etsitä, mutta koska ne ovat kohdennettuja, ne voivat tuoda paljon merkityksellisiä kävijöitä yhdelle verkkosivustolle.


Uutiskirje

Uutiskirjettä käytetään tietojen lähettämiseen sähköpostitse suurelle määrälle vastaanottajia (tilaajia).

Verkkokaupassa uutiskirjeitä käytetään esimerkiksi asiakkaille tiedottamiseen tuotteista ja erikoistarjouksista.


Sijoitus

Termi sijoitus kuvaa verkkosivuston sijoitusta hakukoneiden hakutulossivuilla tietyllä hakutermillä. Jos käyttäjä hakee Googlessa polkupyörien verkkokauppoja, hän näkee verkkosivut, joiden sijoitus on paras tämän hakutermin mukaan hakutulossivulla.

Yleisesti voidaan sanoa: Mitä paremmin verkkosivusto sijoittuu, sitä useammin hakukoneiden käyttäjät löytävät verkkosivuston ja sitä enemmän siellä on kävijöitä.

Hakukoneiden optimointi auttaa parantamaan sijoitusta.


Sijoitussignaali

Hakukoneet, kuten Google tai Bing, toimivat monimutkaisten algoritmien avulla, jotta käyttäjät näyttävät aina osuvimmat hakutulokset. Tämän toiminnan mahdollistamiseksi tutkitaan erilaisia sijoitussignaaleja, jotka vaikuttavat hakukoneiden tuloksiin.

Esimerkkejä sijoitussignaaleista ovat verkkotunnuksen ikä, verkkosivustolla olevan tekstin osuvuus ja tiettyyn verkkosivustoon linkittävien linkkien määrä.

Arvioiden mukaan Googlen algoritmi kattaa yli 200 erilaista sijoitussignaalia.


Uudelleenkäynnistys

Uudelleenkäynnistys tarkoittaa verkkosivuston uudelleenkäynnistystä sen jälkeen, kun se on kokonaan tarkistettu.

Uudelleenkäynnistys tapahtuu suurimmaksi osaksi uudella suunnittelulla ja optimoidulla sisällöllä.


Hakukone

Hakukoneet, kuten Google tai Bing, auttavat käyttäjiä hakemaan asioita verkosta. Kun he ovat kirjoittaneet hakutermin (avainsanan), he pääsevät hakukoneen tulossivulle. Tältä sivulta löytyy kaikki verkkosivut, jotka vastaavat tätä hakutermiä.

Lähes kaikki Internet-käyttäjät käyttävät hakukoneita usein. Googlen on vastattava päivittäin lähes 3,5 miljardiin pyyntöön. Siksi verkkosivustojen ja kauppojen ylläpitäjille on tärkeää saavuttaa hyvä hakukonesijoitus. Tätä sijoitusta voidaan parantaa hakukoneoptimoinnilla.


Hakukoneoptimointi (SEO)

Hakukoneoptimointi kattaa kaikki toimenpiteet, jotka parantavat verkkosivuston sijoitusta hakukoneissa kuten Google. Usein termi lyhennettään SEO:ksi (Search Engine Optimisation).

SEO:n tavoitteena on olla hakutulosten ensimmäisenä.


Hakukoneen hakutulossivu

Hakukoneen tulossivu näytetään käyttäjille heidän kirjoitettua hakutermin hakukoneeseen. Käyttäjät näkevät verkkosivustot, joiden sijoitus vastaa parhaiten kirjoitettua hakutermiä.

Usein hakutulossivuja kutsutaan myös SERP-sivuiksi.

Verkkokauppasi hakukoneen tulossivuilla asiakkaat näkevät tuotteet, jotka vastaavat heidän hakuaan.

 

Pienyritys


Termi tarkoittaa pieniä ja keskikokoisia yrityksiä.

Nämä ovat yrityksiä, joiden työntekijöiden tai tulojen lukumäärä eivät ylitä tiettyä lukumäärää.

Ei ole olemassa yleistä määritelmää, kuinka pieniä yritysten on oltava, tullakseen määritellyksi pienyritykseksi. Euroopan unionin komission mukaan keskisuurissa yrityksissä on maksimissaan noin 250 työntekijää.

 

Roskaposti

Sähköpostit, joita vastaanottaja ei halua, luokitellaan roskapostiksi. Tyypillisesti tällaiset sähköpostit koostuvat mainoksista.

Jos lähetät asiakkaalle postia osana sähköpostimarkkinointiasi, sinun täytyisi aina muistaa, että saat asiakkaalta luvan lähettämiseen. Jos lähetät ilman lupaa, se luokitellaan roskapostiksi ja siitä voidaan rankaista.


Aloitussivu

Aloitussivu, joka tunnetaan myös nimellä kotisivu, on pääsivu joka, joka tarjoaa usein yleiskuvan verkkosivuston sisällöstä.

Jos verkkosivustolla on oma verkkotunnus, pääset aloitussivulle aktivoimalla verkkotunnuksen (domainin) - esimerkiksi www.sinunkauppa.fi.

Verkkokauppojen tulisi mahdollisuuksien mukaan tarjota selkeä yleiskatsaus aloitussivullaan ja välittää kävijöille kauppansa ainutlaatuinen myyntivaltti.

 

Päätason domain


Päätason Domain (Top-Level-Domain, TLD) on domainin viimeinen osa. Esim: Domainissa www.amazon.com, TLD on “.com”.

Tämä on verkkotunnuksen viimeinen osa ja osoittaa yleensä maan, josta verkkosivusto on lähtöisin - esimerkiksi ".com" on Ison-Britannian tai ".fr" on Ranskan. Käytetyin TLD (Top-Level Domain) ".com" tarkoittaa pääasiassa "kaupallista" (kaupallista tarjousta), mutta nyt sitä voidaan käyttää lähes kaikkiin tarkoituksiin. Viime vuosina markkinoille on tullut paljon uusia aluetunnuksia, kuten esimerkiksi .berlin tai .online.


Liikenne

Liikenteellä tarkoitetaan yleensä datan siirtoa Internetissä. Verkkomarkkinoinnissa liikenne tarkoittaa yleensä kävijöiden virtausta: mitä enemmän verkkosivustoilla on liikennettä, sitä enemmän kävijöitä sillä on.

Verkkosivuston kävijöiden lukumäärä voidaan määrittää analyyttisillä työkaluilla, kuten Google Analytics tai etracker.


Twiitti

Twitter on sosiaalinen verkosto, jossa käyttäjät voivat julkaista lyhyitä viestejä (sanotaan twiiteiksi).

Twiitin enimmäispituus on 280 merkkiä.

Twitterillä on tärkeä rooli verkkomarkkinoinnissa, koska sen avulla valtava määrä käyttäjiä voi lähettää viestejä ympäri maailmaa.


Twitter

Twitter on sosiaalinen verkosto, jossa käyttäjät voivat julkaista lyhyitä viestejä (sanotaan twiiteiksi).

Twiitin enimmäispituus on 280 merkkiä.

Twitterillä on tärkeä rooli verkkomarkkinoinnissa, koska sen avulla valtava määrä käyttäjiä voi lähettää viestejä ympäri maailmaa.


Ainutlaatuinen myyntivaltti

Ainutlaatuinen myyntivaltti tai ainutlaatuinen myyntiehdotus (usein lyhennetään USP:ksi, engl. unique selling point), on termi markkinoinnissa tarjouksen/tuotteen ainutlaatuiselle ominaisuudelle, joka erottuu kilpailusta.

Verkkokaupan mahdollisia USP-tuotteita ovat esimerkiksi erityiset edulliset hinnat, ainutlaatuinen palvelu tai tuote, jota ei ole saatavana missään muualla.

Jokaisella verkkokaupalla tulisi olla USP ja se tulisi selvästi välittää verkkokaupan vierailijoille.


Käytettävyys

Käytettävyys huomioi tuotteen "käyttäjäystävällisyyden". Tämä sisältää esimerkiksi sen, kuinka helppoa sitä on käyttää.

Verkkokauppojen tai verkkosivustojen ylläpitäjien tulee pitää tärkeänä hyvää käytettävyyttä. Tämä sisältää erityisesti käyttäjäystävällisyyden suunnittelun. Esimerkkiksi logon kaltaisten elementtien tulee olla tavallisissa, käyttäjien tuntemissa paikoissa, tekstien tulee olla valmisteltu houkuttelevalla ja luettavalla tavalla ja navigoinnin tulee olla loogista ja intuitiivisesti ymmärrettävää.

 

Käyttäjäystävällisyys

Katso Käytettävyys.


Vierailija

Vierailijat ovat ihmisiä, jotka avaavat verkkosivun selaimessa.

Verkkokaupoissa vierailijat ja asiakkaat erotellaan: asiakkaat ovat vieraita, jotka ovat jo tehneet tilauksen kaupassa.

Vierailijoiden määrän voi verkkosivuston ylläpitäjä määrittää analyyttisillä työkaluilla, kuten Google Analytics tai etracker.

 

Verkkosivusto

Verkkosivusto on yrityksen, henkilön tai organisaation esiintyminen verkossa.

Verkkosivusto koostuu yleensä useista alasivuista. Sivustolla on pääosin oma verkkotunnus - esimerkiksi www.sinunkauppa.fi. Verkkokaupat ovat myös verkkosivustoja.


Sanamuoto

Sanamuoto tarkoittaa tekstiä, jota käytät verkkosivustollasi kommunikoidaksesi verkkosivustosi tai verkkokaupan kävijöiden kanssa.

Oikean sanamuodon löytämiseksi kannattaa pitää mielessä kohderyhmäsi tekstiä kirjoittaessa. Tuotenimissä ja kuvauksissa tulee olla muotoilua, joita kohderyhmäsi käyttää ja odottaa.