När man ska skapa en webshop nämns ofta vikten av att ha bra produktbeskrivningar och andra texter. På varje produkt- och innehållssida bör det finnas en egen text, den bör vara av en viss längd och innehålla rätt nyckelord. Genom att följa dessa råd kan man nå långt och hamna högt upp i resultaten hos sökmotorerna. Och grammatiken i texterna? Det är viktigt - eller är det ens det?
Hur orättvist det än låter så förknippas ofta korrekt grammatik med expertis och allmän intelligens. Faktum är att dessa faktorer inte nödvändigtvis korrelerar med varandra. Du kan vara den största experten inom ditt område och ändå göra enkla stavfel och särskrivningar. Ändå kan potentiella kunder helt utan att tänka på det fördöma en tjänst eller produkt som opålitlig om texten som beskriver den innehåller irriterande fel. Bra texter kan jämföras med bra bilder: om en webshops produktbilder är otydliga och man ser fotografens tumme i ena hörnet ger det inte direkt någon professionell bild av företaget. Grammatiskt korrekta texter är en av byggstenarna i byggandet av en professionell image.
Grammatiskt korrekta produktbeskrivningar är bra kundservice och minskar risken för missförstånd. När språket är bra blir det enklare att läsa och förstå en text. I värsta fall avstår kunden från att beställa produkten eller returnerar den på grund av en dålig produktbeskrivning. Ibland kan stavfel t.o.m leda till skillnader i betydelsen.
Som man ofta kan se på olika internetforum blir många irriterade på stavfel och misstag. Speciellt särskrivningar brukar få mycket stark kritik. Ibland ignoreras originalinläggets innehåll i kommentarerna och de börjar istället fokusera på författarens grammatiska fel och ifrågasätta dennes intelligens. Samma irritation kan uppstå i en webshop och leda till att kunden himlar med ögonen och istället väljer att handla någon annanstans.
Om man tycker att skrivandet inte känns naturligt beror det ofta på flera olika saker än bara en sak. Problemen kan vara grammatiska, som t.ex. skiljetecken och särskrivning, textens flöde eller kanske ordvalet. När det finns många saker som behöver uppmärksamhet kan det kännas tungt att komma igång med mycket innehåll i webbutiken. Börja t.ex. med dessa:
När det gäller produktnamnen är det speciellt viktigt att vara vaksam med sammansatta ord.
Om din tid helt enkelt inte räcker till att studera grammatik och stavning, finns det lyckligtvis väldigt många verktyg och tjänster för korrekturläsning av texter nu för tiden.
Som med andra saker ger övning färdighet även inom skrivande. Haka inte upp dig för mycket på att allt ska vara perfekt, men ha alltid grammatiken i åtanke när du producerar text.
Kom ihåg att även om Google inte nödvändigtvis bryr sig om hur dina produktnamn är skrivna eller om texterna i din webshop inte är grammatiskt korrekta så kan dessa saker ha en stor inverkan på vilken typ av bild dina besökare får av din webshop.