Eilen mietit 60 denierin mustia sukkahousuja, ja yhtäkkiä sinulle mainostetaan sosiaalisessa mediassa Suomen parasta sukkahousuverkkokauppaa? Ei, kyseessä ei ole sattuma eikä edes musta magia, vaan sosiaalisen median mainonta! Sosiaalisessa mediassa verkkokauppasi on mahdollista piirtyä kohderyhmäsi verkkokalvoille useasti päivässä, monissa eri tilanteissa.
Mainonta sosiaalisessa mediassa onkin siis verkkokauppiaalle tehokas ja oivallinen tapa tuoda itsensä asiakkaiden luo suhteellisen pienellä vaivalla. Tässä blogipostauksessa esittelemme, miksi verkkokauppiaan kannattaa ehdottomasti mainostaa sosiaalisessa mediassa ja missä kanavissa mainostamisesta saa parhaat hyödyt irti.
Sosiaalisen median mainonta sopii parhaiten verkkokaupan brändin rakentamiseen ja tunnettuuden kasvattamiseen. Tämän lisäksi mainontaa voi hyödyntää esimerkiksi luomaan kysyntää, sisältömarkkinoinnin keinoksi tai suoraan myyntiin. Verkkokauppiaan kannattaa hyödyntää sosiaalisen median mainontaa varsinkin seuraavien syiden vuoksi:
Tärkeimmät mainosalustat, jotka verkkokauppiaan kannattaa ottaa haltuun, ovat Facebook ja Instagram. Facebook soveltuu melkein minkä tahansa tuotteen tai palvelun mainontaan, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Mainoksia hallinnoidaan ja luodaan Facebook Business Managerissa, jossa on mahdollista luoda monipuolisesti kampanjoita erilaisiin tarpeisiin: muun muassa liikenteen ohjaaminen sivustolle, julkaisun kattavuus tai tykkäysten määrä.
Kuten ylempänä totesimme, mainonta on kannattavaa jo pelkästään näkyvyydenkin kannalta, sillä palvelun algoritmi paimentaa käyttäjiään maksamaan näkyvyydestä. Mainosten hinta määritellään huutokaupan avulla, ja yhden klikkauksen hinta on Suomessa toimialasta riippuen muutamia kymmeniä senttejä.
Instagramissa mainonta soveltuu erityisen hyvin työnantaja- tai brändimielikuvan rakentamiseen ja suoraan myyntiin. Mainokset luodaan Facebookin tavoin Facebook Business Managerissa ja niitä voi sijoitella sekä Instagramin syötteeseen että tarinoihin. Koska palvelu on keskittynyt visuaaliseen sisältöön, on mainoksesta oltava ainakin yksi kuva. Sinun ei kuitenkaan tarvitse olla huippuvalokuvaaja luodaksesi visuaalisesti miellyttäviä mainoksia; mikäli tarvitsen kuviisi kuvituskuvia, voit hyödyntää ilmaisia kuvapankkeja kuten esimerkiksi Unsplash tai Pixabay.
Facebookin ja Instagramin lisäksi kannattaa miettiä, olisiko Twitterissä tai LinkedInissä mainostaminen verkkokaupallesi hyödyllistä. Twitterissä keskustelu on yleisesti poliittissävytteistä, jonka vuoksi mainostaminen on erityisen tehokasta muun muassa lobbaustarkoituksissa. On kuitenkin huomattu, että Twitter toimii mainosalustana hyvin myös teknologiatuotteiden myymiselle tai rekrytoinnille.
LinkedInissä kannattaa mainostaa erityisesti silloin, kun yrityksesi haluaa löytää potentiaalisimmat kandidaatit tiettyyn työtehtävään. LinkedInissä on mahdollista kohdentaa rekrytointi-ilmoituksia tehokkaasti esimerkiksi työntekijöille, jotka työskentelevät samankaltaisissa tehtävissä – jopa kilpailevissa yrityksissä!
Tässä kirjoituksessa käsittelimme, miksi verkkokauppiaan kannattaa ehdottomasti mainostaa sosiaalisessa mediassa ja missä kanavissa mainostamisesta saa parhaat hyödyt irti. Mainosten tekeminen ei ole ydinfysiikkaa eikä myöskään aiemmin mainittua mustaa magiaa, vaan lyhyen perehtymisen avulla suhteellisen helppoa – ja ehdottomasti kannattavaa!
Haluaisitko, että auttaisimme sinua sosiaalisen median mainonnan kanssa? Lue lisää some-mainonnan palveluistamme: https://www.vilkas.fi/lisapalvelut/some-mainonta