Verkkokaupan menestys ei riipu vain tuotevalikoimasta tai vankasta tekniikasta. Kilpailun ollessa kasvavaa - osana verkkokaupan sisällöntuotantoa - tulee luoda myös vastustamaton ensivaikutelma. Sen tekee verkkokaupan etusivu, joka myös useimmiten kerää eniten liikennettä. Tsekkaa vaikka seurantatilastosi.
Verkkokaupan etusivulla käy eniten vierailijoita, koska se luo sekä ensivaikutelman että toimii navigointikeskuksena, joka ohjaa käyttäjät verkkokauppasi eri osioihin. Lisäksi etusivulla on merkittävä vaikutus näkyvyyteen ja asiakashankintaan, sillä hakukoneet priorisoivat etusivua laskeutumispaikkana. Etusivu myös esittelee brändisi ja korostaa verkkokauppasi sisältöä.
Kuvittele verkkokauppasi etusivu fyysisen myymälän pääsisäänkäynniksi. Se on ensimmäinen silmäys, jonka asiakkaasi saavat tarjonnastasi, brändistäsi ja lupaamastasi kokonaisvaltaisesta kokemuksesta. Aivan kuten kivijalkamyymälässä panostaisit huomiota herättäviin esillepanoihin ja kutsuviin opasteisiin, tulisi etusivusi suunnitella huolellisesti, jotta se houkuttaa ja johdattaa kävijät syvemmälle verkkokauppaasi. Myöhemmässä vaiheessa etusivusi on myös se, mikä sitouttaa kävijät verkkokauppaasi.
Etusivu ei ole merkityksellinen vain uusille asiakkaillesi, vaan sillä on tärkeä, sitouttava rooli myös nykyisille, palaaville asiakkaillesi. Vaihtuvat etusivun nostot kertovat palaaville asiakkaillesi, että kaupassasi on jälleen jotain herkullista ostettavaa.
Verkkokaupan etusivulla on valtaa joko houkutella tai karkottaa potentiaalisia asiakkaita. Se on digitaalinen kädenpuristus, joka joko sinetöi sopimuksen tai kehottaa painamaan "takaisin"-painiketta. Verkkokauppaosaajana tämän merkityksen ymmärtäminen voi olla avaimesi myynnin kasvattamiseksi.
Etusivun optimointi on tasapainoilua informatiivisuuden, käytettävyyden ja hakukoneoptimoinnin kanssa. Vältä seuraavia virheitä, jotka voivat tehdä ponnistelusi turhiksi:
Vilkkaan asiakas Wiilaamo kasvatti myyntiä 40% vuodessa strategisen lähestymistavan ansiosta
Verkkokaupan ylläpitäjän perimmäinen tavoite ei ole vain tuottaa sivulatauksia, vaan muuntaa katselukerrat konkreettiseksi myynniksi. Tavoite voi olla helpompi saavuttaa ottamalla huomioon nämä asiantuntjiavinkkimme houkuttelevan etusivun laatimiseen:
Verkkokauppiaalle kaupan etusivu on paikka, jossa on valtavasti potentiaalia. Se on ovi, jonka kautta potentiaaliset asiakkaat astuvat maailmaasi. Sinun velvollisuutesi on varmistaa, että sisäänkäynti ei ole vain avoinna vaan myös vastustamattoman kutsuva.
Älä huku massaan, vaan räätälöi verkkokaupan etusivu yleisösi mukaan ja ota huomioon heidän mieltymyksensä ja tarpeensa. Parhaassa tapauksessa voit rakentaa visuaalisen mestariteoksen, joka kertoo kiehtovan tarinan brändistäsi ja tuotteistasi. Pidä mielessä strategiset kehotteet,mobiilioptimointi ja käyttäjäystävällinen navigointi, joilla voit ohjata kävijöitä kohti konversioita.
Omaksu myös jatkuvan parantamisen mielentila. Digitaalinen kaupankäynti on herkkää reagointia ja etusivusi pitäisi kehittyä vastaavasti. Analysoi ja mukauta, jotta etusivusi pysyy konversioita tuottavana paikkana ja verkkokauppasi menestyksen kulmakivenä. Usein kehittämiseen, kuten hakukoneoptimointiin, kannattaa ottaa mukaan asiantunteva kumppani. Sijoitus tulee kyllä takaisin moninkertaisena myyntinä.