Yvette mukana athleisure -trendin aallonharjalla

Yvette mukana athleisure -trendin aallonharjalla

Kun astun Yvetten showroomin Vantaalla en voi olla huokaamatta ihastuksesta! Esillä on rekeittäin kauniita treenivaatteita –värikoordinoidusti totta kai. Tässä yrityksessä suutarin lapsella on todellakin kengät; kaikilla työntekijöillä on päällä erilaiset sesonkiin kuuluvat vaatteet ja visuaalinen puoli on otettu huomioon niin somisteina olevissa kasveissa kuin pöydällä seisovissa vesipulloissakin. Tervetuloa Yvetteen!

”Nyt tai ei koskaan”

Yvetellä on kansainväliset juuret eli brändi perustettiin neljä vuotta sitten Kiinassa. Toimitusjohtaja Pirjo Autio aloitti Suomen yksikön toiminnan lokakuussa 2016: ”Olin pohtinut yrittäjyyttä jo pidempään ja sopivan elämäntilanteeni myötä ajattelin nyt tai ei koskaan.” Pirjon lisäksi tiimissä on kolme muuta henkilöä. ”Minulla sekä kollegoillani Ilona Kiviharjulla ja Netta Lahdella on vahva tekstiili- ja vaate-alan kokemus.  Meillä on jokaisella oma vahvuusalueemme ja nykyistä työtämme helpottaa myös se, että olemme työskennelleet aiemminkin samoissa yrityksissä. Neljäs tiimimme jäsen on verkkokaupan kehittämisestä vastaava Jenni Autio”, kertoo Pirjo.

Yvetten henkilökunta

Olin pohtinut yrittäjyyttä jo pidempään ja sopivan elämäntilanteeni myötä ajattelin nyt tai ei koskaan.

Verkkokauppa valmistui julkaistavaksi maaliskuussa 2017, jolloin yritys aloitti myös some- ja digimarkkinoinnin. Yvetteläiset ovat olleet positiivisesti yllättyneitä hyvästä alusta, jota on vauhdittanut monipuolinen markkinointi.  ”Olemme markkinoineet ahkerasti ja osallistuneet erilaisiin kuluttajatapahtumiin kuten esim. Likkojen lenkkiin ja GO Expo Kunto –tapahtumaan. Käymme myös kuntosaleilla esittelemässä vaatteitamme, sillä uutena brändinä on tärkeää päästä face-to-face –kontaktiin asiakkaiden kanssa. Tänä vuonna olemme olleet päävaatesponsorina todella hyvää näkyvyyttä saaneessa Fitnessmalli -kilpailussa sekä myös terveyteen ja hyvinvointiin sekä some-vaikuttamiseen liittyvässä Miss Helsinki-kilpailussa. Teemme myös yhteistyötä bloggareiden, muiden somevaikuttajien ja toimittajien kanssa. Lisäksi olemme lainanneet vaatteitamme naisten-, terveys- ja fitnesslehtien kuvauksiin. Järjestämme myös ystävämyyntejä,” kertoo myynti- ja markkinointipäällikkönä toimiva Netta Lahti.

Verkkokaupassa tärkeintä visuaalisuus, relevantit tiedot sekä ostamisen helppous

Verkkokauppa-alustaa pohdittaessa Yvettellä oli tukena tuttu verkkokauppa-asiantuntija, joka teki vertailua eri alustojen kesken. Päätökseen vaikutti myös hinta ja se, että Vilkas pystyi sitoutumaan haluttuun aikatauluun. ”Meillä ei ollut aiempaa verkkokauppakokemusta, joten Vilkkaan tuella olemme opetelleet kaiken alusta asti. Heidän asiantuntijansa ovat supermukavia ja osaavat selittää asiat ymmärrettävällä tavalla, minkä koemme tosi positiivisena”, kehuu Pirjo.

Meillä ei ollut aiempaa verkkokauppakokemusta, joten Vilkkaan tuella olemme opetelleet kaiken alusta asti. Heidän asiantuntijansa ovat supermukavia ja osaavat selittää asiat ymmärrettävällä tavalla, minkä koemme tosi positiivisena.

Yvetteläisten mielestä verkkokaupassa on tärkeintä se, että tuotekuvaukset ja –kuvat vastaavat todellisuutta. Visuaalisesti kauniit kuvat ovat välttämättömiä ja yritys käyttääkin sekä tavarantoimittajan että omaa kuvamateriaalia. Myös mittataulukolla on suuri merkitys, jotta asiakkaat pystyvät arvioimaan oikean koon mahdollisimman hyvin. Verkkokaupan toimivuus ja ostamisen helppous nousevat myös esiin; ostoprosessin täytyy toimia maksamiseen asti mahdollisimman pienellä klikkimäärällä.

Verkkokaupan toimivuus ja ostamisen helppous nousevat myös esiin; ostoprosessin täytyy toimia maksamiseen asti mahdollisimman pienellä klikkimäärällä.

Yksi Yveten kilpailueduista on se, että paikallisena verkkokauppana omine varastoineen asiakas saa tilaamansa tuotteet päivässä. ”Palvelemme asiakkaitamme myös puhelimitse ja huomioidemme perusteella asiakkaat pitävät siitä, että meiltä saa palvelua nopeasti ja suoraan suomen kielellä”, kertoo Jenni. Toinen selkeistä kilpailueduista ovat naiselliset urheiluvaatteet, joiden koot vaihtelevat XXS-6XL välillä. Urheiluseuramyynnissä koot alkavat 120 cm:stä. Yvette myy myös H-kupin urheiluliivejä.

Yveten tuotteiden kohdalla näkyy myös ”athleisure” –trendi, jonka mukaan arki- ja työpukeutumisessa otetaan vaikutteita treeni- ja urheiluvaatteiden malleista ja materiaaleista. Mukavuutta arvostaen esim. toimistohousut voivat olla rentoja ja niiden kanssa puetaan siistimmät lenkkarit. Myös erilaiset tunikat ja legginssit vaikkapa bleisereiden parina kuuluvat tähän suuntaukseen.

”Älä odota, perusta verkkokauppa nyt”

Yvetteläiset ovat samaa mieltä siitä, että nykyaikainen brändi tarvitsee verkkokaupan. ”Tilanne on mennyt siihen, että verkkokaupoista on tullut niin normaali asia, että jos sitä ei ole, niin se tuntuu oudolta”, kommentoi Netta Lahti. ”Verkkokaupan perustamisajankohtaa ei kannata siirtää vaan kauppa kannattaa perustaa nyt heti, sillä moni verkostoomme kuuluva vaatealan yrittäjä on jopa hiukan pahoitellen ja katunut, ettei ole panostanut verkkokauppaan aiemmin”, hän jatkaa. Jenni Aution mukaan verkkokaupan puolesta puhuu myös se, että globaali verkkokauppa on opettanut suomalaiset ostamaan netistä. ”Kännykät ovat täysin arkipäivää, yhteydet toimivat ja suomalaiset tilaavat tuotteita vaikka mökkisaaresta”, vahvistaa design- ja markkinointikoordinaattori Ilona Kiviharju.

Tilanne on mennyt siihen, että verkkokaupoista on tullut niin normaali asia, että jos sitä ei ole, niin se tuntuu oudolta.

Verkkokauppa on välttämätön myös esim. keskusliikkeiden ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa tehtävää yhteistyötä varten. Digitaalinen näkyvyys kertoo omasta toiminnasta ja toki esim. toteutuneet myyntiluvut vahvistavat neuvotteluasemaa. Yvetten vaatteet tulivat syksyllä 2017 myyntiin erään keskusliikkeen kivijalka- ja verkkomyymälöihin, mistä Pirjo iloitsee: ”Saamme loistavaa brändinäkyvyyttä, sillä heillä on erityisen hyvä urheiluosasto. Hienoa on myös se, että kivijalka ja verkkokauppa tukevat toisiaan.”

Tutustu Yvetten verkkokauppaan osoitteessa www.yvette.fi
Perusta oma verkkokauppa helposti - Kokeile 30 päivää ilmaiseksi