Etusivu » Vilkas Group Oy » Ajankohtaista » Vilkas on paras verkkokauppaohjelmisto Tivin vertailussa

Vilkas on paras verkkokauppaohjelmisto Tivin vertailussa

Vilkas on Tivin toimituksen valinta verkkokauppaohjelmistoksi 2014

IT-aikakauslehti Tivi julkaisi elokuun 2014 numerossaan vertailun verkkokauppaohjelmistoista, jonka Vilkas voitti selvin luvuin. Vertailuun selvisi yhteensä kuusi verkkokauppaohjelmistoa: Finqu, Holvi, MyCashFlow, Shopify, Soprano Pipfrog sekä Vilkas.

Ensimmäinen vertailu vuosiin

Verkkokauppaohjelmistoja on tarjolla lukematon määrä, ja siksi vertailulle on varmasti kysyntää. Verkkokauppaohjelmistot myös eroavat toisistaan paljon ja siksi vertailu on vaikeaa. Tiviä ennen näin laajoja puolueettomia vertailuja ei ole tehty Suomessa moneen vuoteen.

Vertailuun otettiin pelkästään pilvipalveluna tarjottavia verkkokauppaohjelmistoja, jotka ovat helposti käyttöönotettavissa ilman oman palvelimen asentamista tai koodaustyötä. Toinen yhdistävä tekijä vertailun palveluissa oli valmius palvella myös älypuhelimella ostoksia tekeviä asiakkaita. Viiden kotimaisen palvelun lisäksi mukaan vertailuun otettiin ikäänkuin verrokiksi maailmalla suosittu Shopify.

Vertailu suoritettiin avamalla kunkin järjestelmän perustoiminnoilla leluja ja vaatteita myyvä verkkokauppa ja tutkimalla näiden toimivuutta. Asiakaspalvelua tai hakukonenäkyvyyttä ei huomioitu testissä.

Verkkokauppaohjelmistot vertailussa

"Mestariluokan kauppa-alusta"

Kaikista vertailun järjestelmistä löytyi hyviä ominaisuuksia ja ne olivat kelvollisia verkkokaupan perustamiseen, eri käyttötarkoituksiin tosin. Osa järjestelmistä sopii vain pienimuotoisempaan kaupankäyntiin, koska maksutapoja, kieliä ja liitettäviä palveluita on rajoitettu määrä.

Toimituksen valinnaksi nimetty Vilkas sai vertailussa paljon kiitosta monipuolisista toiminnoista, kauppaan liitettävistä palveluista sekä helppokäyttöisestä ylläpidosta.

Vilkas on vertailun kauppa-alustoista ylivertainen lähes kaikessa. Kauppa on mobiiliystävällinen ja ulkoasua voi muokata reilusti, integroinnit ja markkinointiominaisuudet ovat selvästi laajimmat, hallinta on melko helppoa ja raportit ovat kattavia.

Hinnoittelun vertailua hankaloitti erilaiset tuotteistus- ja hinnoittelumallit. Osassa järjestelmistä kuukausihinnan päälle tulee myyntiprovisiot ja osassa kaupoista verkkomaksutapoja on sisällytetty kaupan hintaan. Teknisiä ominaisuuksia oli verrattu keskenään tekemällä kattava, sivun kokoinen taulukko, josta näkee mitkä ominaisuudet kussakin järjestelmässä löytyy. Kokonaisarvosanoihin (alla) vaikuttivat myös laadulliset tekijät, kuten helppokäyttöisyys ja mukavuus.

Vertailun arvosanat

 

Jaa sisältö