Verkkokauppiaiden myynti kiihtyi hurjiin lukemiin +34%

Verkkokauppiaiden myynti kiihtyi hurjiin lukemiin +34%

Verkkokauppaindeksi kasvoi 34% kolmannen kvartaalin aikana verrattuna vuoden 2014 vastaavaan ajankohtaan. Vuoden 2015 ensimmäisen 6 kk:n myynnin kasvu oli jo hyvässä kasvussa eli 20,5% verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Mutta nyt näyttää siltä että verkkokauppojen kasvuvauhti kiihtyy entisestään. Lama ja synkistely ei todellakaan näy verkkokaupassa. Verkkokauppojen tsunami on alkamassa nyt.

Verkkokauppaindeksin kasvu, joka ottaa huomioon myynnin lisäksi verkkokauppojen tilausmäärät ja ostoskorin koon, kiihtyi kuluvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana 34%, kun vuosi sitten kasvua syntyi vaatimattomat 3%. Miksi verkkokaupan kasvu kiihtyy nyt näin voimakkaasti?

“Yleinen asioiden digitalisoituminen kiihtyy nyt hyvin voimakkaasti. Yritykset ja kuluttajat miettivät voimakkaasti muutoksia toimintaansa. Viime aikoina käyty vilkas puhe nykyisten toimintamallien tehottomuudesta on saanut ihmiset miettimään, miten minä voin tehdä asioita fiksummin. Miten voin toimia tehokkaammin, miten voin saada kilpailuetua, miten voin säästää? Näiden vastaukset ohjaavat yhä useammin asioiden digitalisoimiseen, mikä on nyt vahvistumassa ennen näkemättömällä tavalla. Nyt digitaalinen talous on voimakkaasti siirtymässä massoille, kun aikaisemmin liikenteessä olivat vain edellä kulkijat. Edellinen voimakas kasvu verkkokaupan alalla tapahtui 2000-luvun puolessa välissä ja nyt kymmenen vuotta myöhemmin, verkkokauppa on taas hyvin voimakkaassa kasvussa” kuvaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski digitalisaation tilaa. 

Samalla pitää muistaa että verkkokauppa on edelleen hyvin pientä Suomessa. Verkkokaupan osuus kaikesta kaupasta on vasta 8%, jos lasketaan verkossa tapahtuva myynti. Lisäksi Suomessa on, riippuen tilastoista, 6000-7000 toimivaa verkkokauppaa. Jos yrityksiä on 250 000 kpl, niin vasta 2,6% on käytössään verkkokauppa. Potentiaali Suomen markkinoilla on siis valtavasti suurempi, joten digitalisaation tsunami on vasta tulossa. Onko se alkamassa nyt - merkit tästä ovat ilmassa. Toivottavasti kotimaiset yritykset ovat aallon harjalla, muuten kotimainen kaupankäynti on vaarassa hukkua ulkomailta saapuvan tsunamin alle.

“Toivottavasti kotimainen kauppa ei vain puolustaudu ulkomaisia verkkokauppoja vastaan, sillä se on lyhytnäköistä. Rajojen ulkopuolelta löytyy samanlaisia ihmisiä kuin Suomesta. He ovat samanlaisia asiakkaita, jotka ovat halukkaita ostamaan asiantuntijuutta ja palvelua. Vain puhekieli on hieman erilaista. Esimerkiksi kotimainen erikoiskauppa pystyy kilpailemaan kenen kanssa tahansa, missä päin maailmaa tahansa” Korkiakoski kannustaa kauppoja kansainvälistymään.

Verkkokauppaindeksi 2.10.2015

Verkkokauppaindeksi Q3 2015

Tilauksen keskiarvo

Tilauksen keskiarvo Q3 2015

Tilauskertaindeksi

Tilauskertaindeksi Q3 2015

Myynnin arvoindeksi

Myynnin arvoindeksi Q3 2015

Ennuste Q4 2015

Ennuste Q3 2015

Jaa sisältö