Verkkokauppiaiden myynti kasvoi alkuvuonna yli 20%

Verkkokauppiaiden myyntiluvut ovat lähteneet uudelleen kovaan kasvuun. Ensimmäisen 6 kk:n myynnin kasvu oli 20,5% verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Viimeksi tällainen myynnin kasvu on tapahtunut seitsemän vuotta sitten vuonna 2008. Verkkokauppiaat ja asiakkaat ovat löytäneet uuden vaihteen, mikä siivittää verkkokaupan nyt uudelle tasolle. Lama ei näy verkkokaupassa, jossa yhä useampi hintatietoinen suomalainen tekee ostoksensa tarkan euron aikoina.

Verkkokauppaindeksi, joka ottaa huomioon myynnin lisäksi verkkokauppojen tilausmäärät ja ostoskorin koon, kasvu kiihtyi kuluvan vuoden ensimmäisen kvartaalin 15% kasvusta 21% kasvuun, verrattuna vuoden takaisiin lukuihin. Miksi verkkokaupan kasvu on uudelleen kiihtymässä huolimatta kotimaan talouden synkästä tilanteesta?

“Verkkokaupan kasvun uusi vaihde selittyy muutamasta tekijästä, joita olemme tunnistaneet markkinoilla alkuvuoden aikana. Ensinnäkin asiakkaat ovat heikon ja epävarman taloudellisen tilanteen takia yhä tarkempia ostohintojen suhteen. Asiakkaat ovat siirtyneet tekemään hintavertailuja verkkoon ja löytävät samalla verkosta edullisimman tavan hankkia tarvittavat hyödykkeet. Toiseksi älypuhelimet ovat tuoneet hintavertailut ja verkko-ostamisen ihmisten taskuun, ajasta ja paikasta riippumatta. Kolmanneksi kauppiaat ovat onnistuneet yhdistämään verkkokaupan ja myymälän “Osta verkosta, nouda myymälästä -konsepteilla”, arvioi kasvua kiihdyttävistä tekjöistä laman keskellä Markku Korkiakoski Vilkas Groupista. 

“Nykyään myös verkossa maksaminen onnistuu älypuhelimella vaivattomasti, mikä oli vielä vuosi sitten hankalaa. Lisäksi asiakkaille tarjotaan aktiivisemmin erilaisia luotollisia maksutapoja.” jatkaa Korkiakoski.

Verkkokauppaindeksin kasvua on siivittänyt myös ostoskorin kasvu. Keskimääräinen ostoskori on kasvanut vuoden takaisesta 11%. Vuosi sitten verkkokaupan ostoskori oli keskimäärin 119 €, kun se oli kuluvan vuoden toisella kvartaalilla 132 €. Tämä on 9 vuoden seurantajakson korkein luku. “Suurin syy ostoskorin kasvuun on yritysten välisen verkkokaupan kasvu, missä ostoskorit ovat kuluttajakauppaa suurempia.” valottaa Korkiakoski.

Kaupan digitalisaation kasvutrendi kiihtyy tulevina vuosina, sillä asiakkaat ja kaupat eri toimialoilta ovat löytäneet verkkokaupan tuomat hyödyt. Ja kun verkkokaupan osuus Suomessa on vasta noin 8% kaikesta kaupasta (Lähde: Kaupan liitto ja TNS Gallup), niin potentiaali on tulevaisuudessa merkittävästi korkeampi. 

Myynnin arvoindeksi 1.7.2015

Tilauksen keskiarvo 1.7.2015

Jaa sisältö