Verkkokauppiaat aloittivat joulukiihdytyksen

Joulumyynnin lähestyessä on verkkokaupassa tapahtunut jo selvä piristyminen. Verkkokauppaindeksi saavutti vuoden kolmannella kvartaalilla seurantahistoriansa toiseksi parhaan tuloksen (1037 pistettä). Vain vuoden 2010 joulumyynti on ollut hieman parempi 1068 pisteellä.

Vuosi sitten vastaavan ajanjakson indeksiarvo oli pienessä alamäessä (-0,14%). Nyt sen sijaan kasvua syntyi poikkeuksellisesti yli 3% verrattuna edellisiin vuosineljänneksiin.

Kovasta myynnin noususta kertoo myös se, että edellisen vuoden vastaavasta ajanjaksosta kasvua on peräti 15%:a. Kun vuosi sitten kun verrattiin Q3/2010 ja Q3/2009 toisiinsa, niin luku osoitti vain noin yhden prosentin kasvua.

Kielimuuri estää kansainvälistymisen?

Onko kotimainen verkkokauppa siis muutenkin kovassa kasvussa vai näkyykö tässä pelkästään joulun lähestyminen?

– Moni verkkokauppias on kuluneen vuoden aikana käynnistänyt kansainvälistymisen ja tämä voi näkyä jo indeksinkin kiihtyvänä kasvuna. Markkinat kielirajojemme ulkopuolella ovat valtavat ja kaikkien kotimaisten yrittäjien pitäisi ottaa tämä mahdollisuus tosissaan huomioon, pohtii Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski ja ihmettelee miksi suomalainen, usein hyvin koulutettu PK-yrittäjä rajaa tämän mahdollisuuden pois pelkästään kielen takia?

– Odotamme kuitenkin, että verkkokauppojen kansainvälinen kauppa lisääntyy. Lisäksi senioreiden tulo Internetiin kiihdyttää joulumyynnin verkossa aivan uusin lukemiin. Mikä onkaan kätevämpi tapa ostaa sukulaisille joululahjat kuin kotimainen verkkokauppa, joka toimittaa paketit suoraan lahjansaajille ilman, että täytyy tuskastua jouluruuhkissa? sanailee Korkiakoski verkkokaupan mahdollisuuksista.

Vuoden viimeisestä vuosineljänneksestä odotetaankin joulumyynnin siivittämänä ennätyksellisen vilkasta.

– Ennustamme, että vuoden viimeisellä kvartaalilla verkkokauppaindeksi kasvaa 15%:a verrattuna nyt taakse jääneeseen vuosineljännekseen ja nousisi näin olen uuteen ennätykseen, 1192 pisteeseen.

Verkkokauppaindeksiä on laskettu vuodesta 2006 alkaen. Se julkaistaan neljä kertaa vuodessa ja luvut perustuvat 900 verkkokaupan todelliseen myyntiin ja tilausmääriin Suomessa. Indeksin laskee sähköisen kaupankäynnin asiantuntijayritys Vilkas Group Oy, joka on Suomen suosituimman verkkokauppapalvelun toimittaja.

Vilkas Group on jo viidentoista vuoden ajan muuttanut sähköisen kaupankäynnin menetelmiä Suomessa toimivampaan suuntaan. Omaverkkokauppa-palveluitamme käyttää jo kolmasosa kotimaisista, aktiivisista verkkokaupoista, ja niiden kautta on välitetty miljoonia transaktioita Suomeen ja ympäri maailmaa.

Jaa sisältö