Verkkokauppa pärjää kaupan taantumassa

Verkkokauppaindeksi Q3/2014

Kaupan ala on ollut vaikeuksissa jo pidempään kuluttajien heikentyneen ostovoiman ja varovaisen kulutuskäyttäytymisen vuoksi. Mutta verkossa tapahtuvaan kaupankäyntiin vähittäiskaupan osalta taantuma ei näytä vaikuttavan samalla tavalla kuin palveluiden ostoon. Verkkokauppaindeksi, joka edustaa pääosin vähittäiskauppaa, nousi kokonaisuudessaan 3,31% vuoden 2014 kolmannen kvartaalin aikana, verrattuna vuoden takaiseen arvoon. Verkkokauppojen myynti kasvoi keskimäärin 7,38% ja keskimääräinen tilauksen arvo kasvoi 8,63%. Ainoa laskeva mittari oli verkkokauppojen tilausmäärissä, missä laskua tuli vuoden takaisesta  -1,15%. Verkkokauppaindeksin lopputulos oli kuitenkin positiivinen, joka oli ennakkoasetelmat huomioon ottaen myönteinen ja rohkaiseva uutinen verkkokauppiaille.

“Impulsiivinen kulutuskäyttäytyminen on vähentynyt merkittävästi, ainakin toistaiseksi. Kuluttajat harkitsevat nykypäivänä yhä tarkemmin omia hankintojaan. Kun todellinen tarve hankinnalle syntyy, kuluttajat käyttävät tietolähteenä yhä useammin verkkoa. Samalla kaupat, joilla on verkkokauppa ja palvelulupaus kunnossa, ovat etulyöntiasemassa, koska tilaus on yhden klikkauksen päässä”, kertoo Markku Korkiakoski verkkokauppapalveluita tarjoavasta Vilkas Groupista. “Nyt käynnissä oleva kaupan alan murros voi kiihdyttää verkkokaupankäynnin kasvua. Kuluttajien lisäksi myös kauppiaat joutuvat hakemaan kustannustehokkaampia keinoja saavuttaakseen oikeat sidosryhmät. Kivijalkakauppa on kustannusrakenteeltaan raskaampi ja joillekin verkkokauppaan siirtyminen voi olla pelastusrengas näiden haastavien aikojen yli kevyemmän kulurakenteen ansiosta.” maalailee Korkiakoski tulevaisuutta.

Verkkokauppaindeksi

Verkkokauppaindeksi Q3 2014

Tilauksen keskiarvo

Tilauksen keskiarvo Q3/2014

Tilauskertaindeksi

Tilauskertaindeksi Q3/2014

Myynnin arvoindeksi

Myynnin arvoindeksi Q3/2014

Ennuste Q4/2014

Verkkokauppaindeksin ennuste Q4/2014

Verkkokauppaindeksiä on laskettu vuodesta 2006 alkaen. Se julkaistaan neljä kertaa vuodessa, ja luvut perustuvat yli tuhannesta kotimaisesta verkkokaupasta sekä niiden tilauksista. Indeksin laskee Vilkas Group Oy.

Jaa sisältö