Etusivu » Vilkas Group Oy » Ajankohtaista » MyVilkas-laskutusjärjestelmä ja saldo

MyVilkas-laskutusjärjestelmä ja saldo

Ihmetyttääkö MyVilkkaan laskutusjärjestelmä? Heräätkö öisin huutoosi, joka vaatii tietää, että mikä se MyVilkas-tili oikein on? Ei hätää, sillä koostimme näitä tilanteita varten tämän tekstin, jossa kerrotaan MyVilkkaan laskutusjärjestelmästä, saldosta ja laskujen muodostumisesta.
 
MyVilkas-tilin löydät MyVilkkaasta, ja MyVilkkaan luomat laskut ovat ennakkolaskelmia tulevien päiväveloituksien suuruudesta. Laskut ovatkin siis käytännössä MyVilkas-tilin saldolatauksia, joiden pyrkimys on pitää tilisi saldo plussan puolella. Kun olet maksanut laskun, MyVilkas-tilisi saldoon kirjataan maksettu summa, josta päivittäin vähennetään jokaisen käytössäsi olevan palvelun päiväkohtainen hinta.

Tilisi saldoon vaikuttavia tapahtumia, eli transaktioita voit tarkastella MyVilkkaassa. Menemällä MyVilkkaan Tilitapahtumat-osioon näet maksamasi summat positiivisina transaktiokirjauksina, jotka MyVilkkaassa ovat panoja. Maksamalla laskun talletat siis rahaa MyVilkas-tilille samalla tavalla kuin esimerkiksi tallettaessasi rahaa pankkitilille. Negatiiviset transaktiokirjaukset ovat puolestaan veloituksia. MyVilkkaan saldo muodostuu positiivisten ja negatiivisten transaktioiden yhteenlasketusta summasta. Saldo ei sisällä arvonlisäveroa, kuten eivät päivittäisveloituksetkaan.

MyVilkas veloittaa MyVilkas-tilisi saldosta päiväkohtaisen summan heti ensimmäisestä päivästä alkaen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että tuotteen ja palvelun ostopäivä on jo veloitettava päivä. Tämä voi helposti johtaa laskuvirheeseen, jos käyttää esimerkiksi päivämäärälaskuria.

Esimerkki
Kuvitellaan, että olet muuttanut kauppasi kokeiluversion ostetuksi kaupaksi MyVilkkaassa 10.8.2020. Kauppasi tuotteen päiväkohtaisen veloituksen määrä on 2,20 euroa ja laskutusväliksi olet valinnut 30 päivää. Koska ostopäivä on jo veloitettava päivä, 30 päivän laskutusvälin viimeinen päivä on 8.9. ja tuotteen kuluttama kokonaissaldo on yhteensä 66 euroa kuukaudessa.

MyVilkkaan saldolaskutuksen perusperiaate on nyt hallussa, mahtavaa! Seuraavaksi selitämme, missä tilanteissa laskuja syntyy. MyVilkkaassa muodostuu laskuja kahdessa eri tilanteessa:

 
1) Lasku muodostuu aina, kun ostat MyVilkkaassa jotakin uutta. Tämä voi olla esimerkiksi uuden kaupan avaaminen tai domainin ostaminen.

Katso video: Mikä on domain ja miten se ostetaan MyVilkkaassa?

Palvelun tai tuotteen lasku muodostuu heti ostohetkellä ja sen eräpäivä on 14 päivää ostohetkestä, vaikka saldo ei olisikaan miinuksella.

Ota huomioon, että ensimmäinen MyVilkas-lasku, eli tyypillisesti ensimmäisen kaupan oston lasku, erääntyy vasta sitten, kun saldo on ehtinyt olla 14 päivää miinuksella. Tämä johtuu siitä, että ostaessasi ensimmäisen kaupan MyVilkkaassa, tilin saldo on nollassa.

 
2) MyVilkas-tilisi saldo alkaa käymään vähiin ja sitä pitää ladata lisää.

MyVilkkaan laskutusjärjestelmän tarkoituksena on pitää tilisi saldo positiivisena. Laskun eräpäiväksi asetetaankin sen vuoksi se päivämäärä, jolloin tilisi saldo olisi laskennallisesti loppumassa. Laskujen maksuehto on 14 vuorokautta, minkä vuoksi lasku muodostuu aina 14 vuorokautta ennen saldon laskennallista loppumista. Laskun suuruuteen vaikuttaa valitsemiesi palveluiden yhteenlaskettu summa laskun luontihetkellä ja valitsemasi laskutuskausi.

Toivottavasti tämä yhteenveto selvitti MyVilkkaan saldolatauksen kiemuroita. Mikäli sinulla on vielä kysymyksiä saldolataukseen tai MyVilkkaaseen liittyen, voit lukea MyVilkkaaseen liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä tai ottaa yhteyttä Vilkkaan tukeen.

Jaa sisältö