Etusivu » Vilkas Group Oy » Ajankohtaista » Mustila puutarhan verkkokauppa on kaunis kuin kukka - Kirjaimellisesti

Mustila puutarhan verkkokauppa on kaunis kuin kukka - Kirjaimellisesti

Kukkasipulit ovat syksyn eniten myydyin tuote

Kukkasipulit ovat syksyn eniten myydyin tuote. Kuva www.mustilapuutarha.fi

Tervetuloa Mustila puutarhaan! Puutarhakasveja, siemeniä, kukkasipuleita ja oheistuotteita myyvä verkkokauppa lanseerattiin tämän vuoden toukokuussa vaikka Mustilan kartanon yhteydessä olevan Arboretumin historia alkoikin jo vuonna 1902. Uutena vetäjänä toimiva Mari Tigerstedt on tuonut Mustilan hienolla tavalla tähän päivään. Slogan ”Meillä kasvaa vahvaksi ja kauniiksi” kertoo perusteellisesta ja tinkimättömästä brändiosaamisesta ja halusta tuoda se verkkoon.

Meillä kasvaa vahvaksi ja kauniiksi.

Kansainvälisestä liiketoiminnasta ekologiseen hyvinvointibusinekseen

Marilla on vahva brändiammattilaisen tausta ja hän on toiminut Suomen tunnetuimpien tuotemerkkien (Koff, Paulig, Reima) markkinoinnissa. Kun kysymys Mustila puutarhan työn jatkamisesta tuli esille, Mari oli suvusta se, joka halusi jatkaa tätä arvokasta työtä. ”Työ on tosi motivoivaa ja sopii loistavasti omiin arvoihini. Tämä on ekologista, kestävää kehitystä edustavaa hyvinvointibusinessta; luonnon, metsien ja puutarhojen hyvää tekevä vaikutus on niin kiistaton. Perheyrityksenä Mustila puutarha on myös lastemme perintö; on hienoa, että saan vaalia ja viedä sitä eteenpäin,” hän kertoo. Puutarhan 115 vuotta vanhoja perinteitä kunnioittaen Mari pohtii verkkoympäristön tulevaisuuden mahdollisuuksia: ”On haastavaa ja inspiroivaa pohtia sitä, kuinka luonnon positiivinen vaikutus ja elämyksellisyys voitaisiin tuoda verkkoon. Puutarha-ala toimii edelleen aika perinteisellä tavalla, joten koen, että meillä on rajattomasti mahdollisuuksia kehittää brändiä, asiakkuuksia, elämyksellistä ostamista ja uusia palveluja verkkoa hyödyntäen.”

Puutarha-ala toimii edelleen aika perinteisellä tavalla, joten koen, että meillä on rajattomasti mahdollisuuksia kehittää brändiä, asiakkuuksia, elämyksellistä ostamista ja uusia palveluja verkkoa hyödyntäen.

Brändisuunnitelmasta valmiiseen verkkokauppaan

Mari on käyttänyt kaiken urallaan oppimansa ja kokemansa hyväkseen Mustila puutarhan liiketoimintaa kehittäessään. ”Aloitimme brändin uudistamisen joulukuussa 2016. Meillä oli vanha verkkosivu, joka oli hyvin staattinen eikä sitä oltu päivitetty pitkään aikaan. Halusin integroida brändin ja kaupan samaan alustaan, jolloin ostaminen on helppoa eikä kuluttaja hämäänny eri alustojen välillä”, kertoo Mari. Mari päätyi Vilkkaan verkkokauppa-alustaan miehensä kartoittaman referenssilistan ja suositusten perusteella: ”Koin, että Vilkkaan hinta-laatusuhde oli kaikista vaihtoehdoista paras.” Hän kehitti Mustilan brändisuunnitelman, jonka perusteella ulkoistettu web designer suunnitteli palvelun visuaalisen ilmeen. Tämän perusteella Vilkkaan koodari työsti verkkokaupan pohjan.

Ennen minä olin se, joka päätti asioista ja delegoi; nyt teen ja toteutan itse ja vieläpä usein epämukavuusalueellani

Itse verkkokaupan rakentamisprosessi hoitui Marin mielestä hyvin ja alusta tuntuu ennakkokäsitysten mukaan toimivalta. Mari myöntää rehellisesti, että muutos suurempien yritysten brändijohtajan paikalta pienemmän yrityksen verkkokauppiaaksi on ollut suuri. ”Ennen minä olin se, joka päätti asioista ja delegoi; nyt teen ja toteutan itse ja vieläpä usein epämukavuusalueellani”, hän kertoo. Vaikka osa töistä, esim. tuotetietojen syöttäminen verkkokauppaan, on helppoa, niin se vie kuitenkin paljon aikaa. ”Kasvien kohdalla pelkkä nimi ja hinta eivät riitä vaan haluamme kertoa esim. kasvin istuttamisesta ja kasvusta ja tietenkin kauniiden ja havainnollistavien kuvien kera”, Mari selventää.

Neuvoja toisille verkkokauppiaille: käy koulutuksissa, pyydä rohkeasti apua ja muista testaaminen

Mari kertoo osallistuneensa useisiin Vilkkaan koulutustalkoisiin ja suosittelee niitä muillekin: ”Eri aiheiset koulutukset ovat kohtuuhintaisia ja niissä oppii paljon toisiltakin yrittäjiltä; joku osallistujista saattaa kysyä aiheesta, jota en itse ole vielä ehtinyt pohtia.” Myös Vilkkaan tukipuhelinnumero ja sähköpostipalvelu saa kehuja: ”Olen käyttänyt molempia ja saanut aina apua. Pienessä yrityksessä ei ole joka alan asiantuntijoita koko ajan vieressä, joten on hienoa, että voin saada apua palveluntarjoajalta.”

Mitä enemmän olen tekemisissä verkkokauppani kanssa, sitä enemmän opin ja oivallan. On mahtavaa löytää uusi ominaisuus ja soveltaa sitä kaupassa!

Tulevia verkkokauppiaita Mari neuvoo kärsivällisyyteen. Laadukkaiden kuvien ottaminen ja käsitteleminen on aikaa vievää, samoin kuin sisällöntuotanto, on se sitten tuotekuvauksia tai blogitekstien kirjoittamista. Hän kehottaa pyytämään apua heti kun se on tarpeen: ”Vilkkaaseen kehtaa olla yhteydessä useamminkin; aina ovat olleet tosi ystävällisiä. Neuvoisin myös kirjoittamaan ohjeet ylös; kaikki asiat eivät välttämättä pysy mielessä koko ajan.” Haasteista huolimatta Mari vaikuttaa silminnähden innostuneelta uudesta roolistaan: ”Mitä enemmän olen tekemisissä verkkokauppani kanssa, sitä enemmän opin ja oivallan. On mahtavaa löytää jokin uusi ominaisuus ja soveltaa sitä kaupassa!”

Kolmas tärkeä seikka on verkkokaupan toimivuus. ”Testausvaiheesta ei kannata tinkiä ennen kuin verkkokauppaa alkaa markkinoida omissa kanavissaan. Tilausprosessin täytyy olla asiakkaalle pomminvarman sujuva. Myös hakusanamarkkinointi kannattaa hoitaa kuntoon”, summaa Mari.

Mustila Puutarhan verkkokauppa

Vaikuttajamarkkinointia sekä verkko- ja kivijalkaelämyksiä

Samoin kuin monelle muulle verkkokaupalle, niin myös Mustila puutarhalle on vaikuttajamarkkinointi äärimmäisen tärkeää. ”Olemme saaneet paljon ansaittua näkyvyyttä ja suurin osa bloggareista kirjoittaa meistä ilman sovittua yhteistyötä. Toki meillä on myös tuttuja bloggareita, jotka saavat etuja ja alennuksia yhteistyöpostauksistaan”, kertoo Mari. Mustila puutarha panostaa myös somemarkkinointiin, sillä liikennettä tulee verkkokauppaan sitä kautta enemmän kuin esim. Googlesta. Erityisesti Facebook ja uutiskirjeet toimivat hyvinä asiakaskommunikoinnin välineinä pääkohderyhmän suhteen, joka on karkeasti sanottuna yli 40-vuotiaat naiset. ”Haluamme olla aitoja emmekä tyrkyttää omaa viestintää. Facebookissa kerromme esim. erilaisista kampanjoista ja Instagramissa olemme panostaneet kanavan mukaisesti pelkkään visuaalisuuteen eli siellä emme kerro esim. hinnoista, ” Mari kuvailee Mustila puutarhan viestintää ja jatkaa: ” Tarjonnassamme otamme huomioon sen, että asiakkaamme haluavat meiltä kasveja, joita ei myydä joka paikassa. Kivijalkakauppa on meille tärkeä, sillä osa asiakkaistamme tilaa verkosta ja hakee ostoksensa esim. mökkimatkalla. Kivijalan elämyksellisyyttä haluamme jatkossa siirtää entistä enemmän verkkoonkin.”

Haluamme olla aitoja emmekä tyrkyttää omaa viestintää. Instagramissa olemme panostaneet kanavan mukaisesti pelkkään visuaalisuuteen eli siellä emme kerro esim. hinnoista. Tarjonnassamme otamme huomioon sen, että asiakkaamme haluavat kasveja, joita ei myydä joka paikassa.

 

Vilkas Group Oy:llä on yli 1600 tyytyväistä asiakasta, joiden verkkokauppamenestystä olemme saaneet vauhdittaa. Jos pohdit oman verkkokauppasi perustamisesta, ethän epäröi ottaa yhteyttä. Ja jos haluat kertoa oman verkkokauppasi tarinan, kuulemme myös mielellämme sinusta yhteystiedot.

Jaa sisältö