Etusivu » Vilkas Group Oy » Ajankohtaista » Maaliskuun kuukauden kauppa: Vaeltajankauppa.fi

Maaliskuun kuukauden kauppa: Vaeltajankauppa.fi

Vaeltajankauppa.fi on monelle eräily- ja ulkoilutuotteita hankkineelle tuttu toimija. Onkin vaikea uskoa, että verkkokauppa on ollut toiminnassa vasta vajaat viisi vuotta. 

“Muutama eräpuolen maahantuoja oli kertoillut jo pidemmän aikaa meille, että heiltä puuttuu kasvuhaluisia asiakkaita. Erä- ja ulkoilupuolen kokemuksemme vuoksi he lähtivät kyselemään, onko meillä suunnitteilla tälle puolelle verkkokauppaa.”, kertoo Vaeltajankaupan toimitusjohtaja Pauliina Erkintalo.

Kilpailijoista erottautuminen vaatii rohkeutta

Vaeltajankauppa on aina halunnut luoda vaihtoehdon alan johtaville toimijoille. Riittävän pienessä yrityksessä asioita voidaan toteuttaa valtavirrasta poikkeavalla tavalla ja tehdä nopeita ja rohkeita liikkeitä. “Aina silloin tällöin meidät tosin rinnastetaan isoihin toimijoihin, kuten Partioaittaan ja XXL:ään. Silloin ei voi muuta kuin naurahtaa ja kumartaa syvään”, Erkintalo hymyilee.

Vaeltajankaupalla on reippaasti yhteistyökumppaneita, mutta paljon tehdään myös talon sisäisesti. Esimerkiksi verkkokaupan sisällöntuotantoa, sekä kuvia että tekstejä, tulee niin ulkoisilta palveluntarjoajilta kuin yrityksen omalta väeltä. “Kaikki ulkoa tuleva materiaali kuitenkin käydään läpi ja “vaeltajankauppaistetaan”, jotta se varmasti sopii tyyliimme”, Erkintalo kertoo.

Laadukkaiden tuotekuvien ottaminen on verkkokaupalle mahdollistunut Pixmoor-laitteiston hankkimisen myötä. Laitteiston avulla on mahdollista ottaa tuotteista helposti 3D-kuvia. “Käytämme laitteistoa erityisesti kovan kappaletavaran, kuten rinkkojen, kuvaamiseen. Sesonkien mukaan nopeasti vaihtuvien tuotteiden kohdalla käytämme taas enemmän valmistajan omia kuvia”, Erkintalo selventää.

Myös verkkokaupan kuvituskuvista suuri osa on vaeltajankauppalaisten omaa tuotantoa. “Omilla luontoreissuilla tulee otettua aina paljon kuvia, ja monet kuvista päätyvätkin verkkokauppaan hyötykäyttöön. Omilla, laadukkailla kuvilla saa verkkokaupasta ihmisläheisemmän. Todella moni kilpailija pelaa yhä pelkästään kuvapankkikuvilla.”

Asiakaspalvelun ytimessä

Vaeltajankauppa haluaa erottautua massasta myös erinomaisella asiakaspalvelulla. “Inhimillisiä virheitä sattuu aina, kun ihmiset ovat hommia tekemässä. Virheiden käsittelyn pitää kuitenkin aina lähteä siitä ajatuksesta, että korjattavaa on meillä, ei asiakkaalla.”

Kivijalan puolelle yritys saa arvosteluja erityisesti Facebookissa ja Google Businessissa. Kummassakin pisteytykset ovat varsin korkeita, yli neljää tähteä viidestä.

Verkkokaupassa palautetta saadaan varsinkin tuotearvostelutyökalun avulla. Myös tuotearvosteluihin pyritään reagoimaan tilanteen vaatimalla tavalla. “Kovin kehutut tuotteet haluamme totta kai pitää valikoimassa ja harvoista vain yhden tähden tuotteista tahdomme eroon. Olemmekin suunnitelleet Paskat tuotteet -kategoriaa, jossa myisimme nuo muutamat ei-pidetyt tuotteet isolla alennuksella pois”, Erkintalo naureskelee.

Uteliaisuudessa piilee markkinoinnin ydin

Vaeltajankaupalla uskotaan vahvasti markkinointiin ja sen optimointiin. Monenlaista on kokeiltu aina Helsingin Sanomien etusivusta valtakunnalliseen radiomainontaan. Verkkokaupan hyvä tunnettuus onkin varmasti suurelta osin onnistuneen ja rohkean markkinoinnin ansiota.

Markkinoinnin optimoinnissa Erkintalo kuvailee yritystä jopa raadolliseksi. Esimerkiksi Google Adsin optimointi ulkoistetaan tasaisin väliajoin, jotta talon sisälläkin olisi mahdollista oppia muiden tekemisestä. “Olemme tosi uteliaita monissa asioissa ja haluamme jatkuvasti oppia uutta. Uteliaisuus onkin varmasti yksi verkkokauppiaan ja yrittäjän tärkeimmistä piirteistä”, Erkintalo pohtii. 

Uutta oppimalla yritys pyrkii jatkuvasti kehittyvään nopeuteen ja kustannustehokkuuteen kaikessa tekemisessään. Verkkokaupassa ja markkinoinnissa tehdään paljon erilaisia testejä ja kokeiluja vuodessa, joita tavallinen kuluttaja ei yleensä edes huomaa.

Markkinointi ei kuitenkaan ole pelkkää mainontaa. Vaeltajankaupalla uskotaankin vahvasti hyvien sisältöjen voimaan. “Tekstien kirjoittaminen verkkokauppaan on parhaimmillaan tosi hauskaa hommaa”, Erkintalo paljastaa. “Hyvät tekstit totta kai hyödyttävät kuluttajaa, mutta tuovat myös toivottua hakukonenäkyvyyttä – varsinkin, kun tehdään vähän taustatyötä tärkeistä avainsanoista.”

Rohkeasti yrittämään

Erkintalo haluaa kannustaa muitakin suomalaisia vähittäiskauppiaita rohkeasti yrittämään. “Olkaa uteliaita ja tarkkailkaa muita tekijöitä! Miettikää, miten voitte myydä paremmin.”

Verkkokauppias myös muistuttaa olemaan lannistumatta. Varsinkin alussa kannattaa varautua siihen, että on lähes mahdotonta yhtä aikaa kasvaa ja tehdä hyvää tulosta. 

“Määrämuotoinen itsensä kyseenalaistaminen on aina tervetullutta. Mahdollisimman suoraviivainen suhtautuminen omaan tekemiseen tuo sen parhaan tuoton.”

Jaa sisältö