Etusivu » Vilkas Group Oy » Ajankohtaista » Lokakuun kuukauden kauppa: Putinki

Lokakuun kuukauden kauppa: Putinki

Näyttöpääte, jossa auki Putingin verkkokauppa.

 

Vaatimaton tavoite, että olisimme omassa genressämme paras ja laajin verkkokauppa, oikea paperifanin taivas! - Tuija Lommi, Putingin verkkokaupan tuotepäällikkö

Lokakuun kuukauden kauppa on ihastuttava paperikauppa Putinki! Haastattelimme Putingin verkkokaupan tuotepäällikköä Tuija Lommia ja vähittäismyynnin päällikköä Merja Halmetta, jotka kiidättivät meidät paperilennokkimatkalle yrityksen historian kautta nykypäivään, jolloin yritys toimii sekä kolmessa kivijalkamyymälässä, tukkurina että painotuoreena Vilkas Suite -verkkokauppana. Putinki on oikea paperifanin paratiisi, sillä tuotteiden laaja valikoima ja toinen toistaan ilahduttavampi paperitarvike innostaa käyttäjäänsä kynäilemään, sisustamaan, koristelemaan ja paljon muuta! Yrityksen kaikki omat kortit painetaan Suomessa ja muutkin tuotteet pyritään valmistamaan mahdollisimman läheltä. Korttien ohella yrityksen myydyimpiä tuotteita ovat muistikirjat ja kalenterit. Putingin viimeisimpiä yhteistyökumppaneita ovat olleet muun muassa luontovalokuvaaja Konsta Punkka ja Ensitreffit alttarilla -televisiosarjastakin tunnettu psykoterapeutti Maaret Kallio.

Putingin rakastetuin ja laajin kuvitusperhe on maailmanlaajuisestikin tunnetut Muumi-hahmot. Lommi ja Halme valottavat, että Muumi-tuotteita tehdään erityisesti Moomin Shopeille, joita sijaitsee ympäri maailmaa. Putinki lähettääkin ilahduttavaa paperisanomaa Muumien lisäksi myös muille kansainvälisille markkinoille, sillä tällä hetkellä yritys toimittaa Suomen lisäksi Ruotsiin, Tanskaan, Saksaan, Itävaltaan ja Alankomaihin. Koska yrityksen verkkosivujen painomuste ei ole vielä kokonaan ehtinyt kuivahtaa, on niiden käännöstyö vielä kesken, mutta englanninkieliset käännökset saataneen valmiiksi vuoden 2021 keväällä. Käännösten puuttumisen takia ulkomaan tilauksia on mennyt toistaiseksi lähinnä ulkosuomalaisille, mutta joka tapauksessa verkkosivujen maailmanvalloitus on alkanut!

 

Putingin historia paperikuoressa

Monelle suomalaiselle tutun yrityksen tarina kurottelee vuoteen 1973, jolloin Hakaniemen halliin perustettiin lahjatavarakauppa. Yrittäjäpariskunta Kirsti ja Martti Jantusen kantava ajatus kaupan taustalla on säilynyt vuosikymmenten yli, sillä jo silloin ideana oli myydä hyvää mieltä tuottavia tuotteita. Yritys keräsi kanta-asiakkaita ja suosiota Helsingissä, ja 80-luvulla yritys aloitti tukkutoiminnan, tuotteiden maahantuonnin ja jälleenmyynnin. Yritys kasvoi nopeasti ja 90-luvulle tultaessa Jantuset siirtyivät viettämään eläkepäiviään ja möivät yrityksensä eteenpäin, sillä se oli kasvanut jo erittäin suureksi.

Lommi ja Halme kertovat, että pitkään paperifanit toivoivat yritykselle verkkokauppaa, mutta päätös verkkokaupan perustamisesta tuntui tietyllä tavalla pelottavalta. Kiireiseen työarkeen oli vaikeaa saada mahdutetuksi ylimääräisyyksiä, saati sitten kokonaisen verkkokaupan suunnittelua ja rakentamista! Korona kuitenkin muutti suunnitelmia ja niin myös Putinki, kuten lukuisat muutkin kivijalkaan nojautuneet kauppiaat, heitti virtuaaliset verkot vesille.

 

Kivijalkaputiikin viehätys verkossa

Pelot verkkokaupan perustamisen työläydestä osoittautuivat turhiksi, sillä kaksi viikkoa perustamispäätöksestä Putingin verkkokauppa oli auki. Sukkelassa verkkohypyssä avuksi oli se, että Putingilla oli valmiiksi olemassa suuri osa tuotekuvista ja -kuvauksista, vaikka tuotteiden nimet pitikin muokata verkkokauppaan sopiviksi. Kahden viikon aikana verkkokauppaan onnistuttiin saamaan kaupan ydinvalikoima, jonka jälkeen verkkokaupan kehitystyö ja tuotteiden lisääminen jatkui verkkokaupan ollessa jo auki. Putingin verkkokaupasta löytyykin tänä päivänä huima määrä tuotteita, nimittäin noin 2 500!

 

Kuinka ihanaa on mennä kivijalkakauppaan, katsella ja hypistellä erilaisia kortteja ja paperituotteita, Halme kuvittaa.

 

Koska Putingin erikoisuus on erityisen laaja valikoima, joka koostuu erityisesti erilaisista korteista, myös verkkokaupan ostokokemusta on tietoisesti kehitetty kivijalkaputiikinomaiseksi. Valittavissa oleva valikoima on verkkokaupassakin korostetun laaja, eikä asiakkaan ole pakko ostaa kokonaista korttikokoelmaa saadakseen tietyn, yksittäisen kortin ostettua. Halme huomauttaa, että tällä tavalla kivijalkakaupan tuntua on onnistuttu tuomaan verkkoon. Putinki eroaa tällä tavalla myös muista paperituotteisiin keskittyneistä verkkokaupoista, joissa korttikokoelmien myyminen yksittäisten korttien sijaan on hyvin yleistä. Myös Putingin verkkokaupan ulkoasussa on haettu kivijalkakaupan tunnelmaa, sillä teemassa pääosassa ovat tuotteet. Halme kertoo, että verkkokaupan tilausten palautusprosentti on alle yksi. Yksikään palautus ei ole koskenut tyytymättömyyttä tuotteisiin, mikä kielii verkkokaupan laadukkaasta toteutuksesta todenmukaisine tuotekuvineen ja -kuvauksineen.

Koska asiakkaat olivat hartaasti toivoneet Putingille verkkokauppaa, verkkokaupan suosio on avautumisestaan lähtien ollut valtava. Lommi ja Halme avaavat, että koska yrityksen kolme kivijalkakauppaa löytyvät kaikki Helsingistä, aiemmin paperifanit ovat joutuneet vaeltamaan pitkiäkin matkoja päästäkseen ostoksille. Verkkokaupan ansiosta on nyt kuitenkin mahdollista tehdä ostoksia myös muualla kuin Helsingissä, mikä on lisännyt verkkokaupan suosiota entisestään.

 

Kivijalka tukee verkkokauppaa ja päinvastoin

 

Putingin kivijalka ja verkkokauppa tekevät yhteistyötä ja molemmista saa tärkeää tietoa toista varten. Kivijalasta huomasimme, että esimerkiksi keväällä puuhakirjojen ja palapelien myynti räjähti koronan takia. Tiedon ansiosta otimme asian huomioon myös verkkokaupassa.

 

Kortteihin, lahjatavaroihin ja paketointiin erikoistunut yritys on luonnollisesti jo suunnannut katseet tulevaan joulusesonkiin. Lommi listaa, että verkkokauppaan on lisätty joulukorttien määrää sekä paketointitarvikkeita ja lahjatavaroiden valikoimaa on laajennettu. Putingin verkkokaupassa myös joulukorttien ostokokemusta on mietitty kivijalkaputiikin näkökulmasta. Joulukorttien kanssa on tulossa mahdollisuus ostaa myös esimerkiksi joulupostimerkit ja kynä, jotta asiakas saisi samasta paikasta helposti kaikki joulukorttien lähetykseen tarvitsemansa tarvikkeet, Lommi kertoo. Joulukorttien myyminen on itse asiassa jo alkanut: “Joulukortteja on myyty verkkokaupassa jo heinäkuusta lähtien”, Lommi iloitsee!

Yritys on verkkokaupasta saadun informaation perusteella pystynyt kehittämään kivijalan valikoimaa ja päin vastoin. Lommi ja Halme kertovat, että esimerkiksi joulukorttien aikainen menekki verkkokaupassa otettiin huomioon myös kivijalassa, ja verkkokauppaa puolestaan on kehitetty kivijalasta saadun tiedon perusteella. “Putingin kivijalka ja verkkokauppa tekevät yhteistyötä ja molemmista saa tärkeää tietoa toista varten. Kivijalassa huomasimme, että esimerkiksi keväällä puuhakirjojen ja palapelien myynti räjähti koronan takia. Tiedon ansiosta otimme asian huomioon myös verkkokaupassa.” Pelko siitä, että verkkokauppa lennättäisi kivijalan kuin paperin tuuleen, ei siis ainakaan Putingin kohdalla ole aiheellinen. Verkkokaupan kanssa empivät kivijalkakauppiaat voivatkin rohkaistua Putingin esimerkistä ja pohtia, miten verkkokauppa voisi tukea kivijalkamyymälän toimintaa!

Verkkokaupan tulevaisuudesta Lommi naurahtaa, että heillä on “Vaatimaton tavoite, että olisimme omassa genressämme paras ja laajin verkkokauppa, oikea paperifanin taivas!” Tulevaisuudessa Putingin verkkokauppaa onkin tarkoitus vaalia ja kasvattaa entisestään – ja tietysti tuoda ostokokemusta aina vain lähemmäksi kivijalkaputiikin tuntua. Ensi vuonna Putinki panostaa erityisesti markkinointiin, sillä vaatimattoman tavoitteen saavuttamiseen tarvitaan myös tunnettuutta. Lommi ja Halme pohdiskelevat, että aloittelevien verkkokauppiaiden kannattaa panostaa markkinointiin varsinkin siinä tapauksessa, jos yrityksellä ei ole asiakaskuntaa jo olemassa. Putingin tapauksessa verkkokauppa saavutti suuren suosion ensi hetkistä alkaen, koska yrityksellä oli valmiiksi sitoutunut yleisö ja verkkokaupalle oli kysyntää. Markkinoinnin tärkeyden lisäksi paperitarvikkeiden ammattilaiset tuumivat, että menestyäkseen aloittelevan verkkokauppiaan kannattaa nähdä vaivaa erityisesti viihtyisän verkkokaupan, selkeiden tuotekuvien ja -kuvausten sekä kiinnostavan ja tarpeeksi laajan valikoiman eteen. Vilkas onnittelee ilahduttavaa lokakuun kuukauden kauppaa ja toivottaa menestystä verkkokaupan tulevaisuuteen!

Putinki Instagramissa
Putinki Facebookissa

Jaa sisältö