Kotimainen verkkokauppa pärjää suhteellisen hyvin lamassakin

Kotimaisen verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat 6,3 % vuonna 2014 verrattuna vuoteen 2013. Lisäksi neljä kertaa vuodessa laskettava verkkokauppaindeksi nousi ennätyslukemiin vuoden 2014 viimeisellä kvartaalilla, ja kasvoi 8 % vastoin kuluttajien ostovoiman voimakasta laskua. Myös joulu oli verkkokauppiaille ennätyksellisen hyvä. Jouluna kotimaisen verkkokaupan euromääräinen myynti oli 11 prosentin kasvussa, kun Kaupan liitto ennusti koko kaupan joulumyynnille 1,5 prosentin laskua.

– Kotimaisten verkkokauppiaiden huoli laman vaikutuksesta myös verkkokaupankäyntiin on aiheetonta. Kaikki mittarit osoittavat että verkkokauppa pärjää suhteellisen hyvin kotimaisen kaupan alan yleisestä taantumasta huolimatta, kertoo Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Eräs asia kotimaisen verkkokaupan suhteellisen hyvässä kasvussa on silti huolestuttavaa. Globaalin verkkokaupan on nimittäin ennustettu kasvavan vuonna 2014 jopa 22 % ja Euroopassakin 15 %, kun vastaava kasvuluku on Suomessa vain hieman yli 6 prosenttia.

Suomen matalaksi jääneestä kasvuluvusta voidaan tehdä useita tulkintoja.
– Verkkokauppa ei ole ollut kokonaan immuuni kotimaisen ostovoiman heikkenemiselle. Valtaosa kotimaisista verkkokaupoista myy palveluitaan ainoastaan Suomessa. Selvää on, että ne kotimaiset verkkokauppiaat jotka myyvät palveluitaan myös ulkomaille, ovat päässeet nauttimaan nopeammasta kasvusta kuin kotimaan myyntiin keskittyneet verkkokauppiaat, tulkitsee Korkiakoski.

Myös verkkokauppiaiden etua ajava Verkkoteollisuus ry on huolissaan kotimaisen verkkokaupankäynnin kasvusta suhteessa maailmalla tapahtuvaan verkkomyynnin kasvuun. Verkkokaupan on ennustettu vuonna 2014 kasvavan 3,5 kertaa nopeammin globaalisti ja Euroopassakin yli kaksi kertaa nopeammin kuin Suomessa.
– Verkkokaupassa kilpaillaan globaalissa raskaassa sarjassa, vaikka toimittaisiinkin vain kotimaassa. Verkkokauppabisnestä pitää tehdä kunnianhimoisella asenteella, riittävin panoksin ja valmiina ottamaan riskejä. Kokeilemaan on turha lähteä, vaan pitää pystyä tarjoamaan asiakkaille kilpailijoista erottuva asiakaskokemus. Kaupan alan ja julkisen sektorin pitää myös pystyä takaamaan paikallisesti kilpailukykyinen verotus- ja kustannustaso, kommentoi Verkkoteollisuus Ry:n puheenjohtaja Tuomo Luoma.

Verkkokauppaindeksi

Verkkokauppaindeksi Q4 2014

Tilauksen keskiarvo

Tilauksen keskiarvo Q4 2014

Tilauskertaindeksi

Tilauskertaindeksi Q4 2014

Myynnin arvoindeksi

Myynnin arvoindeksi Q4 2014

Ennuste Q1/2015

Verkkokauppaindeksin ennuste Q4 2014

Verkkokauppaindeksiä on laskettu vuodesta 2006 alkaen. Se julkaistaan neljä kertaa vuodessa, ja luvut perustuvat yli tuhannesta kotimaisesta verkkokaupasta sekä niiden tilauksista. Indeksin laskee Vilkas Group Oy.

Jaa sisältö