Etusivu » Vilkas Group Oy » Ajankohtaista » Kotimainen verkkokauppa palasi nopeasti kasvu-uralle

Kotimainen verkkokauppa palasi nopeasti kasvu-uralle

Verkkokauppaindeksi palasi nopeasti takaisin kasvu-uralleen ja kasvoi +14,13% vuoden 2013 kolmannella neljänneksellä verrattuna vuoden 2012 vastaavaan ajankohtaan.

"Vuoden toisen kvartaalin aikana tapahtunut indeksin yllättävä käänne laskuun (-0,06%) oli poikkeuksellinen kotimaisen verkkokaupan kehityksen kahdeksan seurantavuoden aikana. Lasku jäi onneksi yhden kvartaalin pituiseksi ja kotimainen verkkokauppa on jälleen palannut kasvu-uralle", kertoo huojentunut Markku Korkiakoski verkkokauppapalveluita tarjoavasta Vilkas Groupista.

Tämän vuoden toisen kvartaalin aikana tapahtunut nopea käänne huonompaan selittyy kuluttajien yhtäkkisestä kulutuskäyttäytymisen heikkenemisestä, jonka taustalla on ollut epävarmuus työpaikasta ja omasta taloudesta. Nyt kuluttajien luottamus näyttää palautuneen normaalille tasolle ja samalla myös verkkokaupankäynnin kehitys palasi normaaliin kasvu-uraan. Verkkokauppa-indeksi on kasvanut viimeisen kolmen vuoden aikana keskimäärin 13% eli ollaan jopa hieman keskiarvoa voimakkaammassa kasvussa. Nyt tuleva joulu tulee rikkomaan jälleen kaikki aikaisemmat ennätykset, mutta jokin silti vaivaa kaupan alaa.

Kuluttajien horjuvan luottamuksen lisäksi kaupan alaa rassaa kansainvälistynet verkkokauppa, joka kasvattaa panostuksiaan kiihtyvällä tahdilla myös Suomessa. Suosituimpien verkkokauppojen joukossa ei suomalaiset juhli. Kärkipaikat on jaettu pääasiassa ulkomaisten toimijoiden kesken. Kuluttajat eivät eroa ulkomaisen ja kotimaisen verkkokaupan välillä huomaa nyt, eikä tulevaisuudessakaan, eikä tarvitsekkaan. Tämän mahdollisuuden kun nyt myös suomalaiset verkkokauppiaat ymmärtäisivät. Kuluttajat ovat nimittäin samanlaisia ympäri maailman.

Googlen mukaan jopa 80-90% verkkokauppojen asiakkaista valuu ulkomaille

Googlen johtaja Matt Brittin kertoi Kauppa2014 -seminaarissa viime viikolla, että “Suomalaiset kuluttajat valitsevat Googlen mainoksissa 80-90% tapauksista kotimaisen verkkokaupan sijaan ulkomaisen verkkokaupan”. Kaupan liiton mittarit kertovat että ulkomaisten verkkokauppojen osuus kaupankäynnistä olisi vain 18%. Suomalaiset tilastot eivät näytä pysyvän enää mukana, eikä kauppakaan. Kotimainen kauppa joutuukin nyt kärsimään hitaudestaan. Toivottavasti tämä ei ole liian myöhäistä, sillä jopa 15 vuoden etumatkaa on vaikea kuroa kiinni. Hyvä uutinen Suomelle on, että nyt kaupan ala on vihdoin herännyt digitaaliseen todellisuuteen.

"Kaupan ala on vihdoinkin tunnistanut mahdollisuudet kasvattaa kaupankäyntiä ja ottaa haltuun uusia markkina-alueita, helposti yli rajojen, verkkokaupan avulla. Menestyksen avain kaupan alalla voikin löytyä yllättäen kansainvälistymisestä, sillä suomalaiset kauppiaat tunnetaan luotettavuudestaan ympäri maailman, esimerkiksi naapurissa Ruotsissa ja Venäjällä" pohtii Korkiakoski.

Verkkokauppaindeksi 2.10.2013

Verkkokauppaindeksiä on laskettu vuodesta 2006 alkaen. Mikä on Verkkokauppaindeksi?

Jaa sisältö