Etusivu » Vilkas Group Oy » Ajankohtaista » Kotimainen verkkokauppa oireilee globaalissa taloudessa

Kotimainen verkkokauppa oireilee globaalissa taloudessa

 Verkkokauppaindeksi laski yllättäen ja putosi 3% vuoden takaisesta. Kotimaisen verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat tosin 11%, mutta samaan aikaan euromääräinen kaupan arvo tippui 13%. Lisäksi keskimääräinen ostoskori tippui neljännen kerran peräkkäin ja oli nyt 103€. Lopputuloksena oli negatiivinen lopputulos, joka oli vasta toinen kerta verkkokauppaindeksin kahdeksan seurantavuoden aikana.

- Kauppa siirtyy nyt voimakkaasti verkkoon, mutta eurot ovat edelleen vaarassa valua ulkomaille. Verkkokaupat ovat globaali markkinapaikka, missä asiakkaat tekevät päätöksiä pääasiassa hinnan, valikoiman ja brändin perusteella. Kotimainen asiakas ei valitettevasti näinä taloudellisesti epävakaina aikoina ole kovin isänmaallinen. Kotimainen kauppa on nyt altavastaajana ja siitä ei ole syyttäminen pelkästään kauppiasta, kertoo Markku Korkiakoski verkkokauppapalveluita tarjoavasta Vilkas Groupista.

“Ensinnäkin kotimaisten verkkokauppojen korkea hintataso johtuu Suomen korkeasta kustannustasosta, sekä muita maita korkeammasta arvonlisäverosta. Toiseksi kotimaisten verkkokauppojen heikko valikoima johtuu kilpailun puutteesta, sekä Suomen maantieteellisestä sijainnista. Suomi on maantieteellisesti epäedullisessa asemassa ja se on synnyttänyt tänne pohjolaan pienen ja erikoiseen markkina-alueen, missä toimii globaalilla mittapuulla tehottomia arvoketjuja. Kolmanneksi kotimainen verkkokauppa ei osaa synnyttää brändejä. Kuinka moni ulkomainen asiakas ostaa suomalaisesta verkkokaupasta brändin takia?”, perustelee Korkiakoski verkkokauppiaiden hankalaa asemaa globaalissa taloudessa.

Pystyisimmekö Suomessa parempaan ja saisimmeko Suomeen synnytettyä verkkokauppoja, jotka haalisivat verkkokaupan avulla euroja kotimaahan ulkomaisilta asiakkailta? Mitä mahdollisuuksia kotimaisella verkkokaupalla olisi menestyä globaalissa kaupankäynnissä? “Uskon että etenkin kotimaisella erikoiskaupalla on mahdollisuuksia saavuttaa kansainvälistä menestystä. Etenkin sellaiset tuotteet ja palvelut, jotka syntyvät Suomessa omaavat hyvät lähtökohdat tarjota kilpailukykyistä palvelua ympäri maailman verkon kautta.” uskoo Korkiakoski. “Lisäksi tuo kolmen prosentin notkahdus voidaan helposti korjata markkinointiin panostamalla ja kehittämällä verkkokaupan myönteistä asiakaskokemusta. Lisäksi viime vuonna alkaneen verkkokauppabuumin tuloksia tullaan saamaan tänä vuonna, jos hommat tehdään kunnolla.” jatkaa Korkiakoski luottavaisena tulevaan kasvuun.

Verkkokauppaindeksi 2.4.2014

Tilauksen keskiarvo

 Tilauskertaindeksi 2.4.2014

Myynnin arvoindeksi 2.4.2014

Verkkokauppaindeksi, ennuste 2.4.2014

Jaa sisältö