Kotimainen verkkokauppa hiipui yllättävän nopeasti

Tuorein verkkokauppaindeksin kertoo kysynnän nopeasta muutoksesta toisen kvartaalin aikana. Verkkokauppaindeksi pysyi vaivoin juuri samalla tasolla verrattuna vuoden takaiseen (Q2/2012) eli 1207 pistettä. Jos verkkokaupoilla, eikä vähittäiskaupalla yleensäkään ollut helppo alkuvuosi, niin Q2 on ollut kauppiaille vieläkin synkempi. Verkkokauppaindeksin pysyminen samalla tasolla verrattuna vuoden takaiseen on poikkeuksellista seitsemän vuoden positiivisen kasvu-uran jälkeen. Lisäksi viimeisen kolmen vuoden aikana verkkokauppaindeksi on noussut keskimäärin +12%. Ja draamaa lisää, silllä neljän edellisen kvartaalin keskiarvo on ollut +17%. Nyt kasvua oli 0%.
 

Miksi indeksin kasvun taittuminen on tapahtunut näin nopeasti? Kaksi merkittävää tekijää täytyy nostaa esille. Ensinnäkin kuluttajien luottamus toisen kvartaalin aikana on täytynyt edelleen heikentyä voimakkaasti. Kävijämäärät laskivat verkkokaupoissa merkittävästi verrattuna ensimmäiseen kvartaaliin (-14%), mutta konversio pysyi edelleen samalla tasolla (3,33%). "Perinteisen kaupan tilastot eivät tätä ilmiötä vielä näe, mutta ennustan että tämä kuluttajien arka kulutuskäyttäytyminen johtaa siihen, että vähittäiskauppa tulee antamaan tänä vuonna vielä entistä kurjempia lukemia kaupan synkästä kehityksestä" sanoo Markku Korkiakoski Vilkas Groupista. Toinen erittäin huolestuttava asia, joka on jo nakertanut kotimaista verkkokauppaa jo pidempää, on ulkomaisten verkkokauppojen rantautuminen Suomeen määrätietoisella asenteella.  Esimerkiksi Zalando avasi Suomessa vuosi sitten ja ampaisi saman tien yhdeksi Suomen suosituimmaksi verkkokaupaksi. Samalla kotimainen verkkokauppa on suhtautunut kansainvälistymiseen arkaillen. "Zalandon, Amazonin, CDON yms myynti on 100% suoraan pois kotimaiselta tuotannolta. Ja päinvastoin eli jokainen euro, jonka saamme ulkomailta, kasvattaa tämän kansan kilpailykyä ja tuo hyvinvointia meille kaikille" maalailee Korkiakoski.

Globalisaatio vaikuttaa konkreettisesti kaikkiin kotimaisiin kauppiaisiin. Samaan aikaan Internet kiihdyttää globalisaatiota ja samalla kaupan alan murrosta. Tämähän ei ole suinkaan pelkästään kotimainen ilmiö. Sama ilmiöön törmäävät myös muut kauppiaat ja kansakunnat ympäri maailmaa. "Olen mielenkiinnolla seurannut esim. Malesian rynnistystä maailman verkkokauppaeliittiin, valtion vahvalla myötävaikutuksella. Miksi Suomi ei voisi olla tulevaisuudessa mukana tässä eliitissä? Kotimaisen kaupan menestys pitkällä juoksulla voi syntyä vain kansainvälistymisestä, erikoistumisesta, sekä hyvästä palvelusta - verkossa." jatkaa Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Uskomme, että kotimainen verkkokauppa toipuu laskusta yhtä nopeasti ja indeksi palaa taas tutulle kasvu-uralle. Vuoden kolmas kvartaali tulee olemaan verkkokaupoille vielä hankalaa aikaa, ennuste 1250 pistettä. Vuoden viimeinen kvartaali on perinteisesti verkkokaupan kulta-aikaa ja silloin uskomme, että verkkokaupat ovat jälleen selvällä kasvu-uralla. "Toivottavasti verkkokaupan kasvun veturina toimii kasvanut ulkomaankauppa, eikä kuluttajien piristynyt kulutuskäyttäytyminen" summaa Korkiakoski

Jaa sisältö