Etusivu » Vilkas Group Oy » Ajankohtaista » Joulukuun kuukauden kauppa: Confetti

Joulukuun kuukauden kauppa: Confetti

confettin verkkokauppa näyttöpäätteellä

“Juhlimisen ilo ei ole tänäkään vuonna kadonnut mihinkään, päin vastoin. Siihen iloon haluamme tarjota juuri oikeat välineet.” – Terhi Tuomela, Confetti Oy:n luova johtaja


Joulukuun kuukauden kaupaksi on valittu juhla- ja leivontatarvikkeiden erikoismyymälä Confetti, joka on varmasti jokaisen glitterpeukalon ja kakkutaikurin lempikauppa! Tämä verkkokauppa on lähes 15-vuotisen taipaleensa aikana kohonnut yli äyräidensä kuin hyvin onnistunut pullataikina, sillä yritys on kasvanut pienestä yhden leivontasetin verkkokaupasta menestyneeksi konseptiksi, jolla on tätä nykyä viisi eri verkkokauppaa ja kahdeksan myymälää ympäri Suomea!

 

Confettin verkkokaupan tarina

Eletään vuotta 2006. Terhi ja Petri Tuomela asuvat Yhdysvalloissa. Terhillä on haave: ikioma verkkokauppa! Terhiä vetävät puoleensa erityisesti leivontatarvikkeet, onhan hän taustaltaan ravintolakokki, eli alan ammattilainen. Asiaa tutkittuaan Terhille selviää, että vuosituhannen alussa leivontatarvikkeita sai Suomessa ostettua oikeastaan vain yhdestä verkkokaupasta, eli olemassa on markkinarako, josta voisi pujahtaa!

Markkinarakoon sujahtaminen lähti liikkeelle nopeasti. Terhi valitsi tietyn leivontatarvikkeiden setin tavarantoimittajalta, perusti Vilkas Suite -verkkokaupan ja raivasi kotinsa yhdestä huoneesta varaston. Verkkokauppa lehahti lentoon rytinällä, sillä ensimmäisenä päivänä verkkokauppaan tupsahti heti useampi tilaus. Tuon ensimmäisen päivän jälkeen onkin ollut vain yksi päivä, eräs jouluaatto, jolloin tilauksia ei ole tullut verkkokauppaan yhtäkään!

 

Vilkas vastaa myös vauhdilla kasvavan verkkokaupan tarpeisiin

“Kaikista positiivisin asia, minkä voi sanoa Vilkkaasta toimittajana on, että tuki on ollut todella hyvää. Aina on saanut apua, kun on laittanut viestiä.” – Petri Tuomela

Noin puoli vuotta Confettin verkkokauppa pyöri kotoa käsin, mutta kasvuvauhti oli niin huima, että lopulta oli pakko lähteä etsimään ensimmäistä liiketilaa. Vuodet vierivät ja lopulta yrityksen huima ja kiihtyvä kasvu alkoi asettaa haasteita myös verkkokauppatoimittajalle, sillä volyymien kasvaessa silloinen alusta alkoi suorituskyvyltään jäädä jälkeen yrityksen kasvavasta tarpeesta. Suorituskykyä haastava tilanne saatiin ratkaistua siirtymällä Vilkkaan tarjoamaan Enterprise-verkkokaupparatkaisuun, joka on vastannut yrityksen tarpeita hyvin. “Onneksi, sillä kauhistutti ajatus verkkokauppatoimittajan vaihtamisen työläydestä”, Terhi Tuomela toteaa. Vilkkaan Enterprise-kaupat räätälöidään aina kokonaan yrityksen tarpeita vastaavaksi. Lue lisää ratkaisusta täältä. Terhi ja Petri Tuomela ovat olleet tyytyväisiä myös uuden alustan käytettävyyteen ja Vilkkaan tukeen. “Kaikista positiivisin asia, minkä voi sanoa Vilkkaasta toimittajana on, että tuki on ollut todella hyvää. Aina on saanut apua, kun on laittanut viestiä”, Petri Tuomela summaa.

 

Sosiaalinen media ja innovatiiviset ratkaisut erityisenä osana markkinointia

“Juhlimisen ilo ei ole tänäkään vuonna kadonnut mihinkään, päin vastoin. Siihen iloon haluamme tarjota juuri oikeat välineet.” – Terhi Tuomela

Confetti luottaa markkinoinnissaan sekä innovatiivisiin ratkaisuihin että sosiaaliseen mediaan. Printtimainontaa yritys ei juurikaan tee, mutta sosiaalinen media on erityisen vahvassa asemassa markkinointistrategiassa. Yrityksen sosiaalisen median sisältöihin kuuluvat säännöllisesti erilaiset arvonnat ja kilpailut, ja toimivin alusta yrityksellä on ehdottomasti Instagram. “Julkaisemme myös säännöllisesti blogissa tekstejä liittyen resepteihin ja juhlien järjestämiseen esimerkiksi näin poikkeusaikana. Näiden lisäksi teemme jatkuvasti työtä verkkokaupan hakukoneoptimoinnin parissa, ja meiltä lähtee uutiskirje ainakin kerran viikossa  – nyt joulun alla jopa kaksi kertaa,” Terhi Tuomela iloitsee.

Eräs Confettin erikoisuuksista on uusien tuotteiden testauttaminen asiakkailla, josta on asiakkaiden keskuudessa tullut hurjan suosittua. “Emme vaadi asiakkailta mitään muuta kuin palautetta tuotteista. Hakemuksia tulee jokaisella kerralla satoja, vaikka emme pysty ottamaan testaajiksi kuin noin kymmenen kerralla.” Tuotetestaajien palaute on yritykselle todella arvokasta, sillä sen perusteella tehdään päätös, otetaanko tuote valikoimaan vai ei. “Haluamme tarjota verkkokaupassamme vain laadukkaita, tarpeellisia tuotteita,” Terhi Tuomela selittää.

Myös Confettin liiketoiminta on verkkokauppa-alalle tyypillisesti kasvanut kuluneen vuoden aikana. “Juhlimisen ilo ei ole tänäkään vuonna kadonnut mihinkään, päin vastoin. Siihen iloon haluamme tarjota juuri oikeat välineet”, Terhi Tuomela selittää. Joulunalusaika on yritykselle toimialan vuoksi erityisen kiireistä. Sesonki alkaa kuitenkin yleisesti jo aikaisin syksyllä, sillä asiakkaat haluavat tilata tarvikkeet jouluvalmisteluihinsa hyvissä ajoin. “Piparimuotteja menee ennen joulua ihan valtavasti, ja itse asiassa näin laajaa valikoimaa erilaisia piparimuotteja ei saa mistään muualta kuin meiltä,” Terhi Tuomela hymyilee.

 

Kaupankäynnin tulevaisuus verkkokaupassa, kivijalkaa unohtamatta

“Verkkokauppa tulee yhä vain kasvamaan ja se on tärkeä osa liiketoimintaa. Confetti ei silti ole hylkäämässä kivijalkakauppaa, vaan panokset ladataan molempiin.” – Petri Tuomela

Petri Tuomela näkee tulevaisuudessa kaupankäynnin keskittyvän enenevässä määrin verkkokauppaan, kivijalkaa kuitenkaan unohtamatta. “Verkkokauppa tulee yhä vain kasvamaan ja se on tärkeä osa liiketoimintaa. Confetti ei silti ole hylkäämässä kivijalkakauppaa, vaan panokset ladataan molempiin”, Petri Tuomela pohdiskelee. “Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, millä tavalla esimerkiksi Amazonin mahdollinen rantautuminen Suomeen vaikuttaa kotimaiseen verkkokauppaan”, Petri jatkaa.

Verkkokauppakonkareilla on myös tarjota loistavia vinkkejä aloitteleville verkkokauppiaille. Terhi Tuomela neuvoo, että kannattaa aluksi listata sekä kaikki potentiaaliset verkkokauppatoimittajat että ne toiminnallisuudet, jotka omasta verkkokaupastaan haluaisi löytyvän. Vasta sen jälkeen kannattaa alkaa käydä läpi markkinoita ja vertailla listaukseen niitä ominaisuuksia, joita kukin toimittaja tarjoaa. Kannattaa myös pitää mielessä pystyykö valitsemasi verkkokauppa-alusta vastaamaan tarpeisiisi sittenkin, jos verkkokauppa alkaakin yllättäen kasvamaan, sillä vaihtaminen olisi luultavasti todella vaivalloista. Toisena vinkkinä Terhi suosittelee, että verkkokaupan ulkoasuun kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. “Kannattaa esimerkiksi harkita ammattilaisen palkkaamista ulkoasun suunnitteluun. Kotikutoisuus ei ole luotettavaa ja luotettavuus auttaa asiakaskunnan kasvattamisessa” Terhi Tuomela täsmentää.

 

 

 

 

Jaa sisältö