Joulu siivitti verkkokauppaindeksin uuteen ennätykseen

Verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat joulukuussa 50 prosenttia normaalista

Vuoden viimeinen neljännes on verkkokauppojen kulta-aikaa vilkkaan joulumyynnin ansiosta. Myös tänä jouluna verkkokaupan kasvuodotukset täyttyivät hienosti; verkkokauppaindeksi nousi uuteen ennätykseensä 1068 pisteeseen. Indeksin kasvun takana on tilausten lisääntyminen; verkkokauppoihin tuli peräti 24 prosenttia enemmän tilauksia kuin edellisen neljänneksen aikana.

- Tilastomme mukaan verkkokauppias sai joulukuussa 50 prosenttia enemmän tilauksia kuin normaalina kuukautena, kertoo verkkokauppaindeksiä laskevan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Verkkokauppaliiketoiminta kasvaa edelleen selkeästi nopeammin kuin perinteinen kaupankäynti.

- Toisaalta kasvu on selkeästi hidastumassa niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Jos indeksiä verrataan edelliseen vuoden eli vuoden 2009 viimeiseen neljännekseen, verkkokauppa on kasvanut vuodessa vain noin 6prosenttia, kun aikaisempina vuosina vastaavat luvut ovat olleet 10 - 20 prosenttia, Korkiakoski summaa.

- Joulukaupan tuoman piikin jälkeen verkkokauppaindeksi tulee laskemaan vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana noin viisi prosenttia 1015 pisteeseen. Korkiakosken mukaan indeksin kasvun taittumisen takana on kiristyvä kilpailu verkossa. Ulkomaiset verkkokaupat haastavat etenkin kotimaista erikoistavarakauppaa.

- Vuoden 2011 aikana kotimainen verkkokauppa tekee ulkomaisille verkkokaupoille vastaiskun, jossa ovat mukana maanjohtavat vähittäiskaupat, Korkiakoski ennustaa.

Verkkokauppaindeksiä on laskettu vuodesta 2006 alkaen. Se julkaistaan neljä kertaa vuodessa, ja luvut perustuvat kolmasosaan kotimaisesta verkkokaupasta sekä niiden tilauksista. Indeksin laskee Vilkas Group Oy, joka on Suomen suosituimman verkkokauppapalvelun toimittaja. Joka kolmas suomalainen verkkokauppa on Vilkas Groupin palvelulla toteutettu.

Verkkokauppaindeksi 10.1.2011

Myynnin arvoindeksi

Tilauskertaindeksi

Tilauksen keskiarvo

Verkkokauppaindeksin ennuste vuoden 2010 viimeiselle neljännekselle

Vilkas Group julkaisee neljästi vuodessa verkkokauppaindeksin, joka kuvaa verkkokaupankäynnin kehitystä Suomessa. Verkkokauppaindeksin tausta-aineisto kerätään Vilkas Groupin asiakkaiden verkkokaupoista vuoden 2006 alusta alkaen.

Tarkasteltavia asioita ovat verkkokaupan myynnin muutos (eurot), myyntikertojen muutos (tehtyjen tilausten määrä) sekä keskimääräisen tilauksen arvo. Tietoturvasyistä verkkokauppaindeksissä ei kerätä yksittäisten kauppojen tietoja. Verkkokauppaindeksissä on huomioitu Vilkas Groupin asiakaskunnan kasvu, eli verkkokauppamäärien muutoksilla ei ole vaikutusta verkkokauppaindeksin tulokseen.

Jaa sisältö