Etusivu » Vilkas Group Oy » Ajankohtaista » Huhtikuun kuukauden kauppa: Suklaapuoti

Huhtikuun kuukauden kauppa: Suklaapuoti

Suklaapuodin verkkokauppa on kuukauden kaupoista heittämällä nuorin. Suklaapuoti on ollut siskosten Hanne Tuori-Kalliokosken ja Ulla Tuorin omistuksessa jo kymmenen vuotta ja Tampereen Tallipihan tunnelmallisessa pihapiirissä yhteensä 20 vuotta, mutta verkkokauppa on vasta muutaman päivän ikäinen.

“Jo vuosikausia asiakkaamme ovat toivoneet, että Suklaapuodilla olisi verkkokauppa. Asiakkaita on ympäri Suomen, ja varsinkin Suklaapuodin Facebook-julkaisujen yhteydessä verkkokauppaa on usein kyselty. Olimme jo ennenkin useaan otteeseen harkinneet verkkokaupan avaamista mutta aina lykänneet sitä tilan ja resurssien vähyyden vuoksi. Nyt tämä koronatilanne vähän pakotti meidät toimimaan”, Tuori-Kalliokoski kertoo.

Asiakkaat löysivät uuden kanavan helposti

“Asiakkaat löysivät verkkokaupan hämmentävän nopeasti. Avasimme verkkokaupan pari kolme päivää sitten, ja siinä ajassa tilauksia on tullut jo parisataa. Kiirettä siis pitää!” Tuori-Kalliokoski hämmästelee.

Asiakaskuntaa Suklaapuodilla oli jo ennestään eikä olekaan ihme, että myös verkkokauppa vetää. Puodin herkullisia ja makuhermojen lisäksi myös silmiä hiveleviä tuotteita on vaikea vastustaa. Tavarantoimittajia yrityksellä on noin 40. Suurin osa tuotteista tulee Ruotsista ja Belgiasta. Myytävät tuotteet valitaan huolella ja ne ovatkin suklaan parhaimmistoa.

Verkkokauppa auki nopealla aikataululla – ilman aiempaa kokemusta

Suklaapuodin siskoksilla ja muulla puodin henkilökunnalla ei ollut ennestään mitään osaamista verkkokaupan pyörittämisestä. Silti verkkokauppa saatiin pystyyn lyhyellä aikataululla oman väen voimin

“Rakensimme verkkokaupan itse Vilkas Now -alustalle. Toteutimme kaiken mahdollisimman yksinkertaisesti ja helposti. Ohjeisiin ei tässä lasten etäkoulun ja muiden poikkeustilan tuomien muutosten keskellä ole ehtinyt perehtyä, mutta silti alusta on tuntunut melko helpolta.”

Joistain tuotteista Suklaapuodilla oli valmiiksi tavarantoimittajien kuvia jo olemassa. Loput tuotekuvista otti nopealla aikataululla yksi yrityksen työntekijöistä. “Kuvat eivät ole syvättyjä, vaan niissä näkyy Tallipihan Suklaapuotia taustalla. Näin saimme fyysisen puodin fiilistä tuotua myös verkkokauppaan.” 

Kaikissa kanavissa rennolla otteella

Sosiaalisessa mediassa Suklaapuoti toimii Facebookissa ja Instagramissa, ja onkin saavuttanut siellä aktiivisen seuraajakunnan. Some-viestinnän Suklaapuoti tekee rennolla ja hauskalla otteella, ja sama tyyli haluttiin tuoda myös verkkokauppaan. Tyyli on totta kai syntynyt jo kivijalkakaupan puolella. 

“Tavoitteenamme on, että yksikään asiakas ei lähtisi puodista huonolla tai edes neutraalilla mielellä vaan “olipa kiva” -fiiliksellä”, Tuori-Kalliokoski kertoo. “Pyrimme aistimaan asiakkaan mielentilan ja vastaamaan siihen sopivalla tavalla. Usein asiakaskohtaamisista tuleekin kunnon juttutuokioita. Samaa hyvää fiilistä pidetään yllä myös työntekijöiden välillä, ja se varmasti välittyy myös asiakkaille.”

Tuoreet verkkokauppiaat vinkkaavatkin, että verkkokaupasta kannattaa tehdä oman näköisensä: “Ole myös verkkokaupassa oma itsesi ja tuo sinne yrityksen omaa, uniikkia fiilistä.”

Jaa sisältö