Etusivu » Vilkas Group Oy » Ajankohtaista » Heinäkuun kuukauden kauppa: Hidastaja Art

Heinäkuun kuukauden kauppa: Hidastaja Art

Heinäkuun kuukauden kauppa Vilkas Hidastaja Art

 

Heinäkuun kuukauden kauppa on pieni korualan yritys nimeltään Hidastaja Art! Hidastaja Artin vanerikorujen tarina alkaa suomalaisesta metsästä, jossa kasvaa ja kukoistaa korujen materiaalina käytettävä koivu. Yrityksen kotipesä sijaitsee puolestaan pääkaupunkiseudulla, sillä korut suunnitellaan Vantaalla ja korujen vaneriosat saavat muotonsa Helsingissä. Yrityksen takana puuhailee yrittäjä Heli Luokkamäki, jonka tie pienyrittäjäksi voidaan jäljittää pitkälle Luokkamäen taustoihin; luovana ihmisenä Luokkamäki on pitkään maalannut ja tehnyt käsillään asioita.

Hidastaja Artin tuotteet syntyvät yhdistelemällä hippunen luontoa ja inspiraatiota ja vaivaamalla niitä rohkeudella kokeilla mitä erilaisempia ideoita. Vanerikorujen tekijöitä on Suomessa paljon, mutta Hidastaja Artin korut ovat virkistävä poikkeus. “Korut erottuvat muista, sillä tyylini on omaperäinen ja koruissani on asennetta”, Luokkamäki kertoo.

 

Selkeä visio verkkokaupan ulkoasusta

 

Hidastaja Artin Vilkas Now -verkkokauppa täyttää kesän lopussa vuoden. Verkkokaupan perustaminen oli Luokkamäelle pitkäaikainen haave, jonka idearikas yrittäjä päätti rohkeasti toteuttaa elokuussa 2019. Verkkokaupan perustamista oli jarruttanut huoli, että yrittäjää miellyttävän kaupan toteuttaminen olisi teknisesti vaikeaa. Kynnys madaltui kuitenkin huomattavasti, kun Luokkamäki löysi Vilkkaan verkkokauppa-alustan ja huomasi, että verkkokaupan perustaminen olikin todella helppoa, kun kaikki oli valmiina ja ohjeet olivat helposti saatavilla.

Verkkokaupan ensimmäinen vuosi on ehtinyt nähdä verkkokaupassa monenlaista muutosta ja myllerrystä. Alkuun verkkokaupan tuotteet olivat paperituotteita, mutta nykyään kauppa keskittyy pääasiallisesti ihastuttaviin vanerikoruihin. Luokkamäki valottaa, että verkkokaupan ulkoasu on valittu huolellisesti, sillä kaupan ulkoasuun hän halusi tuoda selkeyttä ja puhdaslinjaisuutta. Koska tuotteet itsessään ovat värikkäitä ja räiskyviä, hillitty ja vaalea pohja tuo tuotteiden parhaan puolet esiin.

 

Yhteisöllistä verkkokauppaa

 

Kuten lukuisten muidenkin yrittäjien, Hidastaja Artin kevät on vierähtänyt verkkokaupassa. “Onneksi on verkkokauppa”, Luokkamäki huokaisee. Verkkokauppa on ollut taakse jääneen kevään aikana monelle käsityöyrittäjälle ainoa myyntikanava, sillä kaikki kasvokkain tapahtuvat myyntitapahtumat on pandemian jyllätessä peruttu. Luokkamäki kokee myös sosiaalisen median kanavat merkittävänä osana nykypäivän kaupankäyntiä ja mainitsee erityisesti Instagramin, jossa Hidasta Art on vahvimmin esillä. Instagram on Luokkamäelle tärkeä kanava myös asiakaspalvelun ja markkinoinnin kannalta, sillä huomattava osa yrityksen asiakaspalveluun liittyvistä kysymyksistä tulee Instagramin eikä esimerkiksi verkkokaupasta löytyvän sähköpostiosoitteen kautta. Tämän lisäksi Luokkamäki panostaa markkinointiin sosiaalisessa mediassa.

Sairaalloinen kevät on lisännyt yhteisöllisyyttä myös monien yrittäjien keskuudessa, kun tapahtumia on siirretty verkkoon. Luokkamäki huomauttaa, että verkkotapahtumien saavutettavuus myös on perinteisiä messuja parempi, koska paikalle pääseminen ei ole sijainnista riippuvainen. Esimerkiksi Kässämessut netissä -tapahtumaan osallistui huikeat 50 000 messuvierasta! Luokkamäki iloitsee, että osallistuminen Kässämessuille oli myynnin kannalta erittäin positiivinen kokemus ja kiittelee messujen taustalla työskentelevää joukkoa käsityöalan yrittäjiä. Luokkamäki pohdiskelee, että kulunut kevät on lisännyt pienyrittäjien keskuudessa yhteisöllisyyttä, sillä esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa yrittäjät nostavat esille ja esittelevät kanssayrittäjiä aiempaa enemmän.

 

Rohkeasti avaamaan verkkokauppaa

 

Luokkamäki rohkaisee yrittäjiä hyödyntämään verkkokaupan mahdollisuuksia. “Itsellänikin oli alussa pelko siitä, että se olisi hankalaa, mutta ei se ollutkaan”, Luokkamäki vakuuttaa. Vilkkaan asiakaspalvelusta saa Luokkamäen mukaan aina nopeasti apua, vaikka verkkokauppa-alustaa oli helppo käyttää ilman asiakaspalvelun apuakin. Jos jokin pulma kuitenkin ilmeni, apu oli nopeasti saatavilla, Luokkamäki muistelee. “Rohkeutta vaan”, kekseliäs yrittäjä tiivistää.

Verkkokaupan tulevaisuuteen Luokkamäki suhtautuu toiveikkaasti. “Olen nopea innovoimaan asioita, jos joku idea tulee niin kokeilen ja toteutan sen”, Luokkamäki virnistää. Jäämme innolla odottamaan, minkälainen polku Hidasta Artille tulevaisuudessa avautuu!

Jaa sisältö