Geoblokkaus EU:ssa: mitä Vilkas-verkkokauppiaan tulisi tietää?

Vilkas-verkkokaupalla kaupanteko ulkomaille on helppoa. Kansainvälinen kauppa onkin yhä kiinnostavampaa myös pienille ja keskisuurille kaupoille. Ulkomaille myymällä saat laajennettua markkinoitasi ja kasvatettua kauppaa.

Moni verkkokauppias ei halua toimittaa kaikkialle ja onkin joulukuun 2018 alkuun asti turvautunut geoblokkaukseen. Geoblokkauksella voi esimerkiksi estää tietyissä maissa internetiä käyttävien asiakkaiden pääsyn kauppaan kokonaan tai estää tiettyjen maiden laittamisen toimitusosoitteeksi. Jotkut kauppiaat ovat näyttäneet eri hintaa eri maassa kaupassa vieraileville.

15 % eurooppalaisista tekee ostoksia verkkokaupoissa, jotka sijaitsevat eri EU-maassa kuin ostaja itse. Euroopan unioni toivoo tämän määrän nousevan ja onkin sitoutunut rajattomaan, vapaaseen verkkokaupankäyntiin Euroopassa. 3.12.2018 alkaen EU esti geoblokkauksen ja siihen liittyvät käytännöt. Tämän toivotaan estävän syrjintä verkkokaupankäynnissä asiakkaan kansalaisuuden, asuinpaikan tai yrityksen sijainnin perusteella.

Olemme kirjoittaneet laajemman artikkelin aiheesta, jonka löydät Vilkkaan Myyverkossa-blogista

Blogin aiheina mm.

  • Keihin uudet säädökset vaikuttavat?
  • Mitä verkkokauppiaan täytyy ottaa huomioon?
  • Mitä toimia kauppiaan tulee tehdä?
  • Salli kaikkien EU-maiden käyttäminen laskutus- ja toimitusosoitteissa
  • Pro-kauppias: määritä toimitusmaat
  • Muut kuin Pro-kauppiaat: nimeä toimitustapasi oikein
  • Määritä halutessasi Nouto toimitustavaksi
  • Selitä toimitustapojen rajoitteet asiakkaalle
  • Kysymyksiä ja vastauksia

Lue lisää >>

Jaa sisältö