Etusivu » Vilkas Group Oy » Ajankohtaista » Elokuun kuukauden kauppa: Mariseva

Elokuun kuukauden kauppa: Mariseva

Mariseva kuukauden kauppa tietokoneen ruudulla

Elokuun kuukauden kauppa on koirien ulkoilutarvikkeita käsityönä valmistava Mariseva. Marisevan valikoimiin kuuluvat tällä hetkellä pannat ja hihnat ihmisen parhaalle ystävälle. Yrityksen takana hääräilee yrittäjä Mari-Liis Veskus, joka työskentelee yrityksensä lisäksi osan viikosta asiakaspalvelutehtävissä.

Marisevan kaunis ja selkeä verkkokauppa, kuten yrityskin, näki päivänvalon vasta muutamia kuukausia sitten. Vuoden alussa Veskus perusti tuotteilleen verkkosivut ja otti tilauksia vastaan sähköpostitse. Yrittäjä koki tilausprosessin kuitenkin hankalaksi ja lähti vertailemaan erilaisia verkkokaupparatkaisuja. Veskus tarkasteli useampia alustoja ja kokeili testikauppoja, mutta ainoastaan Vilkkaan verkkokauppa-alusta tuntui hyvältä ja toimi, kuten Veskus halusi. Erityisesti Veskus tykästyi Vilkas Now -kaupassa monipuoliseen ulkoasuun, tilausprosessiin sekä verkkokaupan muokkausmahdollisuuksiin.

 

Verkkokauppaan panostaminen kannattaa

Verkkokaupan perustamisessa Veskus kokee, että isoin projekti oli juurikin ulkoasun saaminen näyttäväksi ja tuotteiden suuresta lukumäärästä johtuen tuotteiden lisääminen kauppaan. “Tuotevaihtoehtoja ei ole kaupassani valtavasti, mutta koska tuotteita on monia eri kokoja, vei niiden lisääminen kauppaan aikaa”, Veskus toteaa. Verkkokauppaan panostaminen kuitenkin kannatti. “Heti, kun sain kaupan valmiiksi, alkoi tilauksia tulla”, tuore verkkokauppias iloitsee.

Verkkokaupan ylläpitoa Veskus ei pidä hankalana. Vaikka tuotteiden lisääminen kauppaan vaatii yrittäjän kiireisestä aikataulusta oman osansa, auttaa helppokäyttöinen alusta työtä huomattavasti. “Voisi olla paljon hankalampaakin”, Veskus virnistää.

Verkkokaupan markkinointia Veskus toteuttaa lähinnä sosiaalisessa mediassa ja enimmäkseen Instagramissa, jossa pyrkimys on olla aktiivinen. Tämän lisäksi yrittäjä hyödyntää ajoittain myös Facebookin mainostyökalua. Sosiaalisessa mediassa Veskus kokee hankalana yleisön kansainvälisyyden, koska haluaisi puhutella sekä suomen- että englanninkielisiä potentiaalisia asiakkaita. “Se on tasapainottelua kahden kielen välillä”, Veskus pohdiskelee. Somen välityksellä yrittäjä saa usein kysymyksiä tuotteista ja esimerkiksi oman nelijalkaisen ystävän mittaamisesta. “Pyrin olemaan aktiivinen ja vastaamaan sosiaalisessa mediassa kysymyksiin, josta olen saanut positiivista palautetta. Tulee aina tosi hyvä fiilis, kun saa autettua asiakkaita”, Veskus hymyilee.

 

Yrittäjäksi kesken maailmanlaajuisen pandemian

Yrittäjäksi ryhtyminen kesken maailmanlaajuisen pandemian oli luonnollisesti yrittäjästä pelottavaa. “Minulla ei toki ole vertailukohtaa, koska perustin verkkokaupan maaliskuussa, mutta yllättävän paljon on tullut tilauksia, vaikka aluksi pelottikin”, Veskus muistelee. Tulevaisuudessa yrittäjä haluaisi tietysti yrityksensä kasvavan, ja koko ajan on käynnissä uusien tuotteiden suunnitteluprosessi. Aloittelevalle verkkokauppiaalle Veskus tarjoaa kannustavia sanoja:

“Harjoitusta vaan. Kyllä verkkokauppaan pääsee sisälle, jos jaksaa nähdä vaivaa. Koko ajan oppii uutta ja pikkuhiljaa mennään eteenpäin.”

Jaa sisältö