Etusivu » Tuki » Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes

Kunnollinen hakukonenäkyvyys on otettu yhdeksi tärkeimmäksi tavoitteeksi verkkokaupan kehityksessä, ja asiakkaidemme kauppojen onkin todettu pääsevän hakutulosten kärkipaikoille kohtuullisella työmäärällä. Yleisimmät tarvittavat tekniset toimenpiteet hakukoneoptimointiin on automatisoitu. Tässä esittelemme tärkeimmät keinot, joilla voit parantaa kauppasi näkyvyyttä hakukoneissa.

Tekniset ratkaisut hakukoneoptimointia varten

Mitä ePages-järjestelmä tarjoaa valmiina hakukoneoptimointia varten:

SEO-ystavällinen hierarkia Kyllä XML-sivukartta Kyllä
Meta "keywords" ja "description" Kyllä HTML-sivukartta Kyllä
Canonical-urlit Kyllä Tuotearviointien mikrodata Kyllä
Selkokieliset urlit hakukoneille Kyllä Sosiaalisen median liitynnät Kyllä
Muokattava title-tägi Kyllä Hakukoneoptimoinnin apulainen Kyllä
Alt-tägit tuotekuviin automaattisesti Kyllä Verkkokaupan tilastot Google Analyticsiin Kyllä

Mitkä asiat vaikuttavat verkkokaupan hakukonenäkyvyyteen?

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä ja huolellinen suunnittelu hakukoneoptimointiin on tärkeää.

Kaupan domain-osoite

Jos olet vasta perustamassa verkkokauppaa, kannattaa miettiä domainin valintaa myös hakukonenäkyvyyden kantilta.

  • Domainin yleisesti ottaen kannattaa olla lyhyt, helposti kirjoitettava ja sanottava sekä muistettava. Hakukoneet painottavat helppoutta ja käytettävyyttä, joten helpompi osoite nähdään parempana hakukoneille.
  • Domainissa ei kannata olla erikoismerkkejä (eikä ääkkösiä)
  • Viime vuosina Google on vähentänyt hakusanoja sisältävien domainien merkitystä näkyvyydessä. Hakusana domain nimessä voi silti olla hyödynen, mutta domainin ei kannata olla pitkä ja sisältää useita hakusanoja.
  • Vältä tuntemattomia domainin päätteitä (TLD), kuten .biz .zyx .best jne.. Hanki mieluummin tunnettu .fi- tai vaikka .com-domain.

Verkkokauppa tekee tuotteille ja tuoteryhmille selkokieliset URLit näiden nimistä. Halutessasi voit muuttaa näitä sivukohtaisesti. Kaupan luomassa XML-sivukartassa käytetään sivujen lyhyitä urleja, jolloin Google indeksoi nämä. Sivujen html-koodiin tehdään myös canonical url -linkitys lyhyeen urliin.

Selkokielinen URL tuotesivulle

Title-tägi

Title, eli selainikkunan ylälaidassa näkyvä sivuotsikko, vaikuttaa paljon hakutuloksiin. Kaupan etusivun title muodostuu WWW-sivuston nimestä ja sloganista, jotka tallennetaan Asetukset > Yleiset asetukset -sivulla. Lisää näihin kenttiin (erityisesti sloganiin) tekstiä, joka sisältää mahdollisia hakusanoja.

Alasivuilla titleen tulee tuotteen/tuoteryhmän nimi sekä kaupan nimi. Voit muokata titlen sivukohtaisesti halutessasi:

Tuotesivun title-tagin määritys

Pidä sivuotsikko kohtuullisen lyhyenä, yläraja Googlessa titlelle on 65 merkkiä ja sen jälkeen tulevia sanoja ei huomioida.

Älä tee titleen erikoismerkeistä kehitettyjä kuvioita, vaan käytä pelkästään tekstiä.

Meta description- ja keywords-tägit

Meta description -tägi tulee Googlen tuloksissa linkin alle kahden rivin mittaiseksi esittelytekstiksi. Verkkokauppa tekee meta description -tägin automaattisesti tuotteen tai tuoteryhmän lyhyestä kuvauksesta.

Kirjoita tuoteryhmille ja tuotteille lyhyet ja ytimekkäät kuvaustekstit, jotka toimivat sekä kaupan selaajille että Googlessa tuotteita hakeville.

Kaupan etusivun meta description -tägin voit luoda Sisältö/Tuoteryhmät > Lomakenäkymä > Yleinen -sivulla Yhteenveto hakukoneita varten -kenttään:

Meta description ja keywords tagit

Haun avainsanat (Meta keywords) on toinen html-koodiin luotava tägi, joka muodostetaan tuotteille ja tuoteryhmille syötetyistä haun avainsanoista. Google ei ota näitä huomioon hakukonenäkyvyydessä, mutta näillä voi parantaa sivun näkyvyyttä kaupan sisäisessä haussa. Hakukonenäkyvyyden kannalta nämä voi jättää tyhjäksi.

XML-sivukartan lähettäminen eli Google-rekisteröinti

Lähetä Googlelle tieto uudesta verkkokaupasta Markkinointi > Hakukoneoptimointi > XML-sivukartta -sivulla klikkaamalla Lähetä XML-sivukartta -painiketta. Tämä pitää tehdä vain kerran ja voit tehdä sen heti, kun kauppa on avattu yleisölle.

Ota käyttöön myös seuraavat Googlen palvelut

 

Laadukas sisältö parantaa hakukonenäkyvyyttä

Tärkeä tekijä hakukoneoptimoinnissa on tietysti sisältö. Google on pääasiassa tekstipohjainen haku, joka etsii sanoja, jotka löytyvät sivuilla olevista teksteistä. Kun tekstiä on enemmän sivuilla, näkyy se käytännössä paremmin hakukoneissa. Kun sivusto sisältää laadukasta, relevanttia ja mielenkiintoista sisältöä, tulee sinne luonnostaan ajan saatossa paljon kävijöitä, ja tämä kasvattaa hakukonenäkyvyyttä ennestään.

Sisällön tuottaminen hakukoneoptimoinnissa

Kirjoita tuotteille ja tuoteryhmille niitä kuvaavat kuvaustekstit. Mieti, millaisia hakusanoja tuotteen potentiaaliset ostajat voisivat käyttää ja yritä sisällyttää näitä sivun sisältöön.

 

Linkit

Linkit muilta sivustoilta kauppaasi parantavat hakukoneiden arvostusta. Mitä enemmän kauppaasi linkitetään muilta sivuilta sitä parempi. Blogit, keskustelupalstat ja alaasi käsittelevät sivustot ovat hyviä paikkoja linkeille, yritä saada kauppasi linkkejä näihin.

Myös linkit kaupasta ulospäin ovat joissain määrin hyviä. Esimerkiksi linkit myymiesi tuotteiden valmistajien sivuille yms. ovat hyviä. Muista asettaa ulospäin menevät linkit kuitenkin avautumaan uuteen ikkunaan.

 

Vältä näitä

  • Älä käytä samoja kuvaustekstejä eri tuotteilla - Jos monella sivulla on samaa sisältöä, ne kilpailevat hakukonenäkyvyydestä keskenään. Samoin, jos käytät tuotteen valmistajan tarjoamaa kuvaustekstiä, se todennäköisesti löytyy monelta muultakin sivulta ja kilpailet näiden sivujen kanssa hakukonenäkyvyydestä. Kirjoita siis itse jokaiselle sivulle oma teksti tai vähintäänkin muokkaa valmistaman tarjoamaa kuvaustekstiä.
  • Älä tarjoa sivun sisältöön kuulumattomia hakusanoja - Eli älä laita title-tagiin "Lady Gaga", jos sivu kertoo lastenvaatteista. Tämän vaikutus kääntyy negativiseksi.

  • Älä yritä huijata hakukoneita laittamalla "näkymätöntä" tekstiä - Älä laita hakusanoja samalla värillä kuin taustaväri tai erittäin pienellä fonttikoolla. Myös nämä yritykset tunnistetaan.
  • Älä kirjoita isoa hakusanalistaa sivun tekstiin vaan käytä kokonaisia oikeita lauseita.

 

Kiinnitä huomiota html-koodiin

Vaikka verkkokaupan käyttäminen ei vaadi html-kielen osaamista, on kuitenkin hyvä kiinnittää huomiota siihen, minkälaista koodia tekstieditorilla luodut artikkelit tuottavat. Jos muotoilet tekstiä paljon, saattaa tekstieditori luoda tarpeettoman paljon html-koodia. Pyri välttämään tekstin muotoilua tekstieditorilla ja käytä sen sijaan oletusfontteja, jotka määritellään “Ulkoasu”-osiossa. Erityisesti wordista copy-pastella lisätty teksti voi luoda tarpeettoman paljon erilaisia html-tageja. Html-koodin suuri määrä suhteessa itse tekstiin heikentää sivun hakukoneoptimointia.

Kun teet tekstisivulle otsikkoja, käytä myös muotoilussa otsikkovalintaa ja määritä otsikot haluamiksesi “Ulkoasu”-osiossa. Tällöin otsikot luodaan h1-, h2- ja h3-tägien sisään. Otsikko-tägien sisään kirjoitetut otsikot löytyvät myös hakukoneissa tavallista tekstiä paremmin, eli otsikoihin kannattaa erityisesti lisätä potentiaalisia hakusanoja.

Jos kopioit tekstiä muilta sivuilta tai Word-dokumentista, voit liittää tekstin ilman muotoilua näppäinyhdistelmällä ctr + shift + V.

Jaa sisältö