Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes

Kunnollinen hakukonenäkyvyys on otettu yhdeksi tärkeimmäksi tavoitteeksi verkkokaupan kehityksessä ja asiakkaidemme kauppojen onkin todettu pääsevän hakutulosten kärkipaikoille kohtuullisella työmäärällä. Yleisimmät tarvittavat tekniset toimenpiteet hakukoneoptimointiin on automatisoitu. Tässä esittelemme tärkeimmät keinot, joilla voit parantaa kauppasi näkyvyyttä hakukoneissa.

Tekniset ratkaisut hakukoneoptimointia varten

Mitä ePages tarjoaa valmiina hakukoneoptimointia varten:

SEO-ystavällinen hierarkia Kyllä XML-sivukartta Kyllä
Meta "keywords" ja "description" Kyllä HTML-sivukartta Kyllä
Canonical-urlit Kyllä Tuotearviointien mikrodata Kyllä
Selkokieliset urlit hakukoneille Kyllä Sosiaalisen median liitynnät Kyllä
Muokattava title-tagi Kyllä Hakukoneoptimoinnin apulainen Kyllä
Alt-tagit tuotekuviin automaattisesti Kyllä Verkkokaupan tilastot Google Analyticsiin Kyllä

Mitkä asiat vaikuttavat verkkokaupan hakukonenäkyvyyteen?

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä ja huolellinen suunnittelu hakukoneoptimointiin on tärkeää.

Osoite

Sivuston domain on tärkeä tekijä hakukonenäkyvyydessä. Tämä tarkoittaa sitä, että jos asiakas tekee haun hakusanalla, mikä on verkkokaupan domain-nimi, saa verkkokauppa hyvät pisteet hakukoneen tuloksissa. Jos olet vasta perustamassa verkkokauppaa, kannattaa miettiä domainin valintaa myös tältä kantilta.

Verkkokauppa tekee tuotteille ja tuoteryhmille selkokieliset URL:it näiden nimistä. Halutessasi voit muuttaa näitä sivukohtaisesti. Kaupan luomassa XML-sivukartassa käytetään sivujen lyhyitä urleja, jolloin Google indeksoi nämä. Sivujen html-koodiin tehdään myös canonical url linkitys lyhyeen urliin.

Selkokielinen URL tuotesivulle

Title-tagi

Title, eli selainikkunan ylälaidassa näkyvä sivuotsikko vaikuttaa paljon hakutuloksiin. Kaupan etusivun title muodostuu WWW-sivuston nimestä ja sloganista, mitkä tallennetaan Asetukset > Yleiset asetukset -sivulla. Lisää näihin kenttiin (erityisesti sloganiin) tekstiä, joka sisältää mahdollisia hakusanoja.

Alasivuilla titleen tulee tuotteen/tuoteryhmän nimi sekä kaupan nimi. Voit muokata titlen sivukohtaisesti halutessasi:

Tuotesivun title-tagin määritys

Pidä sivuotsikko kohtuullisen lyhyenä, yläraja Googlessa titlelle on 65 merkkiä ja sen jälkeen tulevia sanoja ei huomioida.

Älä tee titleen erikoismerkeistä kehitettyjä kuvioita, vaan käytä pelkästään tekstiä.

Meta description ja keywords -tagit

Meta description -tagi tulee Googlen tuloksissa linkin alle kahden rivin mittaiseksi esittelytekstiksi. Verkkokauppa tekee meta description -tagin automaattisesti tuotteen tai tuoteryhmän lyhyestä kuvauksesta.

Kirjoita tuoteryhmille ja tuotteille lyhyet ja ytimekkäät kuvaustekstit, mitkä toimivat sekä kaupan selaajille että Googlessa tuotteita hakeville.

Kaupan etusivun meta description -tagin voit luoda Sisältö/Tuoteryhmät > Lomakenäkymä > Yleinen -sivulla "Yhteenveto hakukoneita varten" kenttään:

Meta description ja keywords tagit

Meta keywords on toinen html-koodiin luotava tagi, mikä muodostetaan tuotteille ja tuoteryhmille syötetyistä haun avainsanoista. Google ei ota näitä huomioon hakukonenäkyvyydessä.

Google rekisteröinti

Lähetä Googlelle tieto uudesta verkkokaupasta Markkinointi > Hakukoneoptimointi > XML-sivukartta -sivulla lähettämällä XML-sivukartta Googlelle. Tämä pitää tehdä vain kerran ja voit tehdä sen heti, kun kauppa on avattu yleisölle.

Laadukas sisältö parantaa hakukonenäkyvyyttä

Yksi tärkeä tekijä on tietysti sisältö. Kun sivusto sisältää laadukasta, relevanttia ja mielenkiintoista sisältöä, tulee sinne luonnostaan ajan saatossa paljon kävijöitä ja tämä kasvattaa hakukonenäkyvyyttä ennestään.

Sisällön tuottaminen hakukoneoptimoinnissa

Kirjoita tuotteille ja tuoteryhmille niitä kuvaavat kuvaustekstit ja sisällytä niihin asiakkaiden todennäköisesti käyttämiä hakusanoja. Mieti millaisia hakusanoja tuotteen potentiaaliset ostajat voisi käyttää ja yritä sisällyttää näitä sivun sisältöön.

Linkit

Linkit muilta sivustoilta kauppaasi parantavat hakukoneiden arvostusta. Mitä enemmän kauppaasi linkitetään muilta sivuilta sitä parempi. Blogit, keskustelupalstat ja alaasi käsittelevät sivustot ovat hyviä paikkoja linkeille, yritä saada kauppasi linkkejä näihin.

Myös linkit kaupasta ulospäin ovat joissain määrin hyviä. Esimerkiksi linkit myymiesi tuotteiden valmistajien sivuille yms. ovat hyviä. Muista asettaa ulospäin menevät linkit kuitenkin avautumaan uuteen ikkunaan.

Vältä näitä

  • Älä käytä samoja kuvaustekstejä eri tuotteilla - Jos monella sivulla on samaa sisältöä, ne kilpailevat hakukonenäkyvyydestä keskenään. Samoin, jos käytät tuotteen valmistajan tarjoamaa kuvaustekstiä, se todennäköisesti löytyy monelta muultakin sivulta ja kilpailet näiden sivujen kanssa hakukonenäkyvyydestä. Kirjoita siis itse jokaiselle sivulle oma teksti.
  • Älä tarjoa sivun sisältöön kuulumattomia hakusanoja - Eli älä laita title-tagiin "Lady Gaga" jos sivu kertoo lastenvaatteista. Tämän vaikutus kääntyy negativiseksi.

  • Älä yritä huijata hakukoneita laittamalla "näkymätöntä" tekstiä - Älä laita hakusanoja samalla värillä kuin taustaväri tai erittäin pienellä fonttikoolla. Myös nämä yritykset tunnistetaan.

  • Älä laita kolmea hakusanaa enempää sivua kohden - Hakusanojen liiallinen viljely kääntyy itseään vastaan. Hakukoneet tunnistavat, kun hakutuloksia yritetään liikaa manipuloida ja vähentävät tällaisessä tilanteessa näkyvyyttä.

Kiinnitä huomiota html-koodiin

Vaikka verkkokaupan käyttäminen ei vaadi html-kielen osaamista, on kuitenkin hyvä kiinnittää huomiota minkälaista koodia tekstieditorilla luodut artikkelit tuottavat. Jos muotoilet tekstiä paljon, saattaa tekstieditori luoda tarpeettoman paljon html-koodia. Pyri välttämään tekstin muotoilua tekstieditorilla ja käytä sen sijaan oletusfontteja, jotka määritellään “Ulkoasu” osiossa. Erityisesti wordista copy/pastella lisätty teksti voi luoda tarpeettoman paljon erilaisia html-tageja. Html-koodin suuri määrä suhteessa itse tekstiin heikentää sivun hakukoneoptimointia.

Kun teet tekstisivulle otsikkoja, käytä myös muotoilussa otsikko -valintaa ja määritä otsikot haluamiksesi “Ulkoasu” osiossa. Tällöin otsikot luodaan h1, h2 ja h3 -tagien sisään. Otsikko-tagien sisään kirjoitetut otsikot löytyvät myös hakukoneissa tavallista tekstiä paremmin, eli otsikoihin kannattaa erityisesti lisätä potentiaalisia hakusanoja.

 

Hakusanat: SEO, optimointi, hakukoneet, hakukone, haku

Jaa sisältö