Tuki Vilkas Suite

Tilauksen peruutuslomake | Vilkas tuki

Kirjoittanut Vilkas tuki | May 27, 2014 9:00:00 PM

Uuden kuluttajansuojalain mukaan 13.6.2014 lähtien verkkokaupan pitää tarjota asiakkaalleen peruutuslomake, jolla asiakas ilmoittaa yksiselitteisesti tilauksen peruuttamisesta ja tuotteiden palauttamisesta. Verkkokauppa voi tarjota peruutuslomakkeen joko paperisena tai sähköisesti.

Verkkokaupassa on toiminto, jolla asiakas voi ilmoittaa verkkokaupan sivulla tekemänsä tilauksen peruuttamisesta. Verkkokauppa voi vapaasti päättä millä tekniikalla peruutusilmoituksia otetaan vastaan, kunhan ilmoitusten tekeminen on mahdollista ja tästä kerrotaan asiakkaalle asianmukaisesti.

Asiakas voi käyttää peruutuslomaketta kolmella tavalla

  1. Rekisteröitynyt asiakas kirjautuu kauppaan "Oma tili" sivulle, avaa tilaushistoriasta tilauksen, jonka haluaa peruuttaa ja klikkaa siellä "Peruuta tilaus" linkkiä. Lomakkeella on valmiiksi täytettynä asiakkaan tiedot, tilausnumero sekä tilauksen sisältö, josta asiakas valitsee palautettavat tuotteet.
  2. Rekisteröitymätön asiakas voi tilata linkin sähköpostiinsa syöttämällä tilausnumeron ja sähköpostiosoitteensa. Sähköpostiin tullutta linkkiä klikkaamalla asiakas saa samanlaisen valmiiksi täytetyn lomakkeen kuin rekisteröityneen asiakkaan toiminnolla.
  3. Jos asiakas ei muista sähköpostiosoitetta tai tilausnumeroa, tämä voi täyttää tyhjän lomakkeen, jossa hän kirjoittaa lomakkeelle omat tietonsa, tilauspäivän sekä palautettavat tuotteet.

Verkkokaupan hallinnassa peruutukset löytyvät Tilaukset > Peruutukset -sivulla. Lomakkeen lähettämisestä voidaan lisäksi lähettää sähköposti-ilmoitus asiakkaan ja verkkokaupan sähköpostiosoitteisiin.

Käyttöönotto

Ota toiminto käyttöön Asetuset > Peruutuksien asetukset -sivulla. Voit lisätä linkin peruuttamislomakkeelle tilauksen vastaanottoilmoitus -sähköpostiin, jolloin varmistetaan, että asiakkaalle toimitetaan tieto perumismahdollisuudesta jo tilauksen yhteydessä.

Linkki perumislomakkeelle voidaan lisätä myös ulkoasun sivuelementtinä Ulkoasu > Ulkoasun yksityiskohtainen muokkaus -sivulla lisäämällä sivuelementin "Ostoskori ja tilaus" valikosta.

Sähköposti-ilmoitukset aktivoidaan Asetukset > Sähköpostitapahtumat -sivulla. Asiakkaalle lähetettäviä sähköpostitapahtumia on "Tilauksen palautuksen asiakkaan tunnistaminen" jossa lähetetään rekiströitymättömälle asiakkaalle linkki peruutuslomakkkelle sekä "Tilauksen palautus" joka lähetetään varsinaisen peruutuslomakkeen lähettämisen jälkeen. Kauppiaalle lähetettävissä sähköpostitapahtumissa on "Tilauksen palautus" eli tieto lähetetystä peruutuslomakkeesta.

Peruutusilmoitusten vastaanottaminen

Sähköposti-ilmoitusten lisäksi peruutusilmoituksia voi selata Tilaukset > Peruutukset -sivulla, jossa peruutukselle voidaan tallentaa statuksia. Peruutuksen tilat viitetietona ovat kaupan sisäiseen käyttöön. Peruutusilmoitus ei automaattisesti muokkaa alkuperäistä tilausta tai tuotteiden varastosaldoja. Tilausta voidaan muokata klikkaamalla tilausnumeroa peruutusilmoituksesta.

Perumisoikeuden maininta toimitusehdoissa

Verkkokaupan toimitusehdoissa tulee olla maininta asiakkaan perumisoikeudesta. Malli tekstin sisällöstä löytyy http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20140110 sivulta:

Peruuttamisoikeus
Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua.

Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse, faksilla tai sähköpostilla). Voitte käyttää liitteenä olevaa peruuttamislomaketta, mutta sen käyttö ei ole pakollista.

Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Peruuttamisen vaikutukset
Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että olette valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme. Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.

 

Lue lisää peruuttamisesta