Tuki Vilkas Suite

ERPLY kassajärjestelmä | Vilkas tuki

Kirjoittanut Vilkas tuki | Sep 19, 2016 9:00:00 PM
Kassajärjestelmä, asiakasrekisteri ja tuotehallinta samassa paketissa. ERPLYllä hoidat kaikki yrityksesi tärkeimmät toiminnot yhden palvelun kautta. Ylläpidä asiakasrekisteriä, tarkista tuotteiden varastosaatavuus ja laskuta parilla klikkauksella. Liittämällä verkkokaupan ja ERPLYn kassan saat tuotetiedot, varastot ja myynnit samaan järjestelmään. Lue lisää ERPLYn omilta verkkosivuilta

 

Huomioitavaa! Integraatiossa ERPLY on ns. master eli sieltä päivittyvät tuotteiden tiedot kauppaan. Jos päivität ERPLYstä tulleiden tuotteiden kuvauksia verkkokaupassa, niin öisin ERPLYstä tulevat tiedot ylikirjoittavat verkkokaupassa tekemäsi muokkaukset ERPLYssä olevilla tiedoilla.

Jos verkkokauppa on ollut tuotteineen olemassa ennen ERPLYn käyttöönottoa, niin kaupasta ei kannata poistaa tuotteita ennen kuin on varmistettu, että kaikki halutut tiedot ovat tallessa. Kaupasta tuotteiden poistaminen poistaa tuotteiden hinnat, tuotekuvaukset ja muut tiedot. Jos näitä tietoja ei löydy kaikkia ERPLYstä, niin tietoja on mahdollista menettää.

 

 

Käyttöönotto

Erplyn käyttöönotto verkkokaupassa vaatii käyttöönottoprojektin. Täältä löydät Vilkkaan projektipuolen asiantuntijoiden yhteystiedot: https://www.vilkas.fi/tuotteet/vilkas-go/yhteydenotto 

Kun integraatio on lisätty käyttöön verkkokauppaan, niin ERPLYltä saadut tunnukset voidaan syöttää verkkokaupassa kohtaan Asetukset > Erply.

Jos Erplyssä on jo rakennettuna tuotteita ja ne halutaan siirtää verkkokauppaan, niin tällä samalla sivulla on mahdollista tuoda kaikki ERPLYssä olevat tuotteet verkkokauppaan napsauttamalla "Tuo"-nappia. 

Kohdassa Asetukset > Erply > Lisäasetukset löytyy lisää asetuksia, joita ei normaalisti tarvitse asettaa paitsi alareunassa olevien toimitustapojen ja maksutapojen kohdistuksen osalta.

Tämän sivun alareunasta löytyy "vie" nappi, jolla voidaan siirtää verkkokaupan tuotetiedot Erplyyn. Tätä kannattaa kokeilla jos Erply otetaan käyttöön uutena verkkokaupan rinnalle. Jos tuoterakenteet verkkokaupassa on kohtuullisen selkeitä, niin ne siirtyy verkkokaupasta Erplyyn tätä kautta kätevästi.

 

Integraatiossa ERPLY toimii ns. masterina eli tuotteet pitää rakentaa ERPLYyn ja antaa integraation tuoda ne verkkokauppaan. Jos tuotteet löytyy jo kaupasta ja ERPLYstä, niin näitä tuotteita ei voi yhdistää, vaan tuotteet pitäisi tuoda aina ERPLYstä kauppaan.

 

Käyttö

ERPLY on ns. master eli tuotteiden luonti, poisto ja päivitykset tehdään ERPLYssä. Sieltä tiedot päivittyvät automaattisesti öisin verkkokauppaan. ERPLYssä tehtyjen muutosten jälkeen on myös mahdollista kohdassa Asetukset > Erply napsauttaa "Tuo" ja tällöin saa tiedot päivitettyä nopeammin. ERPLYstä tiedot tulevat automaattisesti öisin verkkokauppaan. ERPLYstä tulevat tiedot tulee muokata aina ERPLYn kautta eikä verkkokaupasta suoraan.

ERPLYstä tulevien tietojen lisäksi tuotteille on mahdollista verkkokaupasssa lisätä muita tietoja tai asetuksia. Esim. kaupassa tuote voidaan liittää ERPLYstä tulevan tuoteryhmän lisäksi myös muihin tuoteryhmiin ja verkkokaupassa on mahdollista lisätä tuotekuvaukset useilla kielillä.

Verkkokaupassa tehdyt tilaukset ja tilauksissa olevat asiakastiedot siirtyvät vuorostaan automaattisesti ERPLYyn.

 

ERPLY integraatio FAQ

Monta kauppaa / varastoa

  • Voinko valita mitä varastoa käytän verkkokauppani kanssa? - Oletuksena integraatio laskee kaikkien Erplyn varastojen vapaat tuotteet yhteen ja asettaa sen tuotteen varastosaldoksi verkkokaupassa, mutta halutessasi voit valita myös jonkun tietyn yksittäisen varaston verkkokaupalle.
  • Voinko yhdistää monta verkkokauppaa yhteen Erply hallintaan? - Integraatio tukee tätä. Kaupan asetuksissa voit valita mitä tuoteryhmiä Erplystä tuodaan kauppaan, joten yhdestä Erplystä voi tuoda eri tuotteita eri kauppoihin.

Kielet

  • Voinko asettaa kaupan toimimaan monella kielellä? - Erply ei oletuksena tue useita kieliä samaan aikaan. Integraatiolla Erplystä saadaan tuotteelle vain yhden kielen kuvaukset. Verkkokaupassa on sitten mahdollista täydentää kuvaukset muille kielille.

Monta tuoteryhmää

  • Voinko liittää yhden tuotteen useaan tuoteryhmään samaan aikaan? - Erplyssä voi olla vain yksi tuoteryhmä tuotteella. Verkkokaupassa voit littää Erplystä tuodun tuotteen lisäksi myös muihin tuoteryhmiin.

Tuote / tuoteryhmä määritykset

  • Voiko ERPLYssä olla tuotteita, jotka eivät ole myynnissä verkokkaupassa - Kyllä. Integraatio hakee ERPLYn rajapinnan kautta vain tuotteet jotka merkitty myytäväksi myös verkkokaupassa.
  • Tukeeko Erply integraatio tuotevaihtoehtoja / matriisituotteita? - Kyllä. Voit määritellä nämä Erplyssä. Matriisituote Erplyssä siirtyy vaihtoehtotuotteeksi verkkokauppaan.
  • Tukeeko Erply tuoteattribuutteja / lisäkenttiä, joita käytetään hakusuodatukseen ja tuotevertailussa? - Kyllä. Tuotetyyppien tarkemmat asetukset voi tehdä lisäksi sitten verkkokaupan hallinnassa.
  • Voinko määritellä tuoteryhmäkuvauksen Erplyn kautta. - Et voi, mutta voit täydentää Erply integraation luoman tuoteryhmäsivun tietoja verkkokaupan asetuksista.
  • Voinko liittää tiedostoja tuotteisiin? - Et voi tehdä tätä Erplyn kautta, mutta verkkokaupassa on mahdollista lisätä omia lisäkenttiä tuotteisiin ja ladata myös tiedostoja tuotteelle.
  • Voinko piilottaa tuotteita, tuoteryhmiä tai yksittäisiä vaihtoehtoja? - Kyllä. Erplyssä löytyy "näytä verkkokaupassa" -asetus. Tämän lisäksi tuotteet, jotka eivät ole myynnissä Erplyssä eivät näy verkkokaupassa. Edit: Nykyisellä Erplyn rajapinnalla jos Erplyssä asettaa, että tuote ei ole enää myynnissä/näkyvissä kaupassa, Erplyn rajapinta ei palauta tuotteesta enää mitään tietoja. Tällöin tuote jää helposti näkyviin kauppaa. Jos Erplyssä taas asettaa tuotteen arkistoitavaksi, niin tällöin tuotteelle välittyy tieto sen piilottamisesta. Riippuu siis vähän miten tuotteen poiston/piilottamisen Erplyn puolella tekee, että tarviiko tuote asettaa piiloon vielä kaupan puolella erikseen.
  • Tukeeko Erply määriä desimaalilukuna? Ei. Vaikka verkkokauppa tukee desimaalilukuja tuotteiden varastosaldoissa, niin ainoastaan kokonaisluvut kuten 1, 2, 3 jne. ovat tuettuja Erplyssä.
  • Saako Erplystä tuotteiden mitat ja painot siirrettyä kauppaan? - Näistä ainoastaan paino siirtyy tuotteelle Erplystä verkkokauppaan.
  • Siirtyykö bränditieto eli valmistaja verkkokauppaan? - Kyllä.
  • Asetetaanko tuotekuvat Erplyssä päätuotteelle vai jokaiselle vaihtoehtotuotteelle erikseen? - Kuvat saa lisättyä vaihtoehtokohtaisesti.
  • Miksi kauppaan tulee tyhjiä tuoteryhmiä vaikka ERPLYssä ei ole yhtään tuotetta merkitty tulevaksi sieltä kauppaan. - ERPLYstä kauppaan tulee ne tuoteryhmät, mitkä siellä on määritelty siirtyvän kauppaan. Valitse ERPLY taustajärjestelmässä Tuotteet > Tuote- ja palveluryhmät > [valitse tuoteryhmä] ja sitten napsauta sitä hiiren oikealla ja valitse Muuta. Tämän jälkeen aukevalta sivulta löytyy täppä : "Näytä verkkokaupassa", jonka avulla kokonaisia tuoteryhmiä voi piilottaa niin etteivät ne siirry integraation mukana verkkokauppaan näkyviin.

Muutokset kaupassa

  • Mitä tapahtuu, jos muutan/siirrän tuotetta tai tuoteryhmää verkkokaupassa? - Erplystä tulevat tiedot täytyy muuttaa Erplyn kautta. Niitä tietoja ei saa pysyvästi muutettua verkkokaupan asetuksista, koska Erply ylikirjoittaa ne seuraavassa päivityksessä. Voit kyllä täydentää Erplystä tulleita tietoja verkkokaupan asetuksista. 

Tilaustuotteet, ristiinmyynti ja tuotepaketit

  • Tukeeko Erply tuotteita, joille ei ole määritelty varastosaldoa? - Kyllä. Nämä pystyy määrittelemään Erplyn kautta.
  • Tukeeko Erply ristiinmyyntiä? - Erplyn kautta et saa määriteltyä tuotteille ristiinmyyntituotteita. Nämä on mahdollista tehdä verkkokaupan asetuksista.
  • Tukeeko Erply tuotepaketteja? - Erplystä bundle-tuotteet siirtyvät verkkokauppaam, mutta Assembly-tuotteet eivät. 

Valuutat

  • Voinko käyttää omaa valuuttaani? - Kyllä. Erplyssä ja verkkokaupassa täytyy määritellä sama valuutta käyttöön. Erplyssä ei voi antaa suoraan hintoja eri valuutoille, kuten ne toimii verkkokaupan asetuksissa. Ne lasketaan Erplyssä valuuttamuunnoksena.

Toimitustavat

  • Kuinka saan lisättyä toimitustavan? - Toimitustavat määritellään verkkokaupassa. Niillä voi kaupan asetuksilla määritellä painorajoja ja muita asetuksia normaalisti. Erplyssä lisätään tilaukseen vain toimitustapa yhdeksi maksun riviksi.
  • Saanko käyttöön Postin, Matkahuollon, PostNord, Unifaun: Consignor, UPS, DHL ja vastaavien integraatiot? - Kyllä. Nämä tulee määritellä verkkokaupassa.
  • Voinko lisätä erillisen pakkaus- ja toimituskulun? - Et voi määritellä erillistä kuluriviä, mutta toimitustavalle voi määritellä verkkokaupassa hinnan eri logiikoilla.
  • Tukeeko Erply integraatio useita toimitusosoitteita. - Ei. Verkkokaupassa voidaan sallia asiakkaille toimitus eri osoitteeseen, jos tämä on sallittua muiden käytettyjen palveluiden kanssa.

Verot

  • Kuinka saan määriteltyä veroluokat? - Sinun täytyy määritellä veroluokat kummassakin järjestelmässä. Tällöin maksuissa verokannat siirtyvät oikein.
  • Kuinka saan alueeliset verot? - Ne täytyy määritellä kummassakin järjestelmässä. Jos Erplyssä ei ole verkkokaupassa käytettyä veroluokkaa, niin Erply käyttää oletusveroluokkaansa. Sen voi korjata jälkikäteen.
  • Mitä tarkoittaa "Kaikki verot sisältyvät hintoihini" -asetus? - Tämä asetus täytyy vastata verkkokaupan veromallin asetuksia. Jos tämä asetus on päällä, niin hinnoissa on ALV mukana. Jos asetus on pois päältä, niin hinnat siirtyvät verottomina.
  • Mitä tarkoittaa asetus "Veloita verot toimituskuluista"? - Tämä asetus määrittelee, että toimituskuluissa on mukana verot.

Kampanjat ja hinnoittelu

  • Onnistuuko listahinta/vertailuhinta (vanha hinta yliviivattuna) verkkokaupassa? - Erply ei tue tällaista, mutta voit asettaa tuotteelle vertailuhinnan verkkokaupan asetuksista.
  • Missä määrittelen alennukset ja kupongit? - Ei tuettu ominaisuus Erplyn integraation kautta. Verkkokaupassa voi tehdä vertailuhinnalla alennetun hinnan ja/tai kuponkikampanjalla alennuskampanjoita.
  • Tukeeko Erply integraatio asiakkaan/asiakasryhmän omia hintoja? - Ei tuettu ominaisuus. Erplyn kautta et saa muokattua verkkokaupan hinnastoja. Hinnastot ja niiden voimassaolo eri asiakkaille ja/tai asiakasryhmille täytyy määritellä verkkokaupan kautta.

Maksut

  • Missä järjestelmässä määritellään maksutavat ja maksupalveluiden integraatiot. - Nämä tulee tehdä verkkokaupassa.

Asiakkaiden tilit / rekisteröityneet asiakkaat

  • Missä voin hallita asiakkaan tiliä? Muuttaa salasanaa? - Asiakastilin hallinta tehdään verkkokaupassa. Asiakastilit siirretään kaupasta Erplyyn. Asiakkaat ja osoitteet siirtyvät Erplyyn tilaustietojen mukana. 

Laskut

  • Voidaanko maksamattomat tilaukset siirtää Erplyyn tilauksina? - Maksetut tilaukset siirretään Erplyyn tilauksina ja maksamattomat laskuna.
  • Miten toimitusmaksu näkyy Erplyssä? - Toimitusmaksu tulee omana rivinään tilaukselle.

 

Hakusanat: kassajärjestelmä, tuotehallinta, korttimaksu, käteismaksu, monta toimipistettä, toiminnanohjaus, ERP, varastosaldo, Elisa Kassa