Tuki Vilkas Suite

Shipit

Kirjoittanut Vilkas tuki | May 9, 2023 12:41:50 PM

Vilkas Suite verkkokapoista löytyy integraatio Shipit järjestelmään, jonka avulla on mahdollista hakea ja tulostaa pakettikortit tilauksille suoraan verkkokaupasta.

Shipitin avulla saat yhdellä sopimuksella kaikki asiakkaasi suosimat kuljetuspalvelut, niin kotimaan- kuin ulkomaankauppaan. Laajan Kuljetusyhtiö-valikoiman avulla yhdistät suosituimmat toimitustavat, kuten mm. Postin, Matkahuollon, UPS:n, DB Schenkerin ym. palvelut. Samalla saat käyttöösi myös koko Suomen kattavimman noutopiste- sekä pakettiautomaattiverkoston kotimaassa ja ulkomaille.  Tarkemmin löydät tietoa heidän verkkosivuiltaan www.shipit.fi.

Käyttöönotto

Shipitin toimitustavan saat käyttöösi, kun kaupan hallinnassa kohdassa Asetukset > Toimitus lisäät uuden toimitustavan ja valitset sille logistiikkakumppaniksi "Shipit". Sen jälkeen voidaan valita haluttu toimitustavan tyyppi, joka määrittelee miten toimitustavan hinta määräytyy ja toimitustavalle annetaan nimi.

Toimitustavan asetuksissa Asetukset-välilehdellä määritellään normaalit toimitustavan hinnan asetukset. Nämä ovat erilaiset eri tyypin toimitustavoilla. Sen lisäksi asetuksista löytyy linkki Shipitin integraation käsittelyasetuksiin.

Ensimmäistä kertaa tullessa käsittelyasetuksiin annetaan palvelun käyttöönottoon tarvittavat tiedot, jotka lähetetään Shipitille. Integraatioon tulee tällöin automaattisesti rajapintatunnukset. Jos on jo olemassa tunnukset Shipit järjestelmään, niin silloin voi tietojen lähettämisen ohittaa linkistä "Minulla on jo sopimus".

Tämän jälkeen pääsee muokkaamaan Shipit toimitustavoille yhteisiä toimitustapoja. Näistä asetuksista löytyy API-avaimet ja tunnukset, pakettien oletuspaino ja dimensiot, sekä lähetysosoite. Lisäksi löytyy asetus sille montako noutopistettä näytetään noutopisteiden hausta asiakkaalle. 

Huom! Vain Pro- ja Enterprise-kaupoissa on mahdollista luoda maantieteellisiä alueita ja rajoittaa eri alueille tiettyjä toimitustapoja.

Käyttö

Voit lisätä Shipit toimitustyypeistä kaikki haluamasi palvelut erillisinä toimitustapoina kauppaasi. Tällöin ne näkyy valintoina asiakkaille ja niille on mahdollista määritellä omat hinnat.

Yksittäisen toimitustavan asetuksissa Yleinen-välilehdellä valitaan mitä palvelua kyseinen toimitustava vastaa Shipitin päästä. Esim. Postipaketti toimitustapa normaalisti vastaa Shipitin palvelua "Posti: Postipaketti". 

Kun kauppaan on tehty ja asetettu näkyviin eri Shipitn palveluita vastaavat toimitustavat, niin asiakas saa valittua haluamansa toimitustavan ja mahdollisen noutopisteen.

Jos käytetään vaiheittaista ostoprosessia, niin valinnat näkyvät siinä alla olevan kuvan mukaisesti isompina laatikoina.

 

Pakettikortin tulostaminen

Kun asiakas on tehnyt tilauksen kauppaan toimitustavalla, jossa Shipit on logistiikkakumppanina, niin tilaukselle määräytyy, että toimitus menee Shipitin kautta ja sille muodostuu oletuksena Shipit-toimitustilauksen tosite. Tällöin yksittäistä tilausta käsitellessä tilauksen "Yleinen" välilehdellä on oikeassa reunassa linkki "Hae pakettikortti", jolla voi hakea ja tulostaa pakettikortin. Jos asiakas ei ole tilatessa valinnut Shipitin toimitustapaa kaupassa, niin kohta "Toimitus kautta" ei ole valittuna ja "Tositteet" kohdasta ei löydy Shipitin toimitustilausta. 

Tilauksen "Yleinen" sivulla voi vaihtaa tilauksen logistiikkakumppaniksi "Shipit" ja sen jälkeen "Tositteet" välilehdellä voi lisätä uuden Shipit toimitustilauksen, jolla saa haettua pakettikortin.

 

Shipitin tositteen avaamalla löytyy valinnat toimitustyypille ja muille toimitukseen tarvittaville tiedoille. Ne voi tositteen tiedoista tarkistaa ja halutessaan muuttaa ennenkuin Shipitiltä hakee tilaukselle pakettikortit. Yksittäiselle toimitustilaukselle voi hakea pakettikortit Shipitiltä sen alareunan napeista.

 

Useamman kortin tulostaminen samanaikasesti (massatulostus)

Toinen tapa luoda toimitustilaus on kohdassa Tilaukset > Toimitukset > Shipit
valitse uudet toimitustilaukset ja valitse "Käynnistä toimitustilaus", jolloin saadaan toimitustilausten mukaiset pakettikortit Shipitiltä. Lähetetyt toimitustilaukset näkyvät toimitushistoriassa.

 

Seurantakoodien lähettäminen

Shipit integraatio käyttää sähköpostitapahtumaa "Tilauksen tila - Toimituksessa" lähettämään seurantakoodit asiakkaalle. Kaupan hallinnassa asetukset löytyvät kohdasta Asetukset > Sähköpostitapahtumat > Tilauksen tila. Siellä kannattaa varmistaa, että "Tilauksen tila - Toimituksessa" sähköpostitapahtuma on merkitty aktiiviseksi.

Kun pakettikortit on tehty ja sitten tilauksen tila asetetaan "Toimituksessa"-tilaan, niin tämän sähköpostin yhteydessä asiakkaalle menee samalla seurantakoodit.

 

Shipit integraation FAQ

K: Miten muokkaan tulostamaani pakettikorttia?
V: Et voi enää muokata pakettikorttia, jonka olet hakenut logistiikkapalvelusta. Voit kuitenkin lisätä tilaukselle uuden toimitustilauksen tositteen, jossa voit muokata tarvittavat tiedot ja hakea sillä sitten uuden pakettikortin.

K: Asiakas oli yhteydessä ja kertoi, että ei ollut löytänyt omaa noutopistetään? Mikä on vikana?
V: Voit halutessasi muuttaa haettujen noutopisteiden määrää Kohdassa Asetukset > Tomitukset > Logistiikkakumppani: Shipit. Asiakas voi myös napsauttaa "näytä lisää" linkkiä hakeakseen lisää noutopisteitä, jos kaikki noutopisteet eivät jollain postinumeroalueella näy kerralla.

K: Miten voin rajata noutopisteitä siten, että asiakas voi valita ainoastana noutopisteistä, jotka soveltuvat isoille tuotteille eli saisin rajattua esim. pakettiautomaatit pois?
V: Shipitin palvelun rajapinnasta ei pysty suodattamaan noutopisteitä eri ehtojen perusteella. Voi olla parempi poistaa noutopisteiden valinta tällaisia tuotteiden toimitustavasta, jotta asiakas ei luule saavansa toimitusta pakettiautomaattiin.