Tuki Vilkas Suite

Paytrail - Vilkas Suite (vanha)

Kirjoittanut Vilkas tuki | Oct 21, 2022 9:48:10 AM
Starter
Mini
Active
Pro

Tämä on vanhan Paytrailin integraation tukisivu, joka on poistumassa kunhan kaikki Paytrailia käyttävät ovat saaneet siirryttyä uuteen Paytrailin järjestelmään käyttäen uutta Paytrail integraatiota.

Uuden Paytrailin integraation tukisivun löydät täältä: https://www.vilkas.fi/tuki/suite/paytrail 

Päivitykseen liittyen löydät lisää tietoa täältä: https://www.vilkas.fi/tuki/suite/paytrail-uusi

 

Paytrailin asentaminen kauppaan

Vanhaa Paytrailin integraatiota ei saa asennettua enää uutena maksutapana kauppaan.

Maksutapojen logojen asettaminen näkyviin kauppaan

Voit asettaa Verkkomaksujen sopimuksessasi olevien maksutapojen logot kauppaan näkyville kohdasta Ulkoasu > Ulkoasun yksityiskohtainen muokkaus -sivulla. Paina "Lisää sivuelementti" linkkiä ja rastita "Hyväksyttyjen maksutapojen logot (Paytrail)" ja paina "Käytä" nappia. Tallenna lopuksi painamalla "Tallenna"-nappia.

Voit muuttaa maksubannerin asentoa (pysty/vaaka) Asetukset > Maksu > Paytrail > Lisäasetukset -sivulla. Rinnakkain näytettävien logojen määrän voi muuttaa "Sarakkeiden määrä" valinnalla.

Maksutavan ohitus

Tilausprosessissa oleva maksutavan valinta-sivu voidaan esittää eri tavoin. Valitse asettelu Asetukset > Maksu > Paytrail > Maksulomake -sivulla. Paytrailin lisäpalveluna maksutavan valinta voidaan upottaa suoraan verkkokaupan sivulle:

Lue myös:

 

Paytrailin käyttö

Kun tilaus on maksettu Paytrailin maksutavalla, tilauksen "maksettu" tila menee päälle automaattisesti. Tarkemmat maksun tiedot näkyvät tilauksen maksutavan välilehdellä. Täällä näkee Paytraililta palautuneita tietoja, kuten maksun tunnus, maksun tila ja esim. millä maksutavalla asiakas on maksanut Paytrailissa. 

Tällä sivulla löytyy myös seuraavat napit

  • Maksun tila - Tällä voi kysyä tänän hetkisiä tietoja Paytrailin päästä. Tätä kannattaa käyttää jos esimerkiksi maksun tiedot ei näyttäisi tuleen normaalisti täydellisinä kauppaan.
  • Hyvitä tilaus - Voit tehdä tällä maksusta hyvityksen eli palautuksen asiakkaalle. Sen yläpuolella olevaan summa-kenttään voi määritellä palautettavan määrän ja sitten napsauttaa hyvitä tilaus nappia.

Paytrail Sales Rescue

Paytrailin suosittelema Sales Rescue -lisäpalvelu lähettää maksamattomasta tilauksesta sähköpostilla linkin asiakkaalle, josta hän voi maksaa tilauksen jälkikäteen. 

Jos Sales Rescue -lisäpalvelua halutaan käyttää, niin verkkokaupassa maksutavan asetuksissa Yleinen kohdassa kannattaa olla valittuna Tilaus muodostuu: ennen maksua, koska tällöin tilauksen tiedot ovat varmasti tallessa ja jälkikäteen sähköpostin linkistä tehty maksu kohdistuu tallessa olevaan tilaukseen.

Koska Paytrailin Sales Rescue maksulinkki ei pidä sisällään tilauksen sisältöä eikä se tee tarkistuksia ostoskorin olemassa olosta, niin tätä lisäpalvelua ei kannata käyttää asetuksen Tilaus muodostuu: maksun jälkeen kanssa yhdessä, koska asiakas voi muokata ostoskorin sisältöä tai poistaa sen. Jos ostoskori on muuttunut ennen sähköpostin linkistä tehtyä maksua, niin maksun summa ei välttämättä vastaa ostoskorissa olevia tuotteita. Tai jos ostoskori on poistunut kokonaan, niin maksu ei voi kohdistua enää siihen ja maksusta ei voi muodostua tilausta kauppaan.

 

Paytrail FAQ

Kauppaani tulee osa tilauksista ilman "maksettu" tilaa. Mitä se tarkoittaa?
Paytrail maksupalvelu lähettää kauppaan tiedon onnistuneesta maksusta, jolloin tilauksen "maksettu" tila menee päälle automaattisesti. Eli jos "maksettu" tieto puuttuu tilaukselta, niin asiakas ei ole joko maksanut tilausta tai sitten tieto maksusta ei ole syystä tai toisesta tullut kauppaan asti.

Mitä minun kannattaa tehdä jos kauppaan tulee maksamattomia tilauksia?
Maksamattomat tilaukset kannattaa tarkistaa maksupalvelusta, että onko ne oikeasti maksamattomia vai ei ja sitten kuitata hylätyksi päivän parin päästä jos maksua ei näy maksupalvelussa.

Voinko estää, että kauppaan tulisi vain maksetut tilaukset?
Kyllä. Kaupan hallinnassa kohdassa Asetukset > Maksu > [avaa Paytrail] > Yleinen löytyy asetus "Tilaus muodostuu: ennen maksua / maksun jälkeen". Jos valitset, että tilaukset muodostuu vasta maksun jälkeen, niin maksamattomia tilauksia ei tule enää kauppaan muuta kuin poikkeustapauksissa.